Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122415 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #170 Gepost op: 13 januari 2011, 08:03:46
1e brandwacht (op de motorscooter) ziet van buiten geen vlammen uit het dak slaan dus er is geen brand.
Ja hoor, kantoorpand van 10 hoog, met op de 5e etage een serverruimte, zonder ramen.
Geen vlammen uit het dak, dus geen brand.
Hetzelfde kantoorpand, aan de achterzijde een magazijn/papieropslag op 2e etage.
Aan de buitenzijde niets te zien, dus geen brand.
Beide gevallen waren overdag, en snel opgelost, maar wat nu als het snachts is.

Andere mogelijkheden:
brand in liftmachinekamer op 10 hoog of de naastgelegen luchtbehandeling, brand in trappenhuis, of een smeulend elektriciteitssnoer.

Je kan niet aan de buitenkant zien of er wel of geen brand is.
Je zal binnen moeten gaan kijken, wat de BMC aangeeft, en dan ter plaatse op zoek moeten gaan naar de melder om te kijken wat er aan de hand is. (Maar die procedure hoef ik niet uit te leggen)
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


VandeVoskamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Hoofdbrandmeester
Reactie #171 Gepost op: 14 maart 2011, 08:42:08
Zijn er mensen die de status op dit moment van deze vorm van uitrukken weten?
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everone is an expert ||  Veiligheidsregio Kennemerland


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #172 Gepost op: 14 maart 2011, 09:29:09
Kan dit topic niet samengevoegd worden met http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=42727.0? Is volgens mij allebei aardig hetzelfde.  ;)
Brandweer Papendrecht


VandeVoskamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Hoofdbrandmeester
Reactie #173 Gepost op: 14 maart 2011, 09:38:52
Ahh, niet voorbij zien komen ;)
Dat lijkt mij een goed idee ja.
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everone is an expert ||  Veiligheidsregio Kennemerland


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #174 Gepost op: 14 maart 2011, 16:05:29
Je kan niet aan de buitenkant zien of er wel of geen brand is.
Je zal binnen moeten gaan kijken, wat de BMC aangeeft, en dan ter plaatse op zoek moeten gaan naar de melder om te kijken wat er aan de hand is. (Maar die procedure hoef ik niet uit te leggen)

Eigenlijk hetzelfde als een beveiliger zou moeten doen? Hoe was dat ook weer omschreven in dat andere topic?

Inmiddels heb ik opgezocht wat het lesboek van de beveiliger 2 over brandmeldingen zegt:

De volgorde van handelen bij een brandmelding bijvoorbeeld: mondelinge, automatische, of d.m.v een handmelder. In de volgorde van prioriteit zoals de lesstof die beschrijft:
- het ontvangen van de brandmelding,
- Alarmeren van de brandweer en de bhv-ers, en collega beveiligers,
- Alarmeren van bedrijfsleider of verantwoordelijke managers en de hoofd beveiliging
- Uitschakelen van liften/luchtverversingssystemen/ ed.
- Zonneweringen omhoog doen om verspreiding van de brand te voorkomen,
- verifiëren van de brandmelding door te gaan (laten) kijken op de locatie van de melding,
- Bluswerkzaamheden starten,
- eerste hulp aan slachtoffers,
- Ontruimen
- Ingaande toegangscontroles opzetten (om er voor te zorgen dat er alleen hulpverleners naar binnen kunnen en geen andere mensen meer),
- Opvangen en informeren van hulpverleners,
- Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.

Wat de lesstof betreft heeft het SVPB gelijk door te zeggen dat een examenkandidaat die de melding eerst gaat verifiëren, gezakt is. Maar of dit ook echt de enige goede manier is dat vind ik een discussie punt, maar de manier van het SVPB is zeker ook niet fout denk ik.  

Een beveiliger (die bijna altijd alleen is, geen OGS voert, zich netjes aan de verkeersregels moet houden enz. enz.) zou dus wel ingezet kunnen worden voor verificatie. Maar een getrainde brandweerman/vrouw op een motorscooter met speciale voorzieningen niet.
Ik snap dat zo'n beveiliger veel goedkoper is ... maar denk je dat die wel verstand heeft van op/afschalen?
Toch is dit in veel gevallen de dagelijkse praktijk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #175 Gepost op: 14 maart 2011, 21:53:53
Kan dit topic niet samengevoegd worden met http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=42727.0? Is volgens mij allebei aardig hetzelfde.  ;)
Gelijk maar de daad bij jullie woorden gevoegd ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #176 Gepost op: 22 februari 2012, 22:17:55
Haaglanden krijgt brandweermotor
08-02-2012 16:35
DEN HAAG (ANP) – Brandweer Haaglanden krijgt een brandweermotor. De motor gaat eind volgende maand bij wijze van experiment een klein jaar lang door het stedelijk gebied rijden om daar vooral kleine incidenten in de kiem te smoren.

Dat zei regionaal commandant Esther Lieben van de Brandweer Haaglanden woensdag. Op de motor zit straks één persoon. Het is een van de weinige experimenten met maar één brandweerman. Nu gaan er vaak nog zes brandweerlieden naar een incident. Er wordt wel al veel uitgeprobeerd met vier mensen op een voertuig en ook met twee, zoals in Rotterdam.

„De brandweermotor is uitgerust met eenvoudig materieel om bijvoorbeeld brandjes in een prullenbak te blussen, automatische brandmeldingen te checken en iets te doen aan beginnende brandjes”, licht Lieben toe. „Het is vooral heel handig omdat de motor snel ter plekke kan zijn en de bestuurder dan kan bepalen hoeveel slagkracht we nodig hebben om het incident snel aan te pakken.”

Net als een brandweerauto is de motor ook in het rood uitgevoerd en uitgerust met een sirene.
Bron:Refdag

Beetje gedateerd bericht, maar ja. Heeft iemand hier al een plaatje van? Kan er op het forum namelijk verder niks van vinden. Vreemde is ook dat ik in AD ook een artikel heb gelezen met foto erbij. Echter deze is niet digitaal te vinden helaas. In AD stond ook dat motor momenteel bij Huijsman word afgebouwd en dat er 8 brandweermannen worden opgeleid voor de motor. Opleiding van politie instructeurs.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #177 Gepost op: 23 februari 2012, 06:33:21
Het idee is helemaal zo gek nog niet. Zeker als je kijkt naar het aantal loze meldingen. Maar ik zit toch met wat vragen of persoonlijk veiligheid van de brandweerman op de motor.

-Er bestaan zover ik weet geen NEN469 (uitrukkleding) die dezelfde mate van bescherming biedt bij een val als een motorpak.
Gaan in Haaglanden nu rijden in een motorpak? Of in een uitrukpak?
In beide gevallen zal het voor de berijder een enorm compromis zijn. Met een uitrukpak wil je echt niet onderuit gaan op de motor. En met een motorpak wil je echt niet in de buurt van vuur komen. Of wordt zijn uitrukpak apart op de motor meegenomen? In dat geval wordt het wel een pakezel en verlies je alle gewonnen tijd weer als de berijder zich bij een brand moet omkleden.

- Ademlucht:
Neemt ie dit ook mee? Dat is best een aardig formaat om mee te zeulen. Zelfs bij brand in prullebakken heb je rookvorming en zul je in gevallen ademlucht nodig hebben. Zo ja, neemt ie dan ook los zijn helm mee? Een brandweerhelm is niet goedgekeurd als motorhelm.

Maarssen heeft ook een hele tijd een BMW c1 gehad met wat blusmiddel erop. Om de een of andere reden is dat idee ook een stille dood gestorven. Voordeel van die C1 was, dat je geen helm of aangepaste beschermende kleding nodig had, omdat je in een rolkooi met gordel zat.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #178 Gepost op: 23 februari 2012, 08:08:03
Sinds medio december 2011 is de motor voor de pilot Motorondersteuning Brandweer (MOB) in Nederland voor verdere afwerking. Vanaf de fabriek in Duitsland is de BMW 1200RT in Denemarken voorzien van het Firexpress blussysteem. Dit blussysteem maakt gebruikt van premix (water met schuimvormend middel) en wordt aangedreven door middel van de luchtdruk van een ademluchtcilinder.

Vanaf de Nederlandse dealer wordt het voertuig voorzien van striping en belettering. Ook worden de optische- en akoestische signalen aangebracht. Naar verwachting zal de motor in de loop van januari in de VRH wordt geleverd. Op dit moment wordt de tweede groep van 3 bevelvoerders getraind in het motorrijden.

De pilot Motor Ondersteuning Brandweer maakt onderdeel uit het project Pilots Vernieuwde Repressie.







Bron: brandweer Haaglanden
greetz,  Enrique


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #179 Gepost op: 23 februari 2012, 09:52:03
:D Mooi, maar ik ben wel benieuwd naar het gewicht van het (volle) blussysteem. En inderdaad naar het brandwerend motorpak en -helm  8)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")