Ik heb hier ook ervaring mee. Ik werd geflitst op de snelweg met een voorrangsvoertuig achter mij. Ik was harder gaan rijden om de laatste auto op baan 2 vlot in te halen en ruimte te maken.
Beroep ingesteld tegen de beschikking, zeker ook omdat de spiegeling van de blauwe lampen op mijn auto te zien was.
Beroep werd ongegrond verklaard en bij de kantonrechter was de eerste vraag van de rechter: "waar staat dat u harder mag gaan rijden?"
Tja, dat staat nergens...
"U wordt geacht het voorrangsvoertuig voor te laten. Als dat even niet mogelijk is volgens de geldende regels, dan wacht het voorrangsvoertuig tot de eerste mogelijkheid". Ik kon dus mooi betalen.
Wat is harder rijden, paar km/u of tientallen? Ik heb ooit onderweg naar een incident in Helmond gestaan voor een rood stoplicht. Linker kant een bermwal van ruim 30cm hoog en rechts een geluidswal.
Toen er achtermij een slangenwagen achter mij aan kwam, ik ben toen voorzichtig door rood gereden en kon zo op de kruissing gaan staan om meteen het kruissende verkeer te blokkeren, echter ben ik door een roodlicht camera geflits.
Heb hier bezwaar op gemaakt, met uitleg en beelmateriaal (carcam) van de situatie, heb netjes geld terug gekregen.