Ik ben benieuwd, in de Punt lag het niet aan het soort voertuig. http://www.nbdc.nl/cms/show/id=139756 Site met brandweersterfgevallen. Lijkt me incompleet, de Punt en Enschede missen.
Te kleine eerste bezetting (onderbezet uitrukken dus met 4/5 mensen soms zonder Bevelvoerder ) en overmoedig optreden zonder directe backup voor redding eigen mensen.
En natuurlijk de pech dat er een razendsnelle ontwikkeling van de brand was.
Nu word er ingezet bij SIV op minimale bezetting zonder de slagkracht van LD achter de hand te hebben, voor als het echt brand.
Er wordt ingezet op zelfdisipline van de manschappen, terwijl de omstanders daadkrachtig optreden van de brandweermensen verwachten.
In G&V schrikken ze er niet voor terug om agenten in te zetten om slachtoffers uit het huis te halen zonder dat de uitrusting van politiemensen hier voor geschikt is en zij hier voor opgeleid zijn.
Gaan brandweermensen alleen een brandend gebouw in voor blussing, wat nu eigen veiligheid eerst.
En waarom...........
Om een financieel bezuinigingsdoel te halen ?
Ik wil ook graag een zo goedkoop mogelijke brandweer,
Maar bovenal, als ze bij mij langs moeten komen verwacht ik dat ze adequaat, veilig voor mij, andere hulpdiensten en hen zelf optreden maar ook dat als er iets gebeurd met eigen personeel dat ze direct een reddingsactie kunnen starten.
Want de volgende bluseenheid die dan opgeroepen word heeft meestal een aanrijdtijd van meer als 7 minuten.
En als er doden vallen door bezuiniging op de repressieve dienst door een eerste inzet met een kleine bezetting en niet adequate middelen is mij dat die bezuiniging niet waard.