Het doet er inderdaad toe. Het relativeert namelijk je uitspraken en stelt je gelijk aan iedere andere lekenhulpverlener. Het gaat er nog meer toe doen zodra je de term "miereneukerij" gaat gebruiken als het gaat om het verschil tussen behandelen, verplegen, verzorgen of eerste hulp verlenen.
Voorts spreken we hier over Nederland waar we beschikken over een professionele medische zorg en parate hulpverleningsdiensten zoals de brandweer. Geenzins een land waar sprake is van het tergend lang uitblijven van reguliere medische zorg.
Ik typeer een groot deel van je berichten als op een genante manier jezelf te verklaren tot een medisch professional, je boven andere EHBO-ers te stellen, discutabele medische uitlatingen posten waar jezelf geen verantwoording kan of hoeft te nemen terwijl je verzuimd duidelijk te maken door je profiel dat je alle medische uitspraken doet vanuit een achtergrond die noch geneeskundig, noch verpleegkundig is.
Als argeloos forum lid heb ik geenzins het idee dat het bovenstaande geschreven is door een willekeurige leek. Aangezien het op oog indrukwekkend overkomt, je spreekt over jouw praktijk en over patient. Het gevaar schuilt er in dat mensen die hier op het hulpverleningsforum komen om zich te verdiepen in diverse onderwerpen op het verkeerde been worden gezet en aannemen dat je een arts bent.
Ik reageer alleen maar even op het vette gedeelte.. (de rest zie ik als persoonlijke aanval, en niet de moeite waard om te reageren. je kent me niet eens.)
Er zijn in nederland heel veel locaties waar reguliere ambulance zorg niet binnen 15 minuten bij de patiënt kan zijn. waarvan de arbeidsinspectie zegt, dat er adequate hulpverlening moet zijn.
Voorbeeldje in de botlek, zijn er zo 20 fabrieken, waar de ambulance en de reguliere brandweer eenheden, netjes mogen wachten aan de poort tot het slachtoffer bij hun wordt gebracht..
Ambulanceteams mogen niet in Atex zones komen..
Ambulanceteams hebben geen PBM om diverse besloten ruimtes te betreden, of grote hoogte verschillen te overbruggen.
Dit geldt ook voor diverse brandweer teams, (behalve de hoogtereddingsteams van utrecht en rotterdam)
Op diverse plekken in de waddenzee, en noordzee kust, in de olie en gas, energy sector, waterzuiveringsinstallaties komen ambulanceteams niet bij locatie waar de patiënt ligt.
Hier voor worden speciale reddingteams ingezet, die heel vaak niet bestaan uit medics, uit de reguliere beroepsgroepen, maar juist uit andere doelgroepen, die diverse trainingen krijgen. Feitelijk leveren eerste hulp, maar op een veel gevorderde niveau dan de reguliere basis eerste hulp.
het blijft EHBO, echter zij maken zelfstandig patiënten vervoersgereed, spalken benen, armen, geven zuurstof, doen immobilisatie technieken..
Dit zelfde geld voor H-teams van de brandweer, die dit doen. Er is geen enkele verpleegkundige of trauma-arts aanwezig, als zij aan de patient zitten. Een gemiddelde redding en evacuatie duurd daar ongeveer 30 minuten..
Dan hebben we het nog niet over de mensen die werken op de scheepvaart (vaak de kok), die zelfstandig of op afstand via radiocommunicatie de medic aanboord speelt..
is dat allemaal geen eerste hulp ?, geen zorg aan de patient ?