Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 42486 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 13 maart 2013, 14:32:28
Of iets "eerste hulp behandeling" of iets "definitieve behandeling" is iets van 1 werkveld.   als de meubelmaker een meubel behandelt, is dat toch niet voor behouden aan arts..  Behandeling moet je hier lezen als tekst uit "Van dalen."  Ook veel eerste hulp boeken, noemen het een behandeling.   Ook eerste hulpverleners doen definitieve wondbehandeling, er komt dan vaak geen arts in de buurt..
Natuurlijk zijn eerste hulp handelingen geen defintieve behandelingen.. Trouwens, je behandeld niet alleen een breuk, maar je behandeld in dit geval een patient.   (straks ga je ook nog een discussie voeren of een eerste hulpverlener, degene wel een patient mag noemen. Die is hier op het forum ook tig keer besproken..)
Dus ik vind dat miereneuken.

Je had het over een bovenarmfractuur en behandeling. Ik vroeg of je arts of verpleegkundige bent. Van mij mag je ook antwoorden dat je daar niet verder op in wilt gaan. Het lijkt me niet dat oudere leden hier wel aan nieuwe leden mogen vragen wat hun achtergrond is terwijl nieuwe leden niet mogen informeren naar de achtergrond van oudere leden om zodoende de inhoud van berichten iets beter te kunnen duiden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 13 maart 2013, 14:55:06
Wat een bijzondere redenatie. Op grond waarvan wil je het dikke gedrukte dan toetsen. Dit is niet toetsbaar en zegt dus ook niets.

Bij alle topicbijdragen van jou, Rescue, heb ik steeds het gevoel dat je de Eerste Hulp heel erg belangrijk maakt met allemaal termen maar uiteindelijk blijft het EHBO of dit nu in een mangat is of op een evenement.

RemRoof

De vaardigheid van de initiële eerste hulp, in een besloten ruimte en evacuatie van de patient, gaat veel verder dan de passantenhulpverlening uit het basis Oranje Kruis boekje..
Dat zelfde gaat op voor vele buitensportactiviteiten als Hiking, Bushcraft, wilderness..

In passantenhulpverlening help je iemand vaak waar die is.. en dan geef je hem over aan de professionals..
In heel veel werk situaties in de petro-chemie, offshore, scheepvaart, waterschappen, komen de medische hulpverleners niet bij de patiënt..  De betrokken BHV\Eerste hulpverleners\redders, zullen veel meer gevorderde eerste hulp handelingen moeten uitvoeren, om de patiënt uit die ruimte te kunnen evacueren.  
Extra eerste hulp vaardigheden waar je aan kunt denken, patiënten vervoeren, spalken, immobiliseren, zuurstof geven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #62 Gepost op: 13 maart 2013, 14:57:51
De vaardigheid van de initiële eerste hulp, in een besloten ruimte en evacuatie van de patient, gaat veel verder dan de passantenhulpverlening uit het basis Oranje Kruis boekje..
Dat zelfde gaat op voor vele buitensportactiviteiten als Hiking, Bushcraft, wilderness..

In passantenhulpverlening help je iemand vaak waar die is.. en dan geef je hem over aan de professionals..
In heel veel werk situaties in de petro-chemie, offshore, scheepvaart, waterschappen, komen de medische hulpverleners niet bij de patiënt..  De betrokken BHV\Eerste hulpverleners\redders, zullen veel meer gevorderde eerste hulp handelingen moeten uitvoeren, om de patiënt uit die ruimte te kunnen evacueren.  
Extra eerste hulp vaardigheden waar je aan kunt denken, patiënten vervoeren, spalken, immobiliseren, zuurstof geven.

Je gebruikt een kwakzalvertechniek, een hoop woorden zonder antwoord te geven op de gestelde vraag. RemRoof informeerde naar je bijzondere redenatie en stelt dat het helemaal niets zegt.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #63 Gepost op: 13 maart 2013, 15:06:19
Kunnen we de discussie misschien richten op:

Wanneer ben je een ervaren/goede evenementen ehbo-er?

Op deze manier komen we nooit tot een mogelijk antwoord. O0

Inzetleiding is weer een hele andere zaak, en zo ook hulpverlening op slecht bereikbare plekken.

Iedereen mee eens?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 13 maart 2013, 15:11:20
Kunnen we de discussie misschien richten op:

Wanneer ben je een ervaren/goede evenementen ehbo-er?

Op deze manier komen we nooit tot een mogelijk antwoord. O0

Inzetleiding is weer een hele andere zaak, en zo ook hulpverlening op slecht bereikbare plekken.

Iedereen mee eens?

Ik ben het niet met je eens deze keer. Laten we gewoon maar allebei doen. Ik heb altijd gehoor gegeven aan verzoeken van andere forumleden om te onderbouwen of als men wil weten vanuit welke achtergrond ik post te antwoorden. Ik wil graag weten of Rescue een arts of verpleegkundige is. Voorts ben ik van mening dat het in een discussie niet vrijblijvend is iets te posten en geen nadere toelichting te geven zodra een ander forumlid, in casu RemRoof, een legitieme vraag stelt.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #65 Gepost op: 13 maart 2013, 15:16:28
Inderdaad, de discussie waaiert behoorlijk uit, maar is dat niet een logisch gevolg van de vraagstelling?
Wanneer ben je tevreden met een antwoord op de vraag? Uit de discussie tot zo ver kun je concluderen dat "de ervaren EHBO'er" waarschijnlijk simpelweg niet bestaat. Ervaring is een betrekkelijk begrip, en zelfs over de term "EHBO'er" is niet iedereen het met elkaar eens.

Daarnaast, heeft nog niemand mij kunnen overtuigen van het nut om een definitie te geven aan "ervaren EHBO'er". Niet dat dat zou moeten natuurlijk, maar ik blijf me toch ernstig afvragen "waarom". Omdat er geen duidelijk doel voor het vinden van de definitie lijkt te zijn, zie je ook dat iedereen zijn eigen visie op dit enorm brede vraagstuk in de discussie brengt, waardoor we alle kanten opschieten. En dan ben ik weer terug bij het begin van mijn reactie: we waaieren erg uit, maar da's logisch (aldus een bekende (ex-) voetballer).
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #66 Gepost op: 13 maart 2013, 15:20:43
Ik ben het niet met je eens deze keer. Laten we gewoon maar allebei doen. Ik heb altijd gehoor gegeven aan verzoeken van andere forumleden om te onderbouwen of als men wil weten vanuit welke achtergrond ik post te antwoorden. Ik wil graag weten of Rescue een arts of verpleegkundige is. Voorts ben ik van mening dat het in een discussie niet vrijblijvend is iets te posten en geen nadere toelichting te geven zodra een ander forumlid, in casu RemRoof, een legitieme vraag stelt.

Als ik het zo lees is recue deheer of mevrouw ***** van st medical recue uit kampen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 13 maart 2013, 15:24:22
Inderdaad, de discussie waaiert behoorlijk uit, maar is dat niet een logisch gevolg van de vraagstelling?
Wanneer ben je tevreden met een antwoord op de vraag? Uit de discussie tot zo ver kun je concluderen dat "de ervaren EHBO'er" waarschijnlijk simpelweg niet bestaat. Ervaring is een betrekkelijk begrip, en zelfs over de term "EHBO'er" is niet iedereen het met elkaar eens.

Daarnaast, heeft nog niemand mij kunnen overtuigen van het nut om een definitie te geven aan "ervaren EHBO'er". Niet dat dat zou moeten natuurlijk, maar ik blijf me toch ernstig afvragen "waarom". Omdat er geen duidelijk doel voor het vinden van de definitie lijkt te zijn, zie je ook dat iedereen zijn eigen visie op dit enorm brede vraagstuk in de discussie brengt, waardoor we alle kanten opschieten. En dan ben ik weer terug bij het begin van mijn reactie: we waaieren erg uit, maar da's logisch (aldus een bekende (ex-) voetballer).

Ik denk dat het het ook de juiste conclusie is dat er geen rangen in standen bestaan binnen de EHBO. Ik zie er ook het nut niet van in. Ik kan me heel goed vinden in standpunten van het Rode Kruis. Zeker als je werkt met vrijwilligers hoor je vooral dankbaar te zijn voor alle vrijwillige inzet en te veel kwalificaties in de vorm van goed, beter en beste EHBO-er kan de bron zijn van veel ongenoegen binnen je gelederen.

Het Rode Kruis maakt eigenlijk al duidelijk dat een arts mee mag doen met de rest bij evenementen maar hij gewoon een geldig EHBO diploma moet hebben en daarmee gelijk staat aan de timmerman die hetzelfde EHBO diploma in zijn bezit heeft.

In feite is het zo dat het Rode Kruis slechter lijkt omdat ze een heldere en eerlijke visie verkondigen, zowel op dit forum als op haar websites. De commerciele aanbieders bieden hetzelfde product maar verpakken het in een mist waardoor het lijkt dat ze veel professioneler en vooral veel beter zijn terwijl het niet zo is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2013, 15:27:25
Als ik het zo lees is recue deheer of mevrouw **** van st medical recue uit kampen. (Bonuspunten voor mij of heb ik dit fout?)

De naam doet er voor mij niet zoveel toe. Ik heb ook even op Google gezocht en kom de stichting alleen maar tegen op websites waarbij het op mij overkomt dat er maar 1 persoon de bron is van de schrijfsels. Ik wil graag weten of de Rescue die hier post een geneeskundige of verpleegkundige achtergrond heeft.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #69 Gepost op: 13 maart 2013, 15:32:36
Ik ben het niet met je eens deze keer. Laten we gewoon maar allebei doen. Ik heb altijd gehoor gegeven aan verzoeken van andere forumleden om te onderbouwen of als men wil weten vanuit welke achtergrond ik post te antwoorden. Ik wil graag weten of Rescue een arts of verpleegkundige is. Voorts ben ik van mening dat het in een discussie niet vrijblijvend is iets te posten en geen nadere toelichting te geven zodra een ander forumlid, in casu RemRoof, een legitieme vraag stelt.
Vragen beantwoorden en onderbouwen is zeker en belangrijk, dat verhinderen was niet het doel van mijn post.

Ik ben wel benieuwd of we zouden kunnen komen tot een verzameling  van kenmerken en competenties die een goede evenementenhulpverlener zou moeten hebben :)
Onderscheid maken hoeft voor mij ook niet, over het algemeen merk je vanzelf aan mensen of ze "ervaren zijn".
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis