Wetgeving voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Wetgeving voorrangsvoertuigen  (gelezen 10461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rwk951

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 11 maart 2013, 17:29:37
Hallo allemaal,
Ik las vanmiddag een artikel waarin stond dat de meeste mensen niet weten wat ze wel en niet mogen als er een
Hulpdienst Brandweer, politie of ambulance achter ze zit met optische en geluids signalen.
Voorzover ik het voor mezelf kan nagaan moet je ten aller tijde de hulpdienst vrije baan geven,volgens mij is dat ook wettelijk vast gelegd.
Ik erger mij altijd kapot aan mensen die gewoon dom weg voor een verkeerslicht blijven staan terwijl er een brandweer wagen achter ze staat te toeteren ik heb al meerder malen gezien dat de chauffeurs van de hulpdiensten de meest idiote toeren moeten uit halen om er langs te komen ik persoonlijk vind dat een zeer kwalijke zaak.
In Amerika staat er een fikse boete op als je geen ruimte maakt voor hulpdiensten, ik vind "ik kon geen kant op" geen excuus als iedereen moeite doet kan er veel.
Maar hoe zit het nou echt met die wetgeving?

Gr Rwk951

Ludovicus

• Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • Errare humanum est
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2013, 18:09:06
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2013, 20:55:14
Een heel interessant topic. Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat nu precies de wetgeving is.
Mij is altijd geleerd (30 jr geleden)  ;) dat je altijd ruimte moet maken, als je daarvoor door rood moet rijden (niet doorrijden!!!), dan doe ik dat. Wel onthoud ik plaats en een roepnummer van het HV-voertuig.
Ik ga desnoods voor een ander voertuig staan zodat deze ook niet verder kan, bij een dubbele baan.

En als er geen ruimte is om uit te wijken dan ga ik inderdaad ook sneller rijden om vervolgens ergens anders plaats te maken.
In alle gevallen laat ik duidelijk zien wat ik ga doen (knipperlichten gebruiken!!).

Maar ik ben benieuwd wat er nu precies van je verwacht wordt en wat je wel en niet mag. Zoals het in de telegraaf staat lijkt mij niet juist.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2013, 21:28:26
Ik heb alle relevante regelgeving en artikelen even opgezocht. Het is wel heel erg veel, ben benieuwd of de servers van het forum het aankunnen. Het is ook veels te veel om allemaal uit je hoofd te kennen, dus vind je gek dat het niet goed gaat op de weg.

Oké, komt 'ie:

Citaat van: Artikel 50 RVV
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Veel hè?

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2013, 21:39:04
;D ;D ;D

Is dat echt alles, dus je hoeft ze allen maar voor te laten gaan?

Ooooohhh, maar dan is het makkelijk!!! Toch?  :-X ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2013, 22:55:15
Nah ja. Duidelijk is het dus inderdaad niet.
Ik meende ook dat er van mij verlangt werd dat ik door rood zou gaan (niet door rood rijden en dan de kruising overjakkeren, maar door rood, direct achter de stopstreep ruimte maken, en voor je verder gaat wachten op groen licht.)

Wat ik mij dan in deze afvraag... Als bijna 3 kwart (!) van de automobilisten ditzelfde denkt, gaat er dan niet structureel iets mis?
En hoe wordt erop gehandhaafd? Ik snap dat je niet staande gehouden gaat worden (voertuig heeft andere prio's anders zouden ze de discolichten niet aanhebben), maar hoe zit dat bij flitspalen die het door rood rijden signaleren?
Krijg je een bon, als je door rood gaat, en onmiddellijk achter je gaat een brandweerauto met feestversiering ook door rood?
Is zo'n bon (want volgens het artikel van de Televaag mag het dus niet) dan aanvechtbaar, op basis van aantoonbaar (73%) onduidelijke regelgeving.

Ik vermoed eigenlijk dat zo'n bon niet op de mat komt eigenlijk, want, anders zou het percentage automobilisten wat hiervan op de hoogte is wel hoger zijn. Denk ik...

Joost

• Forum gebruiker
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2013, 23:29:22
Maar wat nu? jij rijdt door rood om ruimte maken voor het voorrangsvoertuig O0 en jij wordt geflitst terwijl je op de andere baan stopt, daarna komt het voorrangsvoertuig en die heeft inmiddels groen gekregen 8). Heb jij geen bewijs meer (foto) van jou met het voorrangsvoertuig. rest niets anders dan het roepnum en tijdstip onthouden van het voertuig en hopen dat jij via een fijne procedure (zie flitsservice.nl) je geld terug krijgt.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2013, 23:46:20
Maar wat nu? jij rijdt door rood om ruimte maken voor het voorrangsvoertuig O0 en jij wordt geflitst terwijl je op de andere baan stopt, daarna komt het voorrangsvoertuig en die heeft inmiddels groen gekregen 8). Heb jij geen bewijs meer (foto) van jou met het voorrangsvoertuig. rest niets anders dan het roepnum en tijdstip onthouden van het voertuig en hopen dat jij via een fijne procedure (zie flitsservice.nl) je geld terug krijgt.
Is allemaal terug te zoeken door de GMK. Weet alleen niet hoe je het moet opvragen, via OvJ wellicht.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2013, 00:11:11
Je zou je kunnen beroepen op een strafuitsluitingsgrond. Artikel 42 SR: Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

En het voorschrift is dan dus artikel 50 RVV: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Dus zou je kunnen zeggen dat de samenstellers van het onderzoek het niet goed hebben...

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2013, 00:18:00
Grappig, die 73% heeft het dus gewoon wel goed.  98uiye