Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122417 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #190 Gepost op: 23 februari 2012, 12:31:53
Dit is dus een opmerking van iemand die geen motor rijdt. Een motorpak isoleert beter dan de meeste kleding, juist vanwege het rijden in de volle wind (en regen). Of het ook bestand is tegen hitte van brand durf ik niet te zeggen. Misschien weet een ander daar meer van?

Een leren pak met daaronder eventueel nomex-onderkleding lijkt mij geschikt voor snel een vuilbakje e.d. te blussen. Maar ik kan natuurlijk ook fout zijn, mensen die hier meer van weten?


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #191 Gepost op: 23 februari 2012, 13:26:54
Dit is dus een opmerking van iemand die geen motor rijdt. Een motorpak isoleert beter dan de meeste kleding, juist vanwege het rijden in de volle wind (en regen). Of het ook bestand is tegen hitte van brand durf ik niet te zeggen. Misschien weet een ander daar meer van?

Ik rij iedere dag in leer op de motor. Zomer en winter. De isolatie die jij beschrijft is niet de isolatie die ik bedoel. Jij rekent voor een groot deel met het tegen houden van wind. Ik denk meer aan straling.
Als je motor rijdt weet je heel goed dat als het zonnetje gaat schijnen het heel snel heel warm wordt.
Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met de dikte van het leer.Je hebt dus leer (schoenen bv), maar ook dik leer ( 4 mm ofzo).


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #192 Gepost op: 23 februari 2012, 13:36:23
Zo te lezen ga je alleen uit van een leren pak, maar er zijn veel meer materialen beschikbaar voor motorpakken. Bovendien vergeet je volgens mij dat een brandweerpak ook op de motor gebruikt zou kunnen worden. Ja, dat is wat minder comfortabel, maar ze gaan ook geen tourrit rijden. Brandweer-helm en -handschoenen in de koffers, op plaats incident wisselen met motor-helm en -handschoenen. Probleem opgelost?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #193 Gepost op: 23 februari 2012, 13:38:56
Ik rij iedere dag in leer op de motor. Zomer en winter. De isolatie die jij beschrijft is niet de isolatie die ik bedoel. Jij rekent voor een groot deel met het tegen houden van wind. Ik denk meer aan straling.
Als je motor rijdt weet je heel goed dat als het zonnetje gaat schijnen het heel snel heel warm wordt.
Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met de dikte van het leer.Je hebt dus leer (schoenen bv), maar ook dik leer ( 4 mm ofzo).
De mensen die regelmatig bij een brand binnen zijn geweest, of in een flash-overtraining hebben gezeten weten dat de straling van vlammen van heel andere orde is dan de straling van de zon.
Straling van vlammen gaat als het moet overal doorheen, zelfs door je bluspak als je pech hebt. Zeker als het bluspak strak om bv de knieen zit of je zweet. :-X


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #194 Gepost op: 23 februari 2012, 13:53:28
De mensen die regelmatig bij een brand binnen zijn geweest, of in een flash-overtraining hebben gezeten weten dat de straling van vlammen van heel andere orde is dan de straling van de zon.
Straling van vlammen gaat als het moet overal doorheen, zelfs door je bluspak als je pech hebt. Zeker als het bluspak strak om bv de knieën zit of je zweet. :-X
Hebben we het hier over dit soort inzetten? Daar is de brandweermotor toch niet voor bedoelt? Bij risico op flash-over en dergelijke ga je niet met één of twee man beginnen aan bestrijding, dan roep je extra eenheden op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #195 Gepost op: 23 februari 2012, 13:55:21
Hebben we het hier over dit soort inzetten? Daar is de brandweermotor toch niet voor bedoelt? Bij risico op flash-over en dergelijke ga je niet met één of twee man beginnen aan bestrijding, dan roep je extra eenheden op.
daar had ik het ook niet over. Enkel om aan te geven dat een motorpak niet geschikt zal zijn voor brandbestrijding. ;)


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #196 Gepost op: 23 februari 2012, 14:01:13
Duidelijk!
Is mijn idee voor gebruik van een brandweerpak op de motor dan wel goed? Of zie je daar ook problemen?


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #197 Gepost op: 23 februari 2012, 15:32:19
Hoe zit het met de verantwoording in relatie tot de normtijd?

Stel, er komt een oms melding, motor is na 6 minuten ter plaatse, schaalt op.

TS is na nog eens 8 minuten ter plaatse.

Daadwerkelijke inzet vangt dan aan na 14 minuten?

Is een dergelijk scenario dan aanvaardbaar?


Kookaburra

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • Post Zuilen
Reactie #198 Gepost op: 23 februari 2012, 15:59:31
Volgens mij is men momenteel echt ouwe koeien uit de sloot aan het halen, eerst rotterdam met de SIV's vroeger heette dit gewoon de SPITS, en nu haaglanden met die motorweer. Ik geloof dat Maarssen ooit ook zoiets heeft gehad en wat geen succes is geweest.

Precies mijn gedachte. Net als die proef met die Piaggo in Ridderkerk (zie linkjes van Dinges). Het lijkt wel alsof elke regio zelf opnieuw het (motor)wiel wil uitvinden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #199 Gepost op: 23 februari 2012, 16:06:00
Precies mijn gedachte. Net als die proef met die Piaggo in Ridderkerk (zie linkjes van Dinges). Het lijkt wel alsof elke regio zelf opnieuw het (motor)wiel wil uitvinden.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60908.0

Praat mee zou ik zeggen. ;) O0