Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123907 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #150 Gepost op: 8 januari 2011, 13:58:08
NO WAY.
Bij een oms melding in een verzorgingshuis zou ik dan volgens jou een beslissing moeten nemen of ik een motor stuur of een TS?
Welke informatie krijg ik om die keuze te maken?
Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.

De brandweer rukt regelmatig met onnodig veel materieel uit. Die autobrand waar ik het eerder over had, was op de snelweg. Daarom nam ik contact op met de alarmcentrale om een berger te laten sturen, en ik gaf daarbij door dat het ging om een autobrand die ik geblust had. 'Voor de zekerheid sturen we toch nog even een TAS langs'. 15 minuten later stonden er 2 tassen en een politieauto op de vluchtstrook, allemaal met prio 1. Dat soort inzetten kunnen best wat minder. Ook tweezijdig aanrijden is gewoon niet altijd nodig. Centralisten moeten ook opgeleid worden om niet meer dan het nodige personeel in te zetten, en dat gebeurt nu te weinig, met hoge kosten voor de maatschappij en druk op de brandweerorganisatie als gevolg.
Wout


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #151 Gepost op: 8 januari 2011, 14:31:24
Is het nog zo, dat er contact gezocht word met een pand alvorens er een TAS de straat op gaat ? Of is het nu alarm-piepen-rijden-bellen?

Dat ligt aan het pand... Er zijn panden waarbij je de twee minuten regeling hebt. Het object kan dan kijken of er echt brand is of dat het een ongewenste melding is. Bellen ze niet binnen (ongeveer) 2 minuten terug dan alarmeer je een auto, in de meeste gevallen word het zo opgelost. Er zijn ook panden, zoals gevangenissen waarbij er direct gealarmeerd word en daarna of gelijktijdig contact word opgenomen met het object. In principe bel je altijd eerst met het pand voordat men piept, maarja het loopt wel is anders vooral s'avond en s'nachts wanneer er vaak geen sleutelhouders of personeel meer aanwezig is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #152 Gepost op: 8 januari 2011, 14:33:30
Kom er net achter dat dit ook nog eens regio-afhankelijk is ... Kijk maar eens naar alle OMS'sen in Kennemerland :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #153 Gepost op: 8 januari 2011, 22:56:34
Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.

De brandweer rukt regelmatig met onnodig veel materieel uit. Die autobrand waar ik het eerder over had, was op de snelweg. Daarom nam ik contact op met de alarmcentrale om een berger te laten sturen, en ik gaf daarbij door dat het ging om een autobrand die ik geblust had. 'Voor de zekerheid sturen we toch nog even een TAS langs'. 15 minuten later stonden er 2 tassen en een politieauto op de vluchtstrook, allemaal met prio 1. Dat soort inzetten kunnen best wat minder. Ook tweezijdig aanrijden is gewoon niet altijd nodig. Centralisten moeten ook opgeleid worden om niet meer dan het nodige personeel in te zetten, en dat gebeurt nu te weinig, met hoge kosten voor de maatschappij en druk op de brandweerorganisatie als gevolg.

De techniek gaat er wel komen (misschien) maar er zijn 1001 verschillende brandmeldsystemen met ieder hun eigen software. Er is geen 'standaard' protocol. De software op de brandmeldcentrale zou dus de 1001 verschillende protocollen moeten begrijpen... Helaas zijn we nog niet zo ver...  ;) Je kan dus als brandweercentralist niet zien of het gaat om 1 brandmelder in alarm of meerdere.

 Het gaat in de nabije toekomst en sommige regio's doen dit al, wel mogelijk zijn om ene gedifferentieerde melding binnen te krijgen op basis van de detectie. Dus of een handbrandmelder, automatische brandmelder, sprinkler of gasblussing. Hieraan kunnen weer verschillende uitrukvoorstellen gekoppeld worden. De meeste loze meldingen komen door automatische brandmelders. Als er dus een sprinkler melding binnenkomt zou je met meer zekerheid kunnen zeggen dat er echt wat aan de hand is en op voorhand met meerdere voertuigen uitrukken.

Of het verstandig is om op een automatische brandmelder met een motor uit te rukken betwijfel ik. Als je dit verantwoord vind dan kan je net zo goed niet uitrukken als brandweer en gewoon afwachten op het nader bericht van het gebouw.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #154 Gepost op: 8 januari 2011, 23:21:09
Citaat
kunt zoeken naar mogelijkheden en je kunt zoeken naar onmogelijkheden. Je kunt conservatief zijn en niets willen veranderen of je kunt progressief zijn en kijken hoe de brandweerzorg nog beter vorm gegeven kan worden met de schaarse middelen die je hebt.
Ik heb geen schaarse middelen, maar een kompleet bezette TS. Ik heb een verzorgingsgebied met veel OMS aansluiting, logies gebouwen,verzorgingstehuizen, een penitentaire inrichting, jeugdinrichtingen, gebouwen met een hoog risico, winkelcentra en parkeergarages.
Ik durf te vernieuwen, en durf mee te denken, maar niet van 100% naar 10%. Dat is niet progressief maar misdadig, en zoals Vuurvlieg het zegt, bij veel OMS meldingen weten niet meer dan dat het branddetektie syteem heeft aangesproken. Meestal loos, vaak terecht door oorzaken die tot brand kunnen leiden, en af en toe daadwerkelijk brand. En dan ben ik altijd blij dat het branddeteketie syteem zijn werk heeft gedaan en de centralist gewoon doet wat de procedure is. (en zijn brandweer ervaring gebruikt !)
Citaat
Als je dit verantwoord vind dan kan je net zo goed niet uitrukken als brandweer en gewoon afwachten op het nader bericht van het gebouw.
Bij de terechte meldingen heb ik misschien in nog geen 10% informatie gekregen van het object dat het echt brandde.
Meest schrijnende geval, verzorgingstehuis, aan komen bij recpetie en een verbaasde receptioniste. "Brandalarm? Ik weet nergens van, ik val even in. Nee er is nog niemand gaan kijken" en dan over de porto horen van de aanvalsploeg, "de hele woning staat in de gloria....." Nee voortaan lekker progressief op de scooter gaan.
Oja en volgens rapport Mans, niet meer controleren op brandpreventie, geen controle op BHV organisaties, en up to date houden van object informatie. Als we dat toen al zo hadden gedaan was die brand nu nog in het geheugen gegrift van heel Nederland.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #155 Gepost op: 8 januari 2011, 23:25:55
(...)Bij de terechte meldingen heb ik misschien in nog geen 10% informatie gekregen van het object dat het echt brandde.
Meest schrijnende geval, verzorgingstehuis, aan komen bij recpetie en een verbaasde receptioniste. "Brandalarm? Ik weet nergens van, ik val even in. Nee er is nog niemand gaan kijken" en dan over de porto horen van de aanvalsploeg, "de hele woning staat in de gloria....." Nee voortaan lekker progressief op de scooter gaan.
Oja en volgens rapport Mans, niet meer controleren op brandpreventie, geen controle op BHV organisaties, en up to date houden van object informatie. Als we dat toen al zo hadden gedaan was die brand nu nog in het geheugen gegrift van heel Nederland.

Maar als de keuze is of met een motor gaan rijden of niet uitrukken dan kan je beter niet uitrukken. Met een motor creëer je een schijn van een brandweer die wat kan doen terwijl die evenveel kan doen dan een BHV'er in een pand: constateren dat er brand is.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #156 Gepost op: 10 januari 2011, 13:42:13
Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.

De brandweer rukt regelmatig met onnodig veel materieel uit.

Wout,
Ik vind het wel apart dat jij me weet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.
Een OMS melding bestaat uit 1 regeltje namelijk het aansluitnummer, de naam van het object en het feit dat er een brandalarm is.
Dat is alle informatie die er is en daar moet je het meedoen.
Niets van informatie of het een of meerdere zones is. En waarom naar een kantoorpand alleen maar een motor sturen?
Zijn daar geen mensen aanwezig dan? In veel panden is vaak nog bewaking aanwezig, of ander personeel.

En het voertuig moet binnen 2 minuten op straat zijn. Ze hebben 1,5 minuut nodig om naar de auto te lopen en aan te kleden.
Dus wat ga je doen?

En achteraf is het natuurlijk heel makkelijk om te bepalen dat iets met minder voertuigen had gekund, maar dat is achteraf.
De brandweer gaat uit van "worst case", omdat de brandweer laatste kans op redding is.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #157 Gepost op: 10 januari 2011, 16:01:09
Wout,
Ik vind het wel apart dat jij me weet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.
Een OMS melding bestaat uit 1 regeltje namelijk het aansluitnummer, de naam van het object en het feit dat er een brandalarm is.
Dat is alle informatie die er is en daar moet je het meedoen.
Niets van informatie of het een of meerdere zones is. En waarom naar een kantoorpand alleen maar een motor sturen?
Zijn daar geen mensen aanwezig dan? In veel panden is vaak nog bewaking aanwezig, of ander personeel.


Ik vermoed dat Wout uit zijn referentiekader een mening vormt, en dus denkt vanuit de politie. Bij inbraakalarmen is er (bijna) altijd sprake van een zone verdeling. 1 melder = 1 zone. Als de normale burger (en ook de burger die iets meer weet van brandweerzorg) midden in de nacht 4 brandweervoertuigen tegen komt op weg naar een automaat, waarvan maar één melder is aangesproken is het lastig te bevatten dat dit procedure's zijn. Om de kosten te besparen zouden we misschien nieuwe concepten moeten gaan gebruiken, en ja dat is veelal tegen het zere been van de mensen op straat ....

''Vroeger'' reden wij nachtdiensten ook met 4 auto's, nu nog met 1'tje ....  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #158 Gepost op: 10 januari 2011, 17:44:45
Dat is inderdaad mijn referentiekader, Jerommeke ;)

En Vuurvlieg, is dat niet jouw taak als centralist? Keuzes maken op basis van beschikbare informatie? Ik wist niet hoe de info van een OMS binnenkomt, maar dat betekent niet dat er in andere gevallen geen passende keuze gemaakt kan worden.
Wout


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #159 Gepost op: 10 januari 2011, 18:11:00
Het gaat hier juist over de Motorscooter bij een OMS melding, bij andere gevallen speelt er dus helemaal geen motorscooter mee...