Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 42511 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Gepost op: 12 maart 2013, 19:35:51
Hallo allemaal,

Een aantal dagen terug heb ik in de subkolom "ambulance" een topic vraag gestart over de overdracht van een ehbo'er naar ambulanceverpleegkundige.

Dit topic heeft een leuke wending gekregen waarin vooral naar voren kwam of je de hele EHBO mag en kan onderverdelen in ervaren EHBO'ers en "gewoon" EHBO'ers.
En zo ja wanneer ben je dan ervaren EHBO'er?

Persoonlijk ben ik van mening dat je wel dergelijk onderschijd kan maken tussen EHBO'ers. Er is namelijk een groot verschil van mensen die net uit de opleiding komen, en EHBO'ers die al jaren evenementen doen van groot naar klein.
Ook is een First Responder van LPEV ook nog gewoon EHBO'er, maar deze heeft toch een redelijke scholing gevolgd.

Ik wil er wel bij vermelden dat, hoeveel cursussen een EHBO'er ook heeft gehad, dit nooit op het niveau van een ambulance pleeg kan komen.

Wat ik dus eigenlijk vind is dat er tussen BLS en ALS nog een eigen subcatogorie moet komen, zoals als Medical Rescue volgens mij ook heeft, ILS = Intermediate Life Support.

Dit zullen dan gewoon leken zijn die veel ervaring hebben en ook meerdere cursussen gevolgd hebben (bijvoorbeeld SIGMA, LPEV, of aanvullende Oranje Kruis cursussen).

Ik ben erg benieuwd jaar jullie mening en hoop op een leuke discussie.

Groeten GS




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2013, 21:36:08
Hallo allemaal,

Een aantal dagen terug heb ik in de subkolom "ambulance" een topic vraag gestart over de overdracht van een ehbo'er naar ambulanceverpleegkundige.

Dit topic heeft een leuke wending gekregen waarin vooral naar voren kwam of je de hele EHBO mag en kan onderverdelen in ervaren EHBO'ers en "gewoon" EHBO'ers.
En zo ja wanneer ben je dan ervaren EHBO'er?

Persoonlijk ben ik van mening dat je wel dergelijk onderschijd kan maken tussen EHBO'ers. Er is namelijk een groot verschil van mensen die net uit de opleiding komen, en EHBO'ers die al jaren evenementen doen van groot naar klein.
Ook is een First Responder van LPEV ook nog gewoon EHBO'er, maar deze heeft toch een redelijke scholing gevolgd.

Ik wil er wel bij vermelden dat, hoeveel cursussen een EHBO'er ook heeft gehad, dit nooit op het niveau van een ambulance pleeg kan komen.

Wat ik dus eigenlijk vind is dat er tussen BLS en ALS nog een eigen subcatogorie moet komen, zoals als Medical Rescue volgens mij ook heeft, ILS = Intermediate Life Support.

Dit zullen dan gewoon leken zijn die veel ervaring hebben en ook meerdere cursussen gevolgd hebben (bijvoorbeeld SIGMA, LPEV, of aanvullende Oranje Kruis cursussen).

Ik ben erg benieuwd jaar jullie mening en hoop op een leuke discussie.

Groeten GS

Je  bent mij voor. Top dat jij het topic hebt gemaakt!

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2013, 21:41:33
Hallo allemaal,

Een aantal dagen terug heb ik in de subkolom "ambulance" een topic vraag gestart over de overdracht van een ehbo'er naar ambulanceverpleegkundige.

Dit topic heeft een leuke wending gekregen waarin vooral naar voren kwam of je de hele EHBO mag en kan onderverdelen in ervaren EHBO'ers en "gewoon" EHBO'ers.
En zo ja wanneer ben je dan ervaren EHBO'er?

Persoonlijk ben ik van mening dat je wel dergelijk onderschijd kan maken tussen EHBO'ers. Er is namelijk een groot verschil van mensen die net uit de opleiding komen, en EHBO'ers die al jaren evenementen doen van groot naar klein.
Ook is een First Responder van LPEV ook nog gewoon EHBO'er, maar deze heeft toch een redelijke scholing gevolgd.

Ik wil er wel bij vermelden dat, hoeveel cursussen een EHBO'er ook heeft gehad, dit nooit op het niveau van een ambulance pleeg kan komen.

Wat ik dus eigenlijk vind is dat er tussen BLS en ALS nog een eigen subcatogorie moet komen, zoals als Medical Rescue volgens mij ook heeft, ILS = Intermediate Life Support.

Dit zullen dan gewoon leken zijn die veel ervaring hebben en ook meerdere cursussen gevolgd hebben (bijvoorbeeld SIGMA, LPEV, of aanvullende Oranje Kruis cursussen).

Ik ben erg benieuwd jaar jullie mening en hoop op een leuke discussie.

Groeten GS

Om de discussie iets scherper te maken.

Onderscheid maken tussen:
* opleidingen (iemand met veel opleiding hoeft nog niet competent te zijn);
* "werk"ervaring met EHBO (iemand met veel ervaring kan competent zijn);
* soort EHBO-werkzaamheden (iemand die veel blaren prikt is een ervaren EHBO'er, maar zet hem niet op een dancefeest met alcohol en drugs etc.).

Ben benieuwd naar de reacties.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2013, 21:42:10
Je  bent mij voor. Top dat jij het topic hebt gemaakt!

RemRoof
098uo
Nu inderdaad hopen op veel input van iedereen


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2013, 21:46:06
Hallo allemaal,

Een aantal dagen terug heb ik in de subkolom "ambulance" een topic vraag gestart over de overdracht van een ehbo'er naar ambulanceverpleegkundige.

Dit topic heeft een leuke wending gekregen waarin vooral naar voren kwam of je de hele EHBO mag en kan onderverdelen in ervaren EHBO'ers en "gewoon" EHBO'ers.
En zo ja wanneer ben je dan ervaren EHBO'er?

Persoonlijk ben ik van mening dat je wel dergelijk onderschijd kan maken tussen EHBO'ers. Er is namelijk een groot verschil van mensen die net uit de opleiding komen, en EHBO'ers die al jaren evenementen doen van groot naar klein.
Ook is een First Responder van LPEV ook nog gewoon EHBO'er, maar deze heeft toch een redelijke scholing gevolgd.

Ik wil er wel bij vermelden dat, hoeveel cursussen een EHBO'er ook heeft gehad, dit nooit op het niveau van een ambulance pleeg kan komen.

Wat ik dus eigenlijk vind is dat er tussen BLS en ALS nog een eigen subcatogorie moet komen, zoals als Medical Rescue volgens mij ook heeft, ILS = Intermediate Life Support.

Dit zullen dan gewoon leken zijn die veel ervaring hebben en ook meerdere cursussen gevolgd hebben (bijvoorbeeld SIGMA, LPEV, of aanvullende Oranje Kruis cursussen).

Ik ben erg benieuwd jaar jullie mening en hoop op een leuke discussie.

Groeten GS

Dag GS,

Ik wil absoluut de discussie niet in de kiem smoren maar ik vraag me wel af in hoeverre je een onderscheid moet maken. Natuurlijk heb je, als ervaren EHBO'er, meer praktijk ervaring. De vraag is, wat kun je ermee? Mijn inziens moet je een slachtoffer begeleiden volgens de vijf principes van de EHBO, meer niet. ILS is ooit in het leven geroepen door de Amerikanen omdat sommige gemeenschappen te weinig geld hadden om een ALS ambulance te betalen met paramedics. Dat is zeker niet het geval hier in Nederland. Wij hebben een goed functionerend systeem van prehospitale zorg met goed opgeleide mensen op ALS niveau.

Ik vind het hartstikke tof dat mensen hun best willen doen voor de medemens. Je moet alleen wel je grenzen kennen. Ambieer je meer? Dat is ook prachtig, maar maak er dan werk van en doe een gerelateerde opleiding. Sterker nog, met de vergrijzing hebben we in de toekomst heel veel handen aan het bed nodig (of op de wagen..). ;). Na meer dan 20 jaar zorg ambieer ik een functie in het onderwijs, ik zou met mijn papieren meteen aan de slag kunnen, net als velen. Ik kies er echter niet voor, ik doe eerst een lerarenopleiding bij een hogeschool voordat ik aan de slag ga. Want dat is de juiste manier, en niet anders.


CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2013, 21:57:48
De grote vraag die in mij opkomt is: Waarom?

Waarom zou je onderscheid willen maken tussen EHBO'ers?
Loon?
Kleding?
Status?
Bevoegdheden?
...?

EHBO is niets anders dan het gezond verstand triggeren om te handelen wanneer iemand een slachtoffer aantreft. Een EHBO'er is iemand die misschien een les heeft gevolgd over hoe om te gaan met diverse (kleine) verwondingen, maar heeft daarmee geen extra bevoegdheden of dergelijke verworven. Je mag nogsteeds hetzelfde als iedere andere burger die misschien niet een diploma heeft met toevallig de letters EHBO of dergelijke daarop. Het hebben van een dergelijk diploma brengt geen verplichtingen, verantwoordelijkheden maar ook geen rechten met zich mee. Waarom zou je dan extra onderscheid aan willen brengen?

Wat zou het verschil moeten zijn tussen een "ervaren EHBO'er" en een "beginner"? Tuurlijk, iemand die al jaren lang veel EHBO-diensten draait op bijvoorbeeld evenementen zal wellicht meer routine ontwikkelen in zijn handelingen en misschien ook minder snel in paniek raken. Maar met die extra ervaring verwerf je niet ook automatisch meer rechten..
Ik loop nu een redelijk aantal jaartjes rond bij de Reddingsbrigade, Brandweer en heb voor mijn vak mogen leren hoe ik medicatie uit een glazen micro-flesje in een spuit kan krijgen, maar dat betekend niet dat ik op het strand "meer" ben dan een jeugdige collega die net vorig jaar z'n diploma heeft gehaald. Zoals gezegd zal ik misschien wat minder snel in "paniek" raken, maar als hij/zij het niet met een verbandje af kan, dan zal ook ik gewoon de hulp in moeten roepen van de pro's. Misschien zullen zij iets eerder naar de telefoon grijpen en dan van de centralist (meldkamer) of assistente (huisarts/HAP) te horen krijgen of hun hulp noodzakelijk is of niet, maar daar zijn ze dan ook voor.

Aldus mijn idee. Ik zou op dit moment niet weten waarom dat onderscheid moet komen, maar wellicht dat iemand mij kan overtuigen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2013, 22:03:22
Dag GS,

Ik wil absoluut de discussie niet in de kiem smoren maar ik vraag me wel af in hoeverre je een onderscheid moet maken. Natuurlijk heb je, als ervaren EHBO'er, meer praktijk ervaring. De vraag is, wat kun je ermee? Mijn inziens moet je een slachtoffer begeleiden volgens de vijf principes van de EHBO, meer niet. ILS is ooit in het leven geroepen door de Amerikanen omdat sommige gemeenschappen te weinig geld hadden om een ALS ambulance te betalen met paramedics. Dat is zeker niet het geval hier in Nederland. Wij hebben een goed functionerend systeem van prehospitale zorg met goed opgeleide mensen op ALS niveau.

Ik vind het hartstikke tof dat mensen hun best willen doen voor de medemens. Je moet alleen wel je grenzen kennen. Ambieer je meer? Dat is ook prachtig, maar maak er dan werk van en doe een gerelateerde opleiding. Sterker nog, met de vergrijzing hebben we in de toekomst heel veel handen aan het bed nodig (of op de wagen..). ;)

CM

Ik ben ook geen voorstander van ILS en voor mij veel te veel niet transparant is.

Wat ik wel een optie vindt is differentiatie. Binnen de evementenhulpverlening (voor het gemak gebruik ik dat maar even) is het nu vaak zo dat een EHBO'er alles moet kunnen weten binnen het EHBO-werk (wat die kennis en kunde dan precies moet zijn zal ook wel weer een topic waard zijn). Geen mens is echter gelijk. Sommige eerste hulpverleners zijn goed in pleisters plakken, anderen zijn goed in staat om met drugs- en alcoholklanten om te gaan.  De volgende kan goed fietsen en kan snel overzicht creeren in een situatie. Deze mensen moet op hun kwaliteiten worden ingezet. Dit gebeurt volgens mij veel te weinig. Als dit wel gedaan wordt gaat het niveau van de lekenhulpverlening vanzelf omhoog.

Heel concreet voorbeeld. Tijdens de 4daagse van Nijmegen is er de medische verzorging van de wandelmarsen en de Eerste hulp bij de 4daagse feesten. Voor beiden heb je een ander slag hulpverlener nodig. De vrijwilliger die komt om blaren te prikken heeft andere kwaliteiten dan degene die de 4daagse feesten doet.

Het klinkt wellicht warrig maar ik heb een pittige dag gehad dus ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :D

Remroof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2013, 22:08:37
De topictitel gaat toch over ervarenheid als EHBO-er en niet over opleiding?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2013, 22:16:15
De topictitel gaat toch over ervarenheid als EHBO-er en niet over opleiding?

Volgens mij heb ik niets gezegd over opleiding ;) Differentiatie vind ik een oplossing om mensen op de juiste plek neer te zetten.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2013, 22:33:56
Uiteraard ga ik bij een discussie tegenspraak ook niet uit de weg.

Zoals ik al aangaf moeten alle EHBO'ers ongeacht niveau onder het kopje EHBO'er blijven vallen en dus niet anders gaan heten.
Op die manier krijg je volgens mij alleen verschil in kennis en niet in titel, wat voor mij niet zo'n zichtbaar onderscheid word.

De grote vraag die in mij opkomt is: Waarom?

Waarom zou je onderscheid willen maken tussen EHBO'ers?
Loon?
Kleding?
Status?
Bevoegdheden?
...?

Waarom?
Nou ik denk dat het de hulpverlening ten goede kan komen. Ik ben zelf puur als hobbymatig EHBO'er. Bij mij hoeft er dus geen verschil in kleding/status of loon te zitten.
Qua bevoegdheden hebben EHBO'ers zich ten aller tijden aan de wet een regelgeving te houden.

Waarom ik denk dat het de hulpverlening, op de grote schaal en per slachtoffer, ten goede komt?
Op evenementen komen hulpverleners vaak voor steeds moeilijkere casussen te staan en helaas is de ALS er niet altijd bij aanwezig.
De ALS is vaak niet aanwezig omdat dit of niet gevraagd word door de GHOR of de organisatie kan dit niet betalen. (kom hier zo op terug).

Casussen/ongevallen waar een ambulance nodig is, moet die ook gewoon komen ongeacht niveau van de EHBO.
Casussen waar een ambulance niet per sé nodig is, bijvoorbeeld een intoxicatie van drugs of alcohol, kan dan de ambulance hopelijk achterwege blijven.

Dat laatste gebeurd ook steeds vaker, EHBO'ers gaan dan een slachtoffer zijn vitale functies blijvend controleren. Iemand met teveel XTC in zijn donder heeft namelijk op den duur een piek moment en daarna nemen de verschijnselen weer af.
Wanneer de ABC bij zo'n slachtoffer erg lijkt te verslechteren moet er dan alsnog ALS zorg bij komen, uiteraard.
Maar in de praktijk blijkt dat bij een intoxicatie waar wel een ambulance bij komt deze een paar metingen doet en dan weer op zijn weg gaat omdat zij er verder ook niks aan kunnen doen.

Door bij zo'n slachtoffer extra getrainde EHBO'ers te zetten kan je dit onnodig rijden van ambulances voorkomen en zo hoeft de bezetting hier niet onder te lijden.


Ik zou nog even terugkomen op de ALS zorg bij evenementen.
Ik ben van mening dat de GHOR verplichtingen aan organisaties moet opleggen over het niveau van de zorg. Zoals ik heb begrepen uit mijn vorige topic is dit een advies.
Een EHBO club kan dus makkelijk een stel ambtenaren overtuigen dat zij over kwaliteit beschikken terwijl dat dus eigelijk niet zo is.

Dat de hulpverlening steeds professioneler is geworden op evenementen en dat er op grote evenementen steeds vaker artsen of plegen staan is alleen maar goed, maar je zou bijvoorbeeld een extra pleeg kunnen huren als je minder EHBO'ers doet omdat die over meer ervaring beschikken.


Het is misschien een beetje warrig verhaal, maar dat komt omdat ik dit uit mijn gevoel typ en dus niet alles van te voren op een rijtje gezet te hebben ;)

Volgens mij heb ik niets gezegd over opleiding ;) Differentiatie vind ik een oplossing om mensen op de juiste plek neer te zetten.

RemRoof

Differentiatie is natuurlijk ook een optie om de kwaliteit omhoog te gooien op een evenement, dit ligt dan bij de EHBO clubs. Dat zij zelf bepalen welke hulpverlener naar welk evenement gaat en niet meer de EHBO'er zelf.
Ik denk inderaad dat je hier ook een sterk punt hebt om de kwaliteit om hoog te gooien.
En even off topic, RemRoof, ben je zelf ook al eens bij de vierdaagsefeesten geweest?