Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 94993 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2013, 12:55:39
Gister bij de ehbo oefenavond ging het over de wespensteek aan de achterkant van de keel. Een van onze EHBO-ers riep toen: ow dan maak je toch gewoon zo'n sneetje en daarna een pen erin. Heb haar de argumenten van exptert en 024 laten lezen en daarna bedacht ze dat het toch niet bedoeld was voor ons. Expert en 024 dank voor jullie antwoorden hier want anders had ik haar niet kunnen overtuigen O0

Ik hoop dat ontzettend veel mensen actief binnen de gelederen van de EHBO het voorbeeld van jou volgen door het uitdrukkelijk aan de kaak te stellen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gaat om gedachtegoed dat heerst bij enkele EHBO-ers. Het komt op mij over dat heel veel instructeurs en EHBO-ers denken dat een coniotomie een vrij onschuldige maar logische handeling is in geval van nood.

Het zegt al genoeg als Owning zelfs andere EHBO-ers moet overtuigen en dit forum nodig heeft voor iemand bereid is het standpunt te gaan heroverwegen.

Ik neem aan dat het Expert net als mij niet te doen is om dankbaarheid richting ons, het is veel belangrijker te beseffen dat alle slachtoffers in de toekomst dankbaar zijn als EHBO-ers deze handelingen achterwege zullen laten.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #81 Gepost op: 14 maart 2013, 16:57:50
Ik hoop dat ook. Deze mevrouw zei ook dood leuk even een sneetje maken en dan pen erin doen. Dat het een voorbehouden handeling is voor artsen en voor een leek dus zware mishandeling maakte haar niks uit. Dus lang leve de artsen hier:)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #82 Gepost op: 14 maart 2013, 17:06:01
Hoe vaak wordt zo,n handeling uberhaupt nog uitgevoert? Of is dit echt iets uit de prehistorie?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #83 Gepost op: 14 maart 2013, 17:13:01
Het staat in iedere moeilijke luchtweg protocol: Als het echt niet lukt om te beademen en te intuberen, is het het laatste redmiddel.
Verder worden op de intensive care bij langdurig beademde patienten op de IC of OK tracheotomieen uitgevoerd om niet te lang met een tube in de keel te liggen, en om makkelijker te kunnen ontwennen van de beademing.
Arts  www.alphalog.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #84 Gepost op: 14 maart 2013, 19:09:28
Het staat in iedere moeilijke luchtweg protocol: Als het echt niet lukt om te beademen en te intuberen, is het het laatste redmiddel.
Verder worden op de intensive care bij langdurig beademde patienten op de IC of OK tracheotomieen uitgevoerd om niet te lang met een tube in de keel te liggen, en om makkelijker te kunnen ontwennen van de beademing.
Dank je wel. O0


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #85 Gepost op: 15 maart 2013, 03:57:23

Hoe vaak wordt zo,n handeling uberhaupt nog uitgevoert? Of is dit echt iets uit de prehistorie?


Wanneer we deze handeling electief beschouwen wordt deze op Intensive Care en op de Operatiekamer nogal eens uitgevoerd. Electief wil eigenlijk niks anders zeggen als planmatig. Er is dan ook geen gillende spoed.

Als we kijken naar acute situaties, dan schat ik dat de handeling binnen een H-MMT een keer of vier per jaar wordt uitgevoerd. Let wel, we spreken dan over de statistiek van een station. Alweer geruime tijd beschikt het H-MMT over een zogenaamde Glidescoop voor video geassisteerde intubatie. Die gebruik je vooral als er sprake is van een "moeilijke intubatie". Volgens protocol moet je als ervaren intubator na twee tervergeefse pogingen overgaan tot een spoedconiotomie. De Glidescoop is nu een tussenstap. Ik heb geen bikkelharde cijfers, maar heb de indruk dat sinds het H-MMT de beschikking heeft over dit hulpmiddel het aantal spoedconiotiomieen is afgenomen. Daarnaast blijven er altijd indicaties voor direct ingrijpen, dus je moet de handeling gewoon beheersen.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #86 Gepost op: 15 maart 2013, 12:09:07
Wanneer we deze handeling electief beschouwen wordt deze op Intensive Care en op de Operatiekamer nogal eens uitgevoerd. Electief wil eigenlijk niks anders zeggen als planmatig. Er is dan ook geen gillende spoed.


Expert.

Het electieve valt in feite al buiten het kader van het topic. Een spoedconiotomie/crycothyrotomie is een levensreddende handeling die binnen een minuut is uit te voeren. Electief op de OK voert men een tracheotomie uit een geroutineerde chirurg heeft daar zeker 15-20 minuten voor nodig.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #87 Gepost op: 15 maart 2013, 14:45:14

Het electieve valt in feite al buiten het kader van het topic. Een spoedconiotomie/crycothyrotomie is een levensreddende handeling die binnen een minuut is uit te voeren. Electief op de OK voert men een tracheotomie uit een geroutineerde chirurg heeft daar zeker 15-20 minuten voor nodig.


Helemaal juist. Bedankt voor de correctie. Zat even in mijn eigen bubble.

Expert


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #88 Gepost op: 19 maart 2013, 18:02:42
Het doorblazen van het voorwerp in de hoop dat het zich naar een hoofdbronchus verplaatst is gewoon larie. Ik ken geen enkel case report waarin dat ooit is beschreven. Bovendien weet je niet wat voor voorwerp het is, hoe groot het voorwerp is en waar het zich precies bevindt. Wat je wel weet is dat het voorwerp groot genoeg is om de luchtweg af te sluiten. Mocht je in een hypotetisch geval het voorwerp verplaatsen naar de lagere luchtwegen, dan verwacht je dat het ergens blijft hangen op de splisting van de linker en rechter hoofdbronchus. In dat geval zijn alle kansen definitief verkeken en ga je gewoon dood.

Daarnaast hoop je altijd dat het voorwerp zich hoog genoeg in de luchtweg bevindt zodat je het nog kunt verwijderen onder zicht, of, als dat niet lukt dat het zich boven het niveau bevindt van de plaats, waar je nog ruimte hebt voor een chirurgische toegang.

Verslapping van het slachtoffer is nonsens. Een lekenredenatie. Een vreemd voorwerp in de luchtwegen geeft zondermeer een zeer heftige reactie van het slijmvlies die gepaard gaat met extreem veel slijmvorming. Als het je zou lukken om er lucht langs te blazen, dan ontstaat het gevaar van airtrapping zoals 024 correct heeft aangegeven. Daarmee loopt de intra-thoracale druk steeds verder op met als gevolg een belemmering van de veneuze terugvloed naar het rechter hart. Als er nog sprake is van enige cardiac output als gevolg van uitwendige hartmassage, wordt deze als gevolg hiervan steeds minder effectief.  

Expert.

Ik stelt dit bij


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #89 Gepost op: 19 maart 2013, 20:09:57
Graag voeg ik er nog aan toe dat ik ook heel wat gerespecteerde vrouwelijke collega's ken.
Expert

Ik ook en was niet denigrerend bedoeld.  Ik zal dit in de toekomst beter aangeven 98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw