Uiteraard ga ik bij een discussie tegenspraak ook niet uit de weg.
Zoals ik al aangaf moeten alle EHBO'ers ongeacht niveau onder het kopje EHBO'er blijven vallen en dus niet anders gaan heten.
Op die manier krijg je volgens mij alleen verschil in kennis en niet in titel, wat voor mij niet zo'n zichtbaar onderscheid word.
De grote vraag die in mij opkomt is: Waarom?
Waarom zou je onderscheid willen maken tussen EHBO'ers?
Loon?
Kleding?
Status?
Bevoegdheden?
...?
Waarom?
Nou ik denk dat het de hulpverlening ten goede kan komen. Ik ben zelf puur als hobbymatig EHBO'er. Bij mij hoeft er dus geen verschil in kleding/status of loon te zitten.
Qua bevoegdheden hebben EHBO'ers zich ten aller tijden aan de wet een regelgeving te houden.
Waarom ik denk dat het de hulpverlening, op de grote schaal en per slachtoffer, ten goede komt?
Op evenementen komen hulpverleners vaak voor steeds moeilijkere casussen te staan en helaas is de ALS er niet altijd bij aanwezig.
De ALS is vaak niet aanwezig omdat dit of niet gevraagd word door de GHOR of de organisatie kan dit niet betalen. (kom hier zo op terug).
Casussen/ongevallen waar een ambulance nodig is, moet die ook gewoon komen ongeacht niveau van de EHBO.
Casussen waar een ambulance niet per sé nodig is, bijvoorbeeld een intoxicatie van drugs of alcohol, kan dan de ambulance hopelijk achterwege blijven.
Dat laatste gebeurd ook steeds vaker, EHBO'ers gaan dan een slachtoffer zijn vitale functies blijvend controleren. Iemand met teveel XTC in zijn donder heeft namelijk op den duur een piek moment en daarna nemen de verschijnselen weer af.
Wanneer de ABC bij zo'n slachtoffer erg lijkt te verslechteren moet er dan alsnog ALS zorg bij komen, uiteraard.
Maar in de praktijk blijkt dat bij een intoxicatie waar wel een ambulance bij komt deze een paar metingen doet en dan weer op zijn weg gaat omdat zij er verder ook niks aan kunnen doen.
Door bij zo'n slachtoffer extra getrainde EHBO'ers te zetten kan je dit onnodig rijden van ambulances voorkomen en zo hoeft de bezetting hier niet onder te lijden.
Ik zou nog even terugkomen op de ALS zorg bij evenementen.
Ik ben van mening dat de GHOR verplichtingen aan organisaties moet opleggen over het niveau van de zorg. Zoals ik heb begrepen uit mijn vorige topic is dit een advies.
Een EHBO club kan dus makkelijk een stel ambtenaren overtuigen dat zij over kwaliteit beschikken terwijl dat dus eigelijk niet zo is.
Dat de hulpverlening steeds professioneler is geworden op evenementen en dat er op grote evenementen steeds vaker artsen of plegen staan is alleen maar goed, maar je zou bijvoorbeeld een extra pleeg kunnen huren als je minder EHBO'ers doet omdat die over meer ervaring beschikken.
Het is misschien een beetje warrig verhaal, maar dat komt omdat ik dit uit mijn gevoel typ en dus niet alles van te voren op een rijtje gezet te hebben
Volgens mij heb ik niets gezegd over opleiding Differentiatie vind ik een oplossing om mensen op de juiste plek neer te zetten.
RemRoof
Differentiatie is natuurlijk ook een optie om de kwaliteit omhoog te gooien op een evenement, dit ligt dan bij de EHBO clubs. Dat zij zelf bepalen welke hulpverlener naar welk evenement gaat en niet meer de EHBO'er zelf.
Ik denk inderaad dat je hier ook een sterk punt hebt om de kwaliteit om hoog te gooien.
En even off topic, RemRoof, ben je zelf ook al eens bij de vierdaagsefeesten geweest?