hoeveelheid zuurstof met neusbril bij reanimatie

Auteur Topic: hoeveelheid zuurstof met neusbril bij reanimatie  (gelezen 9010 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

koos

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 12 maart 2013, 22:11:53
geachte lezer

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis in zweden en heb een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden. Ik ben werkzaam binnen een akute psychiatrische avdeling en vorige week troffen we in een douche een patient aan die zich opgehangen had aan een douchslang en daar maximaal 4 minuten heeft gehangen. Aangezien er kans bestond dat de patient zijn nek had gebroken en om verdere schade te voorkomen zijn we begonnen met alleen borstcompressies en hebben de patient zuurstof gegeven met helaas alleen een neusbril omdat er geen masker aanwezig voor wat dan reden ook. Normaal geldt voor een neusbril max 5 liter maar er werd bij deze gelegenheid 15 liter gegeven. Mijn vraag is: mag en kan man zo doen of geldt hier ook 5 liter.

Groetjes uit een koud zweden Koos

Patient kwam weer bij na 2 minuten en maakt het na omstandigheden goed. Onduidelijk om er blijvende schade is opgetreden. probleem met een deel van zijn geheugen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2013, 23:44:59
Een neusbril bij reanimatie slaat nergens op..  Heeft geen enkele toegevoegde waarde, het is een onnodige handeling, als je geen goede masker er bij hebt. en is dus in dit voorbeeld verspilling van tijd..

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2013, 23:56:39
Met een neusbril mag je toch maximaal 4 liter toedienen?

Waarom kozen jullie bij de reanimatie voor een neusbril? Ook jullie leren toch tijdens de VP opleiding dat je compressies moet geven en beademing?

guest14264

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2013, 23:58:59
geachte lezer

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis in zweden en heb een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden. Ik ben werkzaam binnen een akute psychiatrische avdeling en vorige week troffen we in een douche een patient aan die zich opgehangen had aan een douchslang en daar maximaal 4 minuten heeft gehangen. Aangezien er kans bestond dat de patient zijn nek had gebroken en om verdere schade te voorkomen zijn we begonnen met alleen borstcompressies en hebben de patient zuurstof gegeven met helaas alleen een neusbril omdat er geen masker aanwezig voor wat dan reden ook. Normaal geldt voor een neusbril max 5 liter maar er werd bij deze gelegenheid 15 liter gegeven. Mijn vraag is: mag en kan man zo doen of geldt hier ook 5 liter.

Groetjes uit een koud zweden Koos

Patient kwam weer bij na 2 minuten en maakt het na omstandigheden goed. Onduidelijk om er blijvende schade is opgetreden. probleem met een deel van zijn geheugen.

Met een neusbril mag je toch maximaal 4 liter toedienen?

Waarom kozen jullie bij de reanimatie voor een neusbril? Ook jullie leren toch tijdens de VP opleiding dat je compressies moet geven en beademing?

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2013, 00:00:35
Haha, duidelijk:D :D

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2013, 10:30:03
Citaat
Supplemental oxygen
A nasal cannula is generally used wherever small amounts of supplemental oxygen are required, without rigid control of respiration, such as in oxygen therapy. Most cannulas can only provide oxygen at low flow rates—up to 5 litres per minute (L/min)—delivering an oxygen concentration of 28–44%. Rates above 5 L/min can result in discomfort to the patient, drying of the nasal passages, and possibly nose bleeds (epistaxis). Also with flow rates above 6 L/min, the laminar flow becomes turbulent and the oxygen therapy being delivered is only as effective as delivering 5-6 L/min.
Bron WIKiPEDIA e050

Het geven van meer dan 5 L via neusbril is dus niet effectiever dan 5-6 L maar levert wel meer ongemak op, en kan tot neusbloeding leiden. Lijkt mij een slecht idee.
Overigens is het zo dat er in een reanimatiesetting geen zelfstandige ademhaling is en lijkt het mij dus zinloos om een neusbril te gebruiken, de O2 wordt niet ingeademd, en bij beademingen neem je het ook niet mee (waren in dit geval geen beademingen zo te lezen).
In zo'n geval zou ik met CWK immobilisatie toch proberen te beademen, aangezien je verwacht dat het een zuurstoftekort is dat tot de circulatiestilstand heeft geleid.

Guys, Correct me if I am wrong!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2013, 10:46:33
Beademen bij verdenking nekletsel... Damned if you do, damned if you don't.

Er komt een klein beetje luchtbeweging op gang als je borstcompressies geeft, maar ik denk niet dat er zuurstof vanuit het neusgebied bij de keel komt zodat het daadwerkelijk wat toevoegt, zelfs niet met 15 liter. Maar ik heb het nog nooit gemeten en er nog nooit over gelezen, dus ik kan er niet zeker over zijn.
Theoretisch gezien heb je er meer aan kom de neusbril in de mond te stoppen en dan vol open te zetten... Dan zuig je wellicht nog wat extra O2 aan met je compressies.  8)
Arts  www.alphalog.nl

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2013, 10:50:57

Er komt een klein beetje luchtbeweging op gang als je borstcompressies geeft, maar ik denk niet dat er zuurstof vanuit het neusgebied bij de keel komt zodat het daadwerkelijk wat toevoegt, zelfs niet met 15 liter. Maar ik heb het nog nooit gemeten en er nog nooit over gelezen, dus ik kan er niet zeker over zijn.
Theoretisch gezien heb je er meer aan kom de neusbril in de mond te stoppen en dan vol open te zetten... Dan zuig je wellicht nog wat extra O2 aan met je compressies.  8)

Moet de luchtweg natuurlijk wel vrij zijn he :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

helm

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2013, 10:57:32
1 de Jaw-thrust en de ander masseren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2013, 11:00:06

Daar sluit ik mij wel bij aan. Iedereen kan het oordelen of veroordelen beter achterwege laten aangezien het gaat om handelen in een setting van een acute afdeling in een psychiatrische kliniek. Ondanks de wijze waarop men heeft ingegrepen leeft de patient nog en de volgende vraag is of deze patient daar wel zo content mee is.