Nah ja. Duidelijk is het dus inderdaad niet.
Ik meende ook dat er van mij verlangt werd dat ik door rood zou gaan (niet door rood rijden en dan de kruising overjakkeren, maar door rood, direct achter de stopstreep ruimte maken, en voor je verder gaat wachten op groen licht.)
Wat ik mij dan in deze afvraag... Als bijna 3 kwart (!) van de automobilisten ditzelfde denkt, gaat er dan niet structureel iets mis?
En hoe wordt erop gehandhaafd? Ik snap dat je niet staande gehouden gaat worden (voertuig heeft andere prio's anders zouden ze de discolichten niet aanhebben), maar hoe zit dat bij flitspalen die het door rood rijden signaleren?
Krijg je een bon, als je door rood gaat, en onmiddellijk achter je gaat een brandweerauto met feestversiering ook door rood?
Is zo'n bon (want volgens het artikel van de Televaag mag het dus niet) dan aanvechtbaar, op basis van aantoonbaar (73%) onduidelijke regelgeving.
Ik vermoed eigenlijk dat zo'n bon niet op de mat komt eigenlijk, want, anders zou het percentage automobilisten wat hiervan op de hoogte is wel hoger zijn. Denk ik...