Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #310 Gepost op: 1 april 2013, 18:06:01
die komt ook z'n 5 kilo poederblussertje met prio 1 brengen denk ik  ;D
Ik neem aan dat de 3 TS 'en van 15.12 uur al ter plekke zijn, maar is de motor ( hoewel niet het dichtst bij ) misschien door uitruktijd en rijtijd niet één van de eerstvolgenden wat betreft de aankomsttijd? en dan een waardevol en mobiel extra stel ogen en hersens?
Weet iemand of hij als één van de eersten na de 3 TS 'en ter plekke was ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #311 Gepost op: 1 april 2013, 18:27:56
Verbazing wederom... Veel 'professionals' die alles (denken te) weten over inzet voorstellen en procedures. IK kan mij namelijk NIET voorstellen dat de GMK Haaglanden denkt, ik heb nog een motor over, laat ik deze ook maar eens alarmeren. Ongetwijfeld een weloverwogen inzet die bijdraagt aan de uiteindelijke bestrijding van het incident. Buiten deze zeer grote brand een geweldig initiatief trouwens van Haaglanden voor de overige meldingen waarbij de motor zijn gewicht (bijna letterlijk) in goud waard is. Af en toe, zeker bij grote incidenten, hoeft er naar mijn mening niet op ieder slak zout gelegd te worden. Ik vindt het fantastisch dat op het moment dat er een grote inzet van hulpdiensten wordt gevraagd er centralisten achter de knoppen zitten die actie durven te ondernemen alvorens de hoofdstructuur binnen de crisisbeheersing is gerealiseerd (CoPI, ROT, (R)BT).

Eerder in dit topic heb ik ook vragen/opmerkingen over verkeerscirculatie gelezen. Verkeerscirculatie is in het kader van de crisisbeheersing een deelproces voor de politie. De politie zal deze taak dan ook per definitie voor hun rekening nemen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #312 Gepost op: 1 april 2013, 18:38:36
Verbazing wederom... Veel 'professionals' die alles (denken te) weten over inzet voorstellen en procedures. IK kan mij namelijk NIET voorstellen dat de GMK Haaglanden denkt, ik heb nog een motor over, laat ik deze ook maar eens alarmeren. Ongetwijfeld een weloverwogen inzet die bijdraagt aan de uiteindelijke bestrijding van het incident. Buiten deze zeer grote brand een geweldig initiatief trouwens van Haaglanden voor de overige meldingen waarbij de motor zijn gewicht (bijna letterlijk) in goud waard is. Af en toe, zeker bij grote incidenten, hoeft er naar mijn mening niet op ieder slak zout gelegd te worden. Ik vindt het fantastisch dat op het moment dat er een grote inzet van hulpdiensten wordt gevraagd er centralisten achter de knoppen zitten die actie durven te ondernemen alvorens de hoofdstructuur binnen de crisisbeheersing is gerealiseerd (CoPI, ROT, (R)BT).

Eerder in dit topic heb ik ook vragen/opmerkingen over verkeerscirculatie gelezen. Verkeerscirculatie is in het kader van de crisisbeheersing een deelproces voor de politie. De politie zal deze taak dan ook per definitie voor hun rekening nemen.

Ik vind het niet meer dan normaal om vragen te stellen over een dergelijke inzet van een motorbrandweerman. Het is de toon die de muziek maakt, dat zeker, maarde discussie is best interessant. Je merkt namelijk dat ook onder brandweerlieden de vraag heerst wat de toegevoegde waarde van de motor kan zijn bij een dergelijk grootschalig incident.

Er wordt meermaals geroepen "dat er wel een reden zal zijn om de motor op te roepen". Ik begrijp dat er iets of iemand om de motor gevraagd zal hebben, maar ben wel heel benieuwd wat de reden was voor het alarm en waarvoor de motorbevelvoerder daadwerkelijk is ingezet. Een reden als 'extra ogen aan de buitenkant' is prima, maar ik begrijp niet waarom in andere regio's de bevelvoerders van de TS'en daar prima toe in staat zijn en in Haaglanden een extra bevelvoerder op de motor nodig is. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat de motorbevelvoerder zich bezig houdt met de communicatie met andere diensten in de beginfase; afzetten van de wegen etc., maar ben dus heel benieuwd hoe hij (of zij) daadwerkelijk is ingezet ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #313 Gepost op: 1 april 2013, 18:44:47
De extra bevelvoerder is niet per sé nodig in Haaglanden, maar het is een pilot.

Zo doet het vermoeden alsof Haaglanden niet zonder kan en andere regio's makkelijk zonder kunnen..

Jongens jongens wat een discussie, die MOB is een pilot, dus ik snap niet waarom die vragen er zijn..

Pilot betekent niet anders dan een proef, ontdekken...


viffer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #314 Gepost op: 1 april 2013, 18:57:08
Kunnen er met de motor wellicht metingen worden verricht? Je bent natuurlijk makkelijker en sneller verplaatsbaar met een motor.


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #315 Gepost op: 1 april 2013, 18:58:17
Citaat
Ik vind het niet meer dan normaal om vragen te stellen over een dergelijke inzet van een motorbrandweerman. Het is de toon die de muziek maakt, dat zeker, maarde discussie is best interessant. Je merkt namelijk dat ook onder brandweerlieden de vraag heerst wat de toegevoegde waarde van de motor kan zijn bij een dergelijk grootschalig incident.

Er wordt meermaals geroepen "dat er wel een reden zal zijn om de motor op te roepen". Ik begrijp dat er iets of iemand om de motor gevraagd zal hebben, maar ben wel heel benieuwd wat de reden was voor het alarm en waarvoor de motorbevelvoerder daadwerkelijk is ingezet. Een reden als 'extra ogen aan de buitenkant' is prima, maar ik begrijp niet waarom in andere regio's de bevelvoerders van de TS'en daar prima toe in staat zijn en in Haaglanden een extra bevelvoerder op de motor nodig is. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat de motorbevelvoerder zich bezig houdt met de communicatie met andere diensten in de beginfase; afzetten van de wegen etc., maar ben dus heel benieuwd hoe hij (of zij) daadwerkelijk is ingezet ;)

Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'. Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld. Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn. We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #316 Gepost op: 1 april 2013, 18:59:10
@viffer Explo, O2, CO, en als hij van de OvD een meetbuisje krijgt kan het natuurlijk..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #317 Gepost op: 1 april 2013, 19:05:09
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'. Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld. Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn. We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.
Wie heeft het hier over broodroof? Ik zie die opmerking nergens terugkomen, dus graag onderbouwing over die opmerking.
We weten allemaal de insteek waarom die motor in Haaglanden is gaan rijden, in dat opzicht kun je je dus gaan afvragen wat die motor bij zo,n grote brand doet. zeker als we bedenken dat er erg veel voertuigen vanuit de regio Haaglanden naar die brand zijn gehaald. Het reguliere brandweerwerk gaat gewoon door, mijn keuze zou zijn om die motor lekker in de stad te laten zodat je een snellere alarmopvolging hebt bv bij een OMSalarm. Daar was die motor toch voor bedoeld?
En laten we wel wezen, laat brandweer nederland snel stoppen met die pilots, we kunnen ons geld beter besteden.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #318 Gepost op: 1 april 2013, 19:13:41
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'.

Ik zou niet weten in welke vorm een motorbevelvoerder bij een dergelijk incident als broodroof gezien zou kunnen worden. Ik stel slechts vragen bij de inzet van de motorbevelvoerder bij een grote inzet :)
Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld.

Niet alleen mijn mening, er zijn er (zoals je in voorgaande berichten kan zien) meerdere die zich e.e.a. afvragen.

Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn.

Wat zijn de argumenten waarom de motorbevelvoerder na de pilotperiode zal blijven? Ben ik gewoon benieuwd naar hoor, ik heb geen rapporten over de inzet gezien tot nu toe ;). Ik kan me namelijk voorstellen dat in plaats van een bevelvoerder een OvD op de motor rond gaat rijden. Op die manier heb je, net als bij de ambulancedienst in Den Haag, namelijk iemand die zelfstandig handelingen kan uitvoeren en in de coördinatie belangrijk is...

We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.

Natuurlijk, maar laat rapporten of waardevolle inzetten dan de maatstaf zijn om te kijken of er een meerwaarde is, niet de emotie. Ik heb nooit gezegd dat de motorbevelvoerder bij dit incident geen meerwaarde zal hebben gehad, ik vraag me slechts af wat die meerwaarde is geweest ;)

Jongens jongens wat een discussie, die MOB is een pilot, dus ik snap niet waarom die vragen er zijn..

Pilot betekent niet anders dan een proef, ontdekken...

Dus over een pilot hoeven geen vragen gesteld te worden? Over iedere pilot worden vragen gesteld (TS4/SIV) en wordt bekeken of deze effectief is........ ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #319 Gepost op: 1 april 2013, 19:20:08
Over een pilot kunnen wel vragen gesteld worden, maar ten eerste in een apart topic, en ten tweede, hoe kun je nu vragen waarom de motor wordt gealarmeerd voor dit incident, als je weet dat het een pilot is(nogmaals, testen, proberen, ondervinden)..