Een nog een nieuwere vraag stelling.
Een EHBO'er die een cursus bloedsuiker prikken heeft gehad en daarvoor door die medisch leider is "gecertificeerd" mag dus suiker prikken, is ook eigenlijk een voorbehouden handeling.
Hij mag hier weer geen diagnose uit trekken, is geen arts..
Maar mag bij een laag suiker level wel simpel een dextro geven met advies.
Nu kan ik mij al voorstellen dat de artsen het hier niet mee eens zijn, maar wettelijk (verlengde arm constructie (alweer)) gezien is hier niets fout volgens mij
Deze EHBO'er mag en kan volgens mij dus meer dan een basis ehbo'er..
Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg
Artikel 38
Het is degene die zijn bevoegdheid tot het verrichten van een bij of krachtens de artikelen 36 tot en met 37 omschreven handeling ontleent aan het bij of krachtens die artikelen bepaalde
verboden aan een ander opdracht te geven tot het verrichten van die handeling,
tenzij:
a. in gevallen waarin zulks redelijkerwijs nodig is aanwijzingen worden gegeven omtrent het verrichten van de handeling en toezicht door de opdrachtgever op het verrichten van de handeling en de mogelijkheid tot tussenkomst van een zodanig persoon voldoende zijn verzekerd en
b. hij redelijkerwijs mag aannemen dat degene aan wie de opdracht wordt gegeven, in aanmerking genomen het onder a bepaalde, beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk verrichten van de handeling.
Oftewel wettelijk zou een EHBO'er "
beroepsmatig" alleen bloedglucoses mogen prikken als:
- een specifieke arts hiertoe opdracht geeft
en
- deze arts lijfelijk aanwezig is om op het prikken toe te zien en zo nodig aanwijzingen te geven
en
- de arts hierbij lijfelijk aanwezig is om de handeling eventueel over te nemen
en
- de arts weet dat deze EHBO'er de handeling goed en veilig kan uitvoeren.
Conclusie: Het kan, maar dan moet de arts tijdens het prikken naast de EHBO'er staan.
Aldus mijn interpretatie van dit wetsartikel.