De SIGMA moet elke zoveel tijd een "profcheck" afleggen om aan te tonen dat hij of zij nog bekwaam is.
Faalt hij deze profcheck is het ook dag dag met de SIGMA.
Ik denk ook dat je als je ervaren EHBO'er wil worden deze (of een variatie hierop) profcheck ook moet afleggen, hetzij onder de noemer van SIGMA of niet, niet iedereen wil of is lid van de SIGMA
Op die manier kan je wel dergelijk aantonen of iemand meer kennis heeft dan een basis EHBO'er.
Leuk dat je dit noemt, in mijn Regio en Afdeling gaan we hier inderdaad naar toe werken, een competentietoets (noem het een profcheck zo je wilt) waarbij niet de losse vaardigheden (verbandje draaien, enz) centraal staan maar het geven van een goede hulpverlening. Hoewel het NRK vrijwillig is, moet ze wel een professionele hulpverlening kunnen bieden op Niveau 1 en daarbij horen de brede competenties. Ik zie parallellen met de profcheck SIGMA, maar heb het hier meer over evenementenspecifieke competenties, en niet medisch assisterende, logistieke rampencompetenties, al kan een goed getrainde evenementenhulpverlener ook prima functioneren binnen een rampenteam.
Wat betreft het Rode Kruis: Er is geen beleid omtrent artsen, iedere afdeling maakt zijn eigen regels. Feitelijk erkent het Rode Kruis geen artsen tijdens een inzet. Er is 1 stafarts per afdeling met beperkte taken, meer niet...
Bij afd. Nijmegen mogen artsen tijdens een evenement basis medische zorg leveren, dus buiten de EHBO om. Voorwaarde is wel een praktiserend arts te zijn met relevante ervaring (SEH, huisarts e.d.).
Alle ALS zorg wordt nog steeds door de ambulance gedaan, maar enkels beoordelen, hechten en alvast een infuus starten in afwachting op de ambu kan allemaal.
Ik heb een tijd terug begrepen (van JG) dat dit niet in het beleid van het Verenigingskantoor past.