Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122933 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fire-fly

  • manschap b en chauffeur voertuigbediener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #320 Gepost op: 1 april 2013, 19:23:55
bevelvoerder op een motor zou evt ook handig kunnen zijn als een vrijwilligerspost op het moment van de uitruk niet over een gekwalificeerde bevelvoerder beschikt, zodat je tp toch een volledige ts hebt ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #321 Gepost op: 1 april 2013, 19:29:28
Berichten omtrent de inzet van de brandweermotor bij de zeer grote brand in De Lier in dit topic gezet ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #322 Gepost op: 1 april 2013, 20:24:36
Citaat
Wie heeft het hier over broodroof? Ik zie die opmerking nergens terugkomen, dus graag onderbouwing over die opmerking.
We weten allemaal de insteek waarom die motor in Haaglanden is gaan rijden, in dat opzicht kun je je dus gaan afvragen wat die motor bij zo,n grote brand doet. zeker als we bedenken dat er erg veel voertuigen vanuit de regio Haaglanden naar die brand zijn gehaald. Het reguliere brandweerwerk gaat gewoon door, mijn keuze zou zijn om die motor lekker in de stad te laten zodat je een snellere alarmopvolging hebt bv bij een OMSalarm. Daar was die motor toch voor bedoeld?
En laten we wel wezen, laat brandweer nederland snel stoppen met die pilots, we kunnen ons geld beter besteden.

Dat je de opmerking over 'broodroof' nergens terug zag komen klopt, ik vermelde deze term in mijn reactie. Het is mij bekend dat veel brandweerlieden niet 'blij' worden van SIV initiatieven of brandweermotoren omdat dit de inzet van de reguliere TS-en niet ten goede komt. Of je je af kunt vragen wat de motor inzet bij een dergelijke brand is? Volgens mij is deze vraag in het geheel niet aan de leden van dit forum, maar aan de regio die deze motor faciliteert. Jou keuze zou zijn... Het is niet jou keuze, het is de keuze van de brandweer Haaglanden. En snel stoppen met al die pilots? Wanneer we die insteek reeds honderd jaar geleden hadden gehanteerd liep je nu waarschijnlijk nog achter de door paarden getrokken pompspuit. Volgens mij hebben pilots in deze tijd juist kans van slagen omdat wij ons geld beter kunnen besteden (zonder hierbij in te boeten op veiligheid van hulpverleners).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #323 Gepost op: 1 april 2013, 20:31:36
. En snel stoppen met al die pilots? Wanneer we die insteek reeds honderd jaar geleden hadden gehanteerd liep je nu waarschijnlijk nog achter de door paarden getrokken pompspuit. Volgens mij hebben pilots in deze tijd juist kans van slagen omdat wij ons geld beter kunnen besteden (zonder hierbij in te boeten op veiligheid van hulpverleners).
Alleen hadden we honderd jaar geleden geen crisis, en geen gemeentes en veiligheidsregio's die links of rechtsom willen bezuinigen op de brandweer. En kunnen we het geld op dit moment beter besteden, in betere tijden kunnen we altijd weer eens verder kijken.

Dat je de opmerking over 'broodroof' nergens terug zag komen klopt, ik vermelde deze term in mijn reactie. Het is mij bekend dat veel brandweerlieden niet 'blij' worden van SIV initiatieven of brandweermotoren omdat dit de inzet van de reguliere TS-en niet ten goede komt. Of je je af kunt vragen wat de motor inzet bij een dergelijke brand is? Volgens mij is deze vraag in het geheel niet aan de leden van dit forum, maar aan de regio die deze motor faciliteert. Jou keuze zou zijn... Het is niet jou keuze, het is de keuze van de brandweer Haaglanden.
Klopt, we worden niet blij van al die SIV projecten. Redenen te over hier op het forum vermeld.
En waarom zouden wij ons niet mogen afvragen wat de inzet van die motor is bij zo,n brand? Wij zijn benieuwt naar de achterliggende gedachte daarvan, wellicht zit er wel een hele goede gedachtegang achter. Vragen mogen er toch gesteld worden?  ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #324 Gepost op: 1 april 2013, 20:40:16
Dat je de opmerking over 'broodroof' nergens terug zag komen klopt, ik vermelde deze term in mijn reactie. Het is mij bekend dat veel brandweerlieden niet 'blij' worden van SIV initiatieven of brandweermotoren omdat dit de inzet van de reguliere TS-en niet ten goede komt. Of je je af kunt vragen wat de motor inzet bij een dergelijke brand is? Volgens mij is deze vraag in het geheel niet aan de leden van dit forum, maar aan de regio die deze motor faciliteert. Jou keuze zou zijn... Het is niet jou keuze, het is de keuze van de brandweer Haaglanden. En snel stoppen met al die pilots? Wanneer we die insteek reeds honderd jaar geleden hadden gehanteerd liep je nu waarschijnlijk nog achter de door paarden getrokken pompspuit. Volgens mij hebben pilots in deze tijd juist kans van slagen omdat wij ons geld beter kunnen besteden (zonder hierbij in te boeten op veiligheid van hulpverleners).
Klopt deels, wat Peter en vele meer bedoelen is het aantal pilots, elke regio moet het wiel weer opnieuw uitvinden, ook de motor heeft al meer pilots meegemaakt, en daar was men niet echt positief over, kortom; motor ging weg. Nu wil haaglanden wederom een bestaand wiel uitvinden, worden er wat vragen gesteld of argumenten aangehaald over deze "pilot" en nu komen er geprikkelde reacties terug. ::) ( zo voel ik het zelf ook aan )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #325 Gepost op: 1 april 2013, 21:39:19
Citaat
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'.


Ik zou niet weten in welke vorm een motorbevelvoerder bij een dergelijk incident als broodroof gezien zou kunnen worden. Ik stel slechts vragen bij de inzet van de motorbevelvoerder bij een grote inzet :)



Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)

Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld.


Niet alleen mijn mening, er zijn er (zoals je in voorgaande berichten kan zien) meerdere die zich e.e.a. afvragen.



Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)

Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn.


Wat zijn de argumenten waarom de motorbevelvoerder na de pilotperiode zal blijven? Ben ik gewoon benieuwd naar hoor, ik heb geen rapporten over de inzet gezien tot nu toe ;). Ik kan me namelijk voorstellen dat in plaats van een bevelvoerder een OvD op de motor rond gaat rijden. Op die manier heb je, net als bij de ambulancedienst in Den Haag, namelijk iemand die zelfstandig handelingen kan uitvoeren en in de coördinatie belangrijk is...



Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)

We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.



Natuurlijk, maar laat rapporten of waardevolle inzetten dan de maatstaf zijn om te kijken of er een meerwaarde is, niet de emotie. Ik heb nooit gezegd dat de motorbevelvoerder bij dit incident geen meerwaarde zal hebben gehad, ik vraag me slechts af wat die meerwaarde is geweest ;)



Citaat: FF4266 (Vandaag om 18:44:47)

Jongens jongens wat een discussie, die MOB is een pilot, dus ik snap niet waarom die vragen er zijn..

Pilot betekent niet anders dan een proef, ontdekken...



Dus over een pilot hoeven geen vragen gesteld te worden? Over iedere pilot worden vragen gesteld (TS4/SIV) en wordt bekeken of deze effectief is........ ::)

Even in het kort... De brandweer Haaglanden voert een pilot uit. Van wat ik hiervan heb gezien kan dit een waardevolle aanvulling zijn op de reguliere brandweerinzet. Een ieder kan beren op de weg zien, maar ik zie ook zeker voordelen. Dat deze voordelen (of nadelen) niet periodiek op het HV-forum worden teruggekoppeld kan men als nadeel ervaren. Volgens mij gaat uiteindelijk het Algemeen Bestuur van de VRH over deze pilot en niet de leden van dit forum. Daarbij worden over een pilot ALTIJD vragen gesteld. Discussie over meerwaarde mbt inzet lijkt mij geweldig. Ik signaleer echter meer 'afschot' opmerkingen van 'amateurs' dan inhoudelijke reacties die bijdragen aan een inhoudelijke beoordeling van deze pilot. Ik kan mij namelijk met het beste fatsoen niet inbeelden dat inwoners van Nederland het prefereren dat een TS met zes man uitrukt voor een 'vals' OMS, vuilnisbak in de brand, kat in de boom, et cetera met zes man, die wij gezamenlijk moeten betalen! Let op, ik heb het niet over klussen met verhoogd risico!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #326 Gepost op: 1 april 2013, 21:46:08
Even in het kort... De brandweer Haaglanden voert een pilot uit. Van wat ik hiervan heb gezien kan dit een waardevolle aanvulling zijn op de reguliere brandweerinzet. Een ieder kan beren op de weg zien, maar ik zie ook zeker voordelen. Dat deze voordelen (of nadelen) niet periodiek op het HV-forum worden teruggekoppeld kan men als nadeel ervaren. Volgens mij gaat uiteindelijk het Algemeen Bestuur van de VRH over deze pilot en niet de leden van dit forum. Daarbij worden over een pilot ALTIJD vragen gesteld. Discussie over meerwaarde mbt inzet lijkt mij geweldig. Ik signaleer echter meer 'afschot' opmerkingen van 'amateurs' dan inhoudelijke reacties die bijdragen aan een inhoudelijke beoordeling van deze pilot. Ik kan mij namelijk met het beste fatsoen niet inbeelden dat inwoners van Nederland het prefereren dat een TS met zes man uitrukt voor een 'vals' OMS, vuilnisbak in de brand, kat in de boom, et cetera met zes man, die wij gezamenlijk moeten betalen! Let op, ik heb het niet over klussen met verhoogd risico!!
Amateurs??


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #327 Gepost op: 1 april 2013, 21:54:17
'AMATEUR'    Bron Wikipedia: Een amateur (uit het Frans liefhebber) is iemand die een bepaalde vaardigheid op niet-professionele basis uitoefent. Amateurs vindt men onder andere in de kunst, sport en wetenschap en bij kerken.

De term amateur heeft soms ook een negatieve connotatie, waarbij wordt gedoeld op de mindere kwaliteit van de uitvoering.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #328 Gepost op: 1 april 2013, 21:58:43
'AMATEUR'    Bron Wikipedia: Een amateur (uit het Frans liefhebber) is iemand die een bepaalde vaardigheid op niet-professionele basis uitoefent. Amateurs vindt men onder andere in de kunst, sport en wetenschap en bij kerken.

De term amateur heeft soms ook een negatieve connotatie, waarbij wordt gedoeld op de mindere kwaliteit van de uitvoering.
Ach... Kunnen we wel weer een hele andere discussie gaan voeren. Maar dat is volstrekt zinloos, ik weet in ieder geval hoe de vlag erbij hangt. Daar ga ik geen eens verder op in. ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #329 Gepost op: 1 april 2013, 22:02:16
Zoals eerder gezegd: het is de toon die de muziek maakt. Laten we elkaar respectvol blijven aanspreken en niet met drogredenen gaan smijten. Een belangstellende is niet per definitie een amateur; het is iemand die vanuit interesse vragen stelt bij bepaalde projecten, zoals bijvoorbeeld een brandweermotor.

Vooralsnog is het eerst aan de rapporten om te bewijzen dat de brandweermotor een succes is en kan het helemaal geen kwaad om bij sommige alarmeringen te vragen naar het nut van de motor. Datzelfde geldt voor inzetten van een SIV waar het eigenlijk niet gewenst of niet toereikend is (zie topic over Gooi- en Vechtstreek -Bussum en Weesp). Er zijn namelijk ook regelmatig 'professionals', met veel balken en sterren, de fout in gegaan bij verschillende pilots!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding