Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123102 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #250 Gepost op: 2 april 2012, 16:09:35
Vanmiddag stond de brandweermotor bij een melding binnenbrand (niet opgepiept) en daar heb ik even met de betreffende bevelvoerder gesproken.

De pilot begint dus officieel 1 mei a.s., maar ze rijden dus nu al mee. De pilot duurt een jaar en daarna wordt bekeken of e.e.a. wordt voortgezet en er meer motors moeten komen.

Er is geen brandweerhelm aan boord. Ze doen ook geen binnenaanvallen enzo.

Haageneesch stond naast me dus wellicht weet ie wat er nog meer gezegd is.

O ja, het is nu zeker: geen 1 april grap! :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Blauwie

• ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #251 Gepost op: 2 april 2012, 16:31:04
Wel ademlucht, geen masker en helm. Dat is echt logisch.   :-X
Brandweer Papendrecht

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #252 Gepost op: 2 april 2012, 16:38:02
Dat gaat 'm denk ik niet worden. Als je een echte autobrand hebt red je het niet met een paar litertjes water hoor... ;)

Een volontwikkelde autobrand zal je inderdaad moeilijk kunnen doven, maar een beginnende autobrand moet met een mix van water en schuim onder hoge druk toch zeker lukken?

De bevrijdingswagen hier heeft ook een Oertzen hd installatie met 200l water aan boord voor dergelijke blussingen.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #253 Gepost op: 2 april 2012, 17:37:21
Wel ademlucht, geen masker en helm. Dat is echt logisch.   :-X

Sorry, een masker had ie wel bij zich. Vergeten te zeggen :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #254 Gepost op: 2 april 2012, 18:36:30
Vanmiddag stond de brandweermotor bij een melding binnenbrand (niet opgepiept) en daar heb ik even met de betreffende bevelvoerder gesproken.

De pilot begint dus officieel 1 mei a.s., maar ze rijden dus nu al mee. De pilot duurt een jaar en daarna wordt bekeken of e.e.a. wordt voortgezet en er meer motors moeten komen.

Er is geen brandweerhelm aan boord. Ze doen ook geen binnenaanvallen enzo.

Haageneesch stond naast me dus wellicht weet ie wat er nog meer gezegd is.

O ja, het is nu zeker: geen 1 april grap! :)
Op verzoek, een uitgebreid verslag:

Achterop, in de hard-cover-box zit een AED. Links en rechts zitten tassen op de watertanks. In die tassen zitten airbaghoezen, een spinmasker voor de ademlucht en nog wat kleine frutsels.

Masker is voor om het hoofd, en daarover heen (zou eventueel) de helm komen (indien nodig). Maar kan er dus niet overheen worden gedragen zoals velen van u ongetwijfeld wel weten.

Sorry, een masker had ie wel bij zich. Vergeten te zeggen :)

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #255 Gepost op: 7 april 2012, 10:49:54
De tweede ademluchtcilinder is overigens voor het blussyteem. Is 300 bar en reduceert deze naar 24 bar zodat die geschikt is voor het blussysteem. Met dit systeem kan 6-7 minuten geblust worden.
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #256 Gepost op: 7 april 2012, 13:27:17
De tweede ademluchtcilinder is overigens voor het blussyteem. Is 300 bar en reduceert deze naar 24 bar zodat die geschikt is voor het blussysteem. Met dit systeem kan 6-7 minuten geblust worden.
24 bar dat is best veel, dat is het oude midden druk. ;D

MHL media

• Forum gebruiker
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #257 Gepost op: 13 april 2012, 11:09:16
Hierbij een door mij gemaakte video van de Motor en de SIV4 van Haaglanden.

http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #258 Gepost op: 13 april 2012, 18:39:38
Hierbij een door mij gemaakte video van de Motor en de SIV4 van Haaglanden.

http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM

Mooi filmpje! Dat snelle interventieteam is ook een mooi en goed idee.

In het filmpje wordt verteld dat de motor bij evenemten ingezet word en dan een team vormt met een Ambu en een politiemotor. Weet iemand hoe zo'n team op een evenemt te werk gaat? Het lijkt mij niet dat de rode motormuis ook begeleidingen gaat doen....
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #259 Gepost op: 13 april 2012, 19:48:04
Citaat
evenemten ingezet word en dan een team vormt met een Ambu en een politiemotor
Citaat
Het lijkt mij niet dat de rode motormuis ook begeleidingen gaat doen....
En die gele motormuis denk ik ook niet, maar ik snap de logica achter een evenement en begeleiding niet?
Wat dacht je van een evenement zoasl bijv.Koninginnenacht waarbij de doorgaande straten in het centrum vol zijn met ca 150.000 bezoekers. Is het met een motor net iets makkelijker om een melding in het gebied snel te verkennen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar