Praat je over de combinatie kennis/ervaring dan staat het voor mij vast dat veel diensten draaien je kennis uiteraard vergroot. OK-boekje is slechts de basis. In dat boekje staat nergens omschreven dat Hindoestaanse vrouwen om wat voor reden dan ook kennelijk sneller hartproblemen hebben, wat te doen als je op een Pieterman trapt of wat de eerste hulp is bij drank/drugsgevallen (EHBO dancefeesten). Maar ook daar: kennis maakt per definitie nog geen goede EHBO' er.
Met ervaring kun je hier misschien wel wat uitrichten, maar puur alleen met ervaring kun je deze gevallen niet zelf behandelen of observeren.
Voorbeeldje: Iemand met flink wat drank op. Je bent een ervaren EHBO-er en legt hem net als al die anderen die je daarvoor hebt gehad in stabiele zijligging in de EHBO-tent om zijn roes uit te slapen, want dat ging altijd goed. Bij een controleronde ga je kijken en blijkt hij overleden te zijn. Hij is gedraaid op zijn rug en gestikt in zijn eigen tong.
Je had ervaring met dit soort dronken mensen. Maar niet de achtergrondkennis om te beoordelen wanneer je zelf de zorg op je kunt nemen.
Misschien een voorbeeld waar wel wat op aan te merken is, maar ik geef hiermee maar aan dat je als EHBO-er je grenzen moet kennen. Dat is veel belangrijker dan vanuit je ervaring handelen.
En dat geldt echt niet alleen als EHBO-er. Ik als ambulanceverpleegkundige moet dat ook. Ik moet keer op keer weer stilstaan bij mijn grenzen, ook al weet ik dat ik er misschien best wel eens overheen kan gaan, en dat misschien best wel eens goed kan gaan.
Wat ik wil zeggen is dat je allerlei cursussen op EHBO-ers los kunt laten. Maar een EHBO-er doet niet genoeg ervaring in deze specifieke casussen op om daar goed mee om te kunnen gaan.
Datzelfde geldt ook weer in de ambulancezorg. Wij mogen tal van handelingen uitvoeren, omdat we daarin getraind zijn. Maar in een ander topic alhier vragen we ons toch af of dat wel zo verstandig is, als die handeling te weinig voor komt.