Hoe vaak zien we collega's niet zonder ademlucht een container brand blussen, als ik een half uurtje het www afstruint heb ik ook 1000 voorbeelden. We zijn weer heel goed in het denken in allerlei problemen. Ik weet zeker dat deze brandweer collega goed instaat is om een risico inschatting te maken en op basis daarvan een besluit te nemen. Als ik dan de commentaren lees heb ik het gevoel van stuur lui, welke op de wal staan, enz enz enz En als ik dan ook nog ziet van uit welk referentie kader spreekt.................
Er is net zo hard commentaar geleverd op een filmpje van Luke_Bnv, waarbij brandweerlieden ook zonder ademlucht bij de auto staan (zie:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=19579.msg1099639#msg1099639)
Ik zie geen reden om dat hier niet te doen.
A: het is nergens voor nodig dat de brandweerman zonder ademlucht in de auto hangt. Hij heeft het bij zich, de auto is al verloren en de 'grote' brandweerwagen is onderweg.
B: de melder sprak over een klein brandje in een bus, maar toen de brandweermotor er was brandde de bus al vrij hevig. Daaruit blijkt dat een brand zich zo snel kan ontwikkelen dat de eerste aanname van de centralist (een beheersbare brand voor de motormuis) te optimistisch is geweest. Simpele en lekkere recht-door-zeese conclusie: een centralist kan van afstand niet bepalen of de brandweermotor toereikend is en derhalve moet er ten alle tijden een volledig bezette TS meerijden. Datzelfde geldt voor mogelijke buitenbranden (hoe vaak wordt een grote brand niet als brandgerucht gemeld?) of andersoortige incidenten waarbij de mogelijkheid bestaat dat de situatie erger is dan geschetst.
Dat de motor alleen voor een meting CO gaat rijden kan ik nog wel begrijpen. Maar ook dan: eerst omhangen....en als er dan toevallig een paar mensen binnen naar adem liggen te happen......