Uit mijn collectie PM berichten weet ik dat het ergens beschreven staat op de Nederlandse wikipedia. Hoe men het moet uitvoeren en dat iedereen het mag in geval van nood.
Volgens mij gaat het dan over dit artikel:
Coniotomie
Coniotomie ter hoogte van het groefje onder de adamsappel
Een coniotomie of cricothyrotomie is een chirurgische noodprocedure om in geval van een luchtwegobstructie de ademweg vrij te maken.
Bij een coniotomie wordt een gaatje gemaakt in het strottenhoofd, vlak onder de stembanden, in de membrana cricothyroidea, de membraan die zich bevindt tussen het ringkraakbeen en het schildkraakbeen van het strottenhoofd. Dit is een tijdelijke oplossing van het probleem van de ademobstructie die snel dient te worden vervangen door een intubatie of door een tracheotomie omdat anders een littekenvernauwing ter plaatse kan ontstaan, een stenose van de subglottische ruimte.
Bij situaties waarbij iemand dreigt te stikken door obstructie van de keel zoals een wespensteek in de keel, epiglottitis (acute kroep) of een brok voedsel dat niet vanuit de mond te verwijderen is en waarbij een heimlichmanoeuvre niet werkt, zal medische hulp niet altijd op tijd komen en kan het leven van de patiënt worden gered als een omstander een coniotomie durft uit te voeren. Daarom wordt de techniek van een coniotomie wel eens geleerd bij cursussen reanimatie.
Bij een coniotomie maak je met een mes(je) een kleine snee in de huid, ter hoogte van het groefje onder de adamsappel tot je lucht hoort ontsnappen. Hierna moet de luchtweg worden opengehouden door er een hol pijpje in te plaatsen (bijvoorbeeld het omhulsel van een balpen). Speciaal voor deze situatie zijn er coniotomiesets ontwikkeld die uit een hol pijpje en een dikke naald bestaan.
Een ambulanceverpleegkundige is ook bevoegd om deze handeling uit te voeren in het geval van nood.
Overigens kan en mag iedereen veranderingen/verbeteringen voorstellen voor Wikipedia artikelen, gewoon even op de tab "bewerkingen" klikken. Misschien dat iemand uit dit topic, die ter zake -kennig en -kundig is, dit wil doen? Of mij het verbeterde stuk tekst wil sturen, dan doe ik het zelf.
(Natuurlijk kan ik met mijn gezond verstand al wel zien welke delen tekst discutabel zijn, maar verder ontbreekt het mij aan kennis.)
Overigens kwam ik dit ook tegen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7008.0