Interessante discussie, waarbij ik het volledig eens ben dat een EHBO'er het woord coniotomie wat mij betreft alleen mag gebruiken bij Wordfeud of scrabble en een score kan opleveren van 203 punten (2 maal 3x woordwaarde + bonus alle letters kwijt)
Jammer dat er figuren (die zich instructeurs mogen noemen) zijn met broodje aap verhalen om een les op te leuken.
Ik heb mijn instructeurs van de SIGMA (allen AMBU plegen) gevraagd of men wel eens een coniotomie heeft meegemaakt of set heeft gebruikt en het antwoord was nee.
En voor allen EHBO instructeurs en EHBO'ers.
Volgens het laatste OK EHBO boekje is meneer Heimlich niet meer werkzaam binnen de EHBO. Hiervoor is meneer Buikstoten voor in de plaats gekomen (Zie pag 41 van het EHBO boekje)
Vraag aan Expert:
Het doorblazen van het voorwerp in de hoop dat het zich naar een hoofdbronchus verplaatst is gewoon larie. Ik ken geen enkel case report waarin dat ooit is beschreven. Bovendien weet je niet wat voor voorwerp het is, hoe groot het voorwerp is en waar het zich precies bevindt. Wat je wel weet is dat het voorwerp groot genoeg is om de luchtweg af te sluiten. Mocht je in een hypotetisch geval het voorwerp verplaatsen naar de lagere luchtwegen, dan verwacht je dat het ergens blijft hangen op de splisting van de linker en rechter hoofdbronchus. In dat geval zijn alle kansen definitief verkeken en ga je gewoon dood.
Daarnaast hoop je altijd dat het voorwerp zich hoog genoeg in de luchtweg bevindt zodat je het nog kunt verwijderen onder zicht, of, als dat niet lukt dat het zich boven het niveau bevindt van de plaats, waar je nog ruimte hebt voor een chirurgische toegang.
Verslapping van het slachtoffer is nonsens. Een lekenredenatie. Een vreemd voorwerp in de luchtwegen geeft zonder meer een zeer heftige reactie van het slijmvlies die gepaard gaat met extreem veel slijmvorming. Als het je zou lukken om er lucht langs te blazen, dan ontstaat het gevaar van airtrapping zoals 024 correct heeft aangegeven. Daarmee loopt de intra-thoracale druk steeds verder op met als gevolg een belemmering van de veneuze terugvloed naar het rechter hart. Als er nog sprake is van enige cardiac output als gevolg van uitwendige hartmassage, wordt deze als gevolg hiervan steeds minder effectief.
Ik begrijp je verhaal (denk ik
)
Waarom wordt er dan in het EHBO boekje aangegeven dat men juist wel moet reanimeren? ik citeer uit het EHBO boekje pag 40 alinea
Bewustzijnsverlies bij luchtwegbelemmering:
5 Start de reanimatie: 30 borstcompressies afgewisseld met 2 beademingen.
Door de borstcompressies en de verslapping bij bewusteloosheid is bij het verslikken mogelijk dat het voorwerp alsnog loskomt.Ik neem aan dat de heren artsen welke dit boekje gemaakt hebben wel enige vertrouwen hebben in deze methode.
Of is het een zoethoudertje?