Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123886 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

michaelmiata89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #360 Gepost op: 4 maart 2014, 08:21:05
Belemmerende overtuiging....

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1247728 date=1393880855
Idd voordat deze hype over is zijn we een jaar of 5-7 verder, ik had over langzaam, of het moet verschrikkelijk fout gaan bij een inzet, dan eerder.
En de inzetprocedures zoals in G&V toegepast, lenen zich uitermate goed voor het begaan van zo'n fatale fout. :'(
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #361 Gepost op: 4 maart 2014, 15:07:21
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1247777 date=1393917665
Belemmerende overtuiging....

Nee, gewoon realistisch en praktisch vanuit ervaring nadenken.
Want waar ging het bij de laatste keren dat brandweermensen in een brand verongelukte meestal mis ?............................


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #362 Gepost op: 4 maart 2014, 15:23:30
Ik ben benieuwd, in de Punt lag het niet aan het soort voertuig. http://www.nbdc.nl/cms/show/id=139756 Site met brandweersterfgevallen. Lijkt me incompleet, de Punt en Enschede missen.


michaelmiata89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #363 Gepost op: 4 maart 2014, 15:58:43
Zover ik weet, wordt de Brandweermotor niet ingezet bij woningbranden etc, maar meer bij autobrand etc. Ook door de gunstige plaatsing in de kazerne nabij de snelweg kan de brandweermotor relatief snel ter plaatsen zijn bij verkeersopstoppingen. Daarnaast, door zijn wendbaarheid is het erg makkelijk om bij grote branden de extra ogen voor de bevelvoerder te zijn. (andere zijde van het pand etc)
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1247894 date=1393942041
Nee, gewoon realistisch en praktisch vanuit ervaring nadenken.
Want waar ging het bij de laatste keren dat brandweermensen in een brand verongelukte meestal mis ?............................
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #364 Gepost op: 4 maart 2014, 20:30:32
Citaat van: JJ75 link=msg=1247898 date=1393943010
Ik ben benieuwd, in de Punt lag het niet aan het soort voertuig. http://www.nbdc.nl/cms/show/id=139756 Site met brandweersterfgevallen. Lijkt me incompleet, de Punt en Enschede missen.

Te kleine eerste bezetting (onderbezet uitrukken dus met 4/5 mensen soms zonder Bevelvoerder ) en overmoedig optreden zonder directe backup voor redding eigen mensen.
En natuurlijk de pech dat er een razendsnelle ontwikkeling van de brand was.
Nu word er ingezet bij SIV op minimale bezetting zonder de slagkracht van LD achter de hand te hebben, voor als het echt brand.
Er wordt ingezet op zelfdisipline van de manschappen, terwijl de omstanders daadkrachtig optreden van de brandweermensen verwachten.

In G&V schrikken ze er niet voor terug om agenten in te zetten om slachtoffers uit het huis te halen zonder dat de uitrusting van politiemensen hier voor geschikt is en zij hier voor opgeleid zijn.
Gaan brandweermensen alleen een brandend gebouw in voor blussing, wat nu eigen veiligheid eerst.
En waarom...........

Om een financieel bezuinigingsdoel te halen ?
Ik wil ook graag een zo goedkoop mogelijke brandweer,
Maar bovenal, als ze bij mij langs moeten komen verwacht ik dat ze adequaat, veilig voor mij, andere hulpdiensten en hen zelf optreden maar ook dat als er iets gebeurd met eigen personeel dat ze direct een reddingsactie kunnen starten.
Want de volgende bluseenheid die dan opgeroepen word heeft meestal een aanrijdtijd van meer als 7 minuten.

En als er doden vallen door bezuiniging op de repressieve dienst door een eerste inzet met een kleine bezetting en niet adequate middelen is mij dat die bezuiniging niet waard.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #365 Gepost op: 4 maart 2014, 20:48:27
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1247906 date=1393945123
Ook door de gunstige plaatsing in de kazerne nabij de snelweg kan de brandweermotor relatief snel ter plaatsen zijn bij verkeersopstoppingen.

Staat hij tegenwoordig aan de Donau?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #366 Gepost op: 4 maart 2014, 20:58:54
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1247906 date=1393945123
Zover ik weet, wordt de Brandweermotor niet ingezet bij woningbranden etc, maar meer bij autobrand etc. Ook door de gunstige plaatsing in de kazerne nabij de snelweg kan de brandweermotor relatief snel ter plaatsen zijn bij verkeersopstoppingen. Daarnaast, door zijn wendbaarheid is het erg makkelijk om bij grote branden de extra ogen voor de bevelvoerder te zijn. (andere zijde van het pand etc)

De brandweermotor is er dus alleen maar voor prullenbakken, voertuigbranden en dergelijke, waarbij er voor een autobrand al te weinig bluskracht aanwezig is op de motor.
En niemand om op de veiligheid van de ingezette motorbrandweerman te letten, wat schijnbaar getuige het onderstaand filmpje van www.regio15.nl wel nodig is:

http://www.regio15.nl/images/video/20121211-autovuur-maanweg.mp4

bron filmpje: www.regio15.nl

Bij een grote brand heb je te maken met 4 TSsen met 4 Bevelvoerders en een OVD daar heeft de brandweermotor weinig toegevoegde waarde in de verkenning.
Als het complex dusdanig groot is zal je met flanken moeten gaan werken, met meerdere pelotons en meerdere  OVD/HOVDen en heeft de brandweermotor nog geen toegevoegde waarde voor de inzet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #367 Gepost op: 5 maart 2014, 23:57:24
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1247777 date=1393917665
Belemmerende overtuiging....
Wie heeft de belemmerende overtuiging gezien het onderstaande artikel het bestuur van de VR en jij die hen gelooft dat ze met visie werken.

Bron: http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3309/rapport-gooi-en-vechtstreek-gevaarlijk-voor-burgers-in-nood-en-brandweerlieden/
Citaat
Rapport Gooi en Vechtstreek gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden
5 Maart 2014

Onvolledig,  onvoldoende robuust én gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden. Deze conclusie trekt de VBV na de beoordeling van het onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport “Variabele voertuigbezetting en de eerste vijf minuten” van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Gezaghebbende deskundigen onderschrijven de conclusies.

Vele veiligheidsregio’s zijn bezig na te denken over flexibilisering van voertuigbezettingen. Een en ander aangedreven door noodzakelijke vernieuwingen van het vak en aangejaagd door de bezuinigingen.  Zo ook in de veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek. Onlangs kwam daar een rapport uit over de flexibilisering van voertuigbezettingen en de kwalitatieve en kwantitatieve effecten in de eerste 5 minuten voor de burgers en repressief optredend brandweerpersoneel.
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/@37712/variabele/

De auteurs zijn van mening dat het onderzoek voldoende – wetenschappelijke - aanknopingspunten biedt om verder te gaan met aanpassingen van de voertuigbezettingen in deze (en andere) veiligheidsregio(’s). Vele brandweerlieden in Gooi en Vechtstreek delen deze mening niet, zo bleek uit de recente petitie. Dat de auteurs de TS6 ook nog eens bestempelen als ‘speeltje’ van beroepskrachten en vrijwilligers, zal niet bepaald bijdragen aan het vergroten van draagvlak.
http://issuu.com/bbvakmedianet/docs/bvc_01_2014/29?e=3921137/6773811  

Methode
De gekozen methode is dat de voertuigbezettingen niet variabel zijn (organisatie bepaald) en het object als variabele wordt beschouwd. Logischerwijze volgt hieruit dat ook de effectiviteit en de efficiency van repressief optreden en de veiligheid voor brandweerpersoneel in dit object kan variëren.

Balans Preventie/Repressie
Er wordt in het gehele rapport geen enkele paragraaf gewijd aan preventie, cq. risicobeheersing. Het voorkomen van brand en het beperken ervan. Vele preventieve maatregelen zijn ook genomen om het repressief optreden van de brandweer effectief te maken in combinatie met de vluchtmogelijkheden van burgers. De wetgeving die preventie regelt, is afgestemd op het veilig en effectief repressief optreden van de brandweer binnen bepaalde tijden. Dat is het systeem waarin de balans wordt gevonden tussen enerzijds kosten van preventie en anderzijds de kosten van repressie.

Arbo
De veiligheid van brandweerpersoneel wordt in het rapport veelal beschouwd in subjectieve en emotionele zin. Nauwelijks wordt gerept over de geldende Arbowet, de verplichte Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), de branche Arbocatalogus  die recent is goedgekeurd en het Arbodossier .
De experimenten en het daadwerkelijk repressief optreden gaan bij een TS2 uit van solistisch handelen in de meest gevaarlijke omstandigheden bij redding. Geen back-up, geen mogelijkheid van aanpak van twee kanten en geen redding als het mis gaat.
Opvallend is dat het principe van het uit je eigen comfortzone stappen (een term voor veiligheid in organisaties ten aanzien van cultuur) is geďntroduceerd. Intuďtief en impulsief optreden krijgen daarmee een stevige plaats in het rapport en worden in een youtube filmje stoutmoedig gepresenteerd, terwijl de eigen veiligheid bij de brandweer juist als kernwaarde wordt beschouwd.

Weging
Het rapport doet een poging om verder te komen met een heikel onderwerp als variabele voertuigbezetting. Het geeft een aantal aanknopingspunten om mee verder te gaan voor verdiepend vervolgonderzoek zoals de veronderstelde massatraagheid van een TS6 en het alleen opereren van een TS2.

Het rapport gaat echter niet in op de complexiteit en grootte van objecten en de toegenomen uitgestrektheid ervan. De huidige gebouwen zijn niet meer vergelijkbaar met de standaard gebouwen van 10-tallen jaren geleden. Er is geen onderzoek gedaan naar welke effecten dat heeft op loopafstanden van brandweerlieden om te redden en de brandhaard te bereiken, steeds verder verwijderde opstelplaatsen en de mate van complexiteit en uitgestrektheid in relatie tot verdwalen en effectiviteit.

De gekozen methode is die van aanbodsturing: de organisatie bepaalt de voertuigbezetting en niet het risico. Dat is anders dan gebruikelijk en past niet in de wettelijk geborgde afstemming tussen preventie en repressie en omgekeerd en de veiligheidskundige principes. Het zet het huidige systeem op zijn kop zonder dezelfde mate van redding en blussing aan burgers te bieden zoals die nu wettelijk wordt geboden. Het regelmatig gebruikte argument dat er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn beschouwen wij als een belangrijk aandachtspunt. Het mag echter absoluut geen reden zijn om te tornen aan het veiligheidsniveau en de kwaliteit van de huidige brandweerzorg door de inzet van een TS2.

Het ontbreken van een risicoafweging voor repressief optredend brandweerpersoneel is waarlijk onbegrijpelijk en wordt feitelijk afgedaan met de emotiebenadering. De technische benadering die ligt opgesloten in de Arbowetgeving en bijbehorende instrumenten zoals de Arbocatalogus en Arbodossier en de Object Risico Analyse (ORA) zijn volledig buiten beschouwing gelaten. Dit is een ernstige omissie. Op het verzoek om toezending van een kopie van de actuele en goedgekeurde RI&E en het plan van aanpak heeft de VBV geen reactie mogen ontvangen. Wij nemen derhalve aan dat deze er niet is.

Gevolgen? Een actueel voorbeeld:
De aloude gedachte dat een omgeving zich maar aan moet passen aan de organisatie is achterhaald. Het ontbreken van de moderne systeembenadering dat organisaties van buiten naar binnen ingericht dienen te worden, zal aanleiding blijven van toekomstige mislukkingen en ongevallen. Een actueel voorbeeld treffen we in de Ambulancesector. Met de ‘Tijdelijke Wet Ambulancezorg’ wordt de definitie van een ambulance opgerekt. Dit geeft ruimte voor de invoering van allerlei prestigeprojecten. Ambulancediensten mogen nu ook een medewerker alleen op pad sturen, ook wordt personeel per motor of zelfs per fiets naar een ongeval gestuurd. Dit zorgt voor problemen zoals oplopende aanrijtijden en een hogere werkdruk. Met als resultaat: de kwaliteit van de hulpverlening gaat achteruit.

Deskundigenanalyse
Gezaghebbende deskundigen op het gebied van brandpreventie en veiligheid delen onze opvattingen. Marcel Lasker, brandweerofficier, Fire Engineer, en Fellow of the Institution of Fire Engineers. (IFE) onderschrijft onze zienswijze in zijn reactie (Lees die hier). Ook de Vakgroep Ongevallen bij Brandweer Optreden (OBO) van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) komt tot dezelfde conclusie (Lees hier hun commentaar).
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/obo_nvvk/20140301_NVVK-OBO_Commentaar_Variabele_Gooi-en_Vechtstreek_definitief.pdf


Ba$h

  • Uitvoeder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
  • Grote kuilen graver/Motorrijder/Techneut
Reactie #368 Gepost op: 27 maart 2014, 22:40:13
Vandaag op de stand bij HSC gezien op de Intertraffic 2014. Nieuwe BMW GS1200 Adventure LC. Deze is opgebouwd met een complete Holmatro reddingsuitrusting. Dit voegt een gewicht van 60 kilo toe. Een lichte en stabiele passagier zeg maar. Dit concept is ontwikkeld vooral voor dicht bevolkte/geslibde steden. De eerste motoren rijden rond in China. Achter de eerste hulpverlener komt altijd een 2de motorrijder aan om te assisteren bij het ongeval.



Foto's en video's alleen gebruiken na overleg O0


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #369 Gepost op: 28 maart 2014, 22:04:04
ziet er leuk uit, wat kan die motor? wat heeft ie bij zich om te redden?