Dat het een voorbehouden handeling is voor artsen en voor een leek dus zware mishandeling maakte haar niks uit.
Stel de "handeling" red het leven van het slachtoffer! Het OM gaat dan echt niet vervolgen voor (zware) mishandeling conform het zogenaamde opportuniteitsbeginsel.
(Het opportuniteitsbeginsel is het beginsel dat in Nederland een officier van justitie kan beslissen dat een strafbaar feit niet vervolgd wordt op grond van het algemeen belang "Wikipedia")
Stel de "handeling" red het leven van het slachtoffer NIET! Het OM gaat hem of haar dan mogelijk vervolgen voor:
- mishandeling
- zware mishandeling
In het Nederlandse strafrecht hebben we alleen ook nog rekening te houden met strafuitsluitingsgronden.
Artikel 40 Wetboek van Strafrecht
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.
Een speciale vorm van overmacht is noodtoestand. Dan is er in concreto geen sprake van een onrechtmatige daad, omdat de dader een hoger doel voor ogen heeft.
Ik ben helaas geen rechter dus ik kan niet zeggen wat er eventueel in z'n casus gaat gebeuren maar ik weet wel dat de advocaat het hier op gaat gooien. Nu maar de vraag of de rechter daar dan in mee gaat.
*op persoonlijke noot: laat dit trouwens geen vrijbrief zijn voor EHBO'er. Mocht ik z'n casus tegenkomen in de praktijk zal er (na overleg met de AMBU) overgegaan worden tot aanhouding.