Uiteraard ga ik bij een discussie tegenspraak ook niet uit de weg.
Even een persoonlijke tip: Probeer het niet als tegenspraak te zien. Dit is een forum waar iedereen met verschillende achtergronden met elkaar kan discussiëren over heel uiteenlopende onderwerpen. Door zaken te zien als "tegenspraak" kwalificeer je het als een persoonlijk verhaal, waardoor je misschien teveel in de verdediging kan schieten, wat een gezonde discussie in de weg kan staan.
In je voorbeeld als argument voor het maken van onderscheid, schuilt m.i. het grote gevaar. Je geeft aan dat je vind dat "ervaren EHBO'ers" bij intoxicaties zouden moeten monitoren, omdat ambulancepersoneel bij dergelijke gevallen ook alleen maar een paar metingen doet. Het grote verschil is wel dat het ambulancepersoneel deze meetwaarden op basis van opleiding heeft leren beoordelen, en op basis hiervan kan beoordelen of het inderdaad veilig is om de patiënt zijn eigen weg te laten vervolgen. Als EHBO'er heb je deze opleiding niet en kun je dus ook deze beslissing niet nemen. In veel gevallen zal het inderdaad goed aflopen en blijkt (gelukkig) dat alleen dat in de gaten houden door de EHBO'er voldoende was. Maar die paar gevallen waarin het uiteindelijk NIET goed gaat, heb je misschien later de juiste hulp ingeschakeld die noodzakelijk was. En dat is het gevaar. EHBO'ers zijn niet bedoeld om langdurig vitale functies te beoordelen. "Ervaren" of niet. Zijn of lijken de vitale functies bedreigd, dan wordt het tijd de juiste hulp in te schakelen, niet te wachten of het misschien later beter gaat..
De vraag is heel simpel: wanneer is iemand een ervaren EHBO'er?
Dan is het antwoord ook heel simpel: een ervaren EHBO'er is een EHBO' er die na zijn opleiding en behalen diploma gedurende langere tijd als EHBO' er inzetbaar is geweest tijdens evenementen en daarbij zeer regelmatig het geleerde in praktijk heeft mogen brengen.
Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen bijvoorbeeld een BHV'er in een kantooromgeving die twee maal per jaar een gevalletje flauwvallen mee maakt of de door de wol geverfde EHBO' er die jaar in jaar uit dienst doet op het strand, tijdens popconcerten etc. en tientallen/honderden zeer uiteenlopende situaties heeft meegemaakt.
Maar eigenlijk is dit een open deur intrappen.
Inderdaad, een ervaren EHBO'er is een EHBO'er met veel ervaring. Dat is simpel, een open deur en geen speld tussen te krijgen. Maar de achterliggende vraag is: is een ervaren EHBO'er ook een betere EHBO'er? Kun je de kwaliteit van een EHBO'er afmeten aan de hoeveelheid "slachtoffers" waarmee hij/zij in aanraking is geweest?
Een goede EHBO'er is in mijn ogen iemand die zijn eigen grenzen kent en weet wanneer hij de juiste zorg moet inschakelen voor het slachtoffer. Een EHBO'er waarvan de inkt van zijn diploma nog aan het opdrogen is kan heel goed zijn als hij op tijd besluit 1-1-2 te bellen, terwijl de "ervaren EHBO'er misschien wel veel te veel zelf wil oplossen en (te) lang wacht om die telefoon te pakken.