Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #270 Gepost op: 11 december 2012, 19:44:34
Zo, dit filmpje beantwoordt in 1 klap alle vermoedens, en vooral de redenen om niet door te gaan met projecten als dit.
Het filmpje op regio15 liegt niet. Het blussen van deze brand zonder ademlucht, of heeft deze brandweerman bijzondere longen?
Dit zijn toch zaken die we niet moeten willen?
Ik vermoed dat we dit filmpje tegen gaan komen in de instructielokalen. ::)

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #271 Gepost op: 11 december 2012, 21:36:32
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/14437-busje-uitgebrand-maanweg-den-haag

Volgens mij is het de eerste keer dat we de MOB 9061 'blussend' in beeld hebben ?

Peen
Redacteur van

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 11 december 2012, 23:06:50
In dit filmpje ook al ;)  Ookal is het niet tijdens een echte inzet.

Hierbij een door mij gemaakte video van de Motor en de SIV4 van Haaglanden.

http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #273 Gepost op: 11 december 2012, 23:10:00
In dit filmpje ook al ;)  Ookal is het niet tijdens een echte inzet.
Een demonstratie is geen inzet, ook geen net-niet-echte-inzet ::)
Maar inderdaad, een eerste keer dat'ie blussend gespot is!

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #274 Gepost op: 11 december 2012, 23:12:36
Een demonstratie is geen inzet, ook geen net-niet-echte-inzet ::)

Soms kan een extra woordje voor een andere betekenis zorgen, maar je hebt zeker gelijk. e050

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #275 Gepost op: 11 december 2012, 23:37:31
Zo, dit filmpje beantwoordt in 1 klap alle vermoedens, en vooral de redenen om niet door te gaan met projecten als dit.
Het filmpje op regio15 liegt niet. Het blussen van deze brand zonder ademlucht, of heeft deze brandweerman bijzondere longen?

Moeten we ons alleen zorgen maken om die longen?

Ik vond het omstanders commentaar buitengewoon goed. 'Met z'n helmpie open.' Ik moest meteen denken aan de beelden die we allemaal kennen. Iedereen weet dat een ploffende band al niet fijn is 'met z'n helmpie open.' Mij dunken de beelden die van verschillende (kleine) explosies (lees autobanden, airbags, bumpers, accu's, Schokbrekers(?)) die plaats vinden bij autobranden en brandweermannen die toch aardig verrast worden. Ik herinner me nog een (volgens mij) Duits filmpje van een brandweerman die languit ging nadat er een bumper ontplofde. Liep gelukkig goed af, snel weggehaald door de collega's. Maar volgens mij heeft onze brandweer-motormuis op dat moment nog geen collega bij zich.

Zoek maar eens op youtube op filmpjes met Vehicle Fire Training of Vehice Fire Close Call. Dan zie je dat zo'n brand (waar door leken altijd makkelijk over gesproken word) behoorlijk gevaarlijk kan zijn.

Buiten het feit dat het niet lukt om een vrij beperkte autobrand met de motor te blussen maak ik me toch zorgen over de veiligheid.

Maarja dat is natuurlijk onzin want 9 van de 10 keer gaat het goed, dus dat betekend dat de motor het in 90% alleen kan, dus dat betekend dat de pilot geslaagd is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #276 Gepost op: 11 december 2012, 23:44:42
Ik zie af en toe een flard van het blussen. Even een verse adem teug nemen en dan 30 seconden blussen terwijl je jou adem inhoud kan blijkbaar niet?  ::)

Hij weet met zijn beperkte middelen het vuur anders redelijk onder controle te krijgen/houden. (maar goed, ik ben slechts een leek...)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #277 Gepost op: 11 december 2012, 23:52:07
'Met z'n helmpie open.'
Eerst gaat het over rook, vervolgens over exploderende banden. Doe eens de helm dicht. Rook sijpelt de helm binnen... Máár, hij is beschermd tegen een exploderende autoband. Hij ziet verder niets en echt gezond is het ook niet. Er is een spinmasker maar blijkbaar heeft de MOBber een reden om deze niet eerst om te doen.

DD

• Forum gebruiker
Reactie #278 Gepost op: 12 december 2012, 01:01:37
De brandweermotor als verkenner lijkt me prima, maar in dit geval is brand gemeld en geen brand-gerucht. Een fout van de meldkamer, lijkt mij, die had direct een autospuit moeten sturen en niet pas nadat de motorrijder hierom had gevraagd. Natuurlijk probeert de motorrijder er nog wat van te maken. Hij neemt daarbij wel wat risico, want hij had al moeten weten dat er gasflessen in de wagen liggen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #279 Gepost op: 12 december 2012, 09:45:01
Ik zie af en toe een flard van het blussen. Even een verse adem teug nemen en dan 30 seconden blussen terwijl je jou adem inhoud kan blijkbaar niet?  ::)

Hij weet met zijn beperkte middelen het vuur anders redelijk onder controle te krijgen/houden. (maar goed, ik ben slechts een leek...)
Zo doet iedereen zijn best met de middelen die hij heeft, getuige ook de eerste foto  ;)

Foto: Regio 15 Ruben van Essen
Samen sterk in de hulpverlening!