kunt zoeken naar mogelijkheden en je kunt zoeken naar onmogelijkheden. Je kunt conservatief zijn en niets willen veranderen of je kunt progressief zijn en kijken hoe de brandweerzorg nog beter vorm gegeven kan worden met de schaarse middelen die je hebt.
Ik heb geen schaarse middelen, maar een kompleet bezette TS. Ik heb een verzorgingsgebied met veel OMS aansluiting, logies gebouwen,verzorgingstehuizen, een penitentaire inrichting, jeugdinrichtingen, gebouwen met een hoog risico, winkelcentra en parkeergarages.
Ik durf te vernieuwen, en durf mee te denken, maar niet van 100% naar 10%. Dat is niet progressief maar misdadig, en zoals Vuurvlieg het zegt, bij veel OMS meldingen weten niet meer dan dat het branddetektie syteem heeft aangesproken. Meestal loos, vaak terecht door oorzaken die tot brand kunnen leiden, en af en toe daadwerkelijk brand. En dan ben ik altijd blij dat het branddeteketie syteem zijn werk heeft gedaan en de centralist gewoon doet wat de procedure is. (en zijn brandweer ervaring gebruikt !)
Als je dit verantwoord vind dan kan je net zo goed niet uitrukken als brandweer en gewoon afwachten op het nader bericht van het gebouw.
Bij de terechte meldingen heb ik misschien in nog geen 10% informatie gekregen van het object dat het echt brandde.
Meest schrijnende geval, verzorgingstehuis, aan komen bij recpetie en een verbaasde receptioniste. "Brandalarm? Ik weet nergens van, ik val even in. Nee er is nog niemand gaan kijken" en dan over de porto horen van de aanvalsploeg, "de hele woning staat in de gloria....." Nee voortaan lekker progressief op de scooter gaan.
Oja en volgens rapport Mans, niet meer controleren op brandpreventie, geen controle op BHV organisaties, en up to date houden van object informatie. Als we dat toen al zo hadden gedaan was die brand nu nog in het geheugen gegrift van heel Nederland.