Marcel,
Zie hier hoe klein jullie wereld is als we het over vuurwapens in het algemeen hebben en vuistvuurwapens in het bijzonder.
Het is juist precies andersom: de Walther is één van de weinige merken die een decockinglever hebben. De Sig's, H & K, een paar Ruger's, een paar Beretta's - dan hebben we het wel zo'n beetje gehad.
Sterker nog: decockinglevers zijn welhaast een unicum en vaak genoeg zitten ze dan ook nog eens in de trekker.
Kleinkalibersportpistolen met een decockinglever? Ik moet de eerste nog tegen komen (bij gebrek aan het tegenkomen van een Sig P210 in .22). CZ, Browning, Colt, Tanfoglio, S & W-pistolen, Glock's, groot aantal Beretta's, alle modellen op basis van het 1911-design (boatload!) - ik kan nog wel even doorgaan, pistolen zijn er in zoveel smaken, geuren en kleuren - er zijn vele malen meer pistolen in alle kalibers, type en model waarbij er geen ontspanhefboom aanwezig is en bij een eventuele aanwezigheid ook nog eens in de trekker verwerkt zit.
De discussie over leeg, geladen of doorgeladen daargelaten, we mogen er toch wel met zijn alle over eens zijn dat we een wapen nooit gespannen gaan opbergen. Dan heb je dus 2 opties: of je bedient de trekker of je demonteert ter plekke tot op de trekkergroep je pistool.
Dus is het credo heel simpel als sportschutter, BC of veiligheidsfunctionaris.
Magazijn eruit, slede naar achteren, kamer checken. Kamer leeg? Slede sluiten, afdrukken richting kogelvanger en opbergen.
een dergelijke veiligheidsvoorziening.
Als laatste nog even dit:
Decockinglever, hammersafety, dropsafety, magsafety (haat ik! zeker in een wapen zonder externe hamer of decockinglever), veiligheidspal, kogelwerende vesten, ontlaadblokken, lockers, pistoolkluizen - allemaal veiligheidsvoorzieningen.
Er is 1 veiligheidsvoorziening in het dagelijkse leven in het algemeen en bij de omgang met vuurwapens in het bijzonder die vele malen beter is.
Je vindt hem niet in je wapen, niet als fashionstatement en ook niet in je bureau.
De grootste veiligheid zit tussen je oren. Je moet weten wat je doet. Je moet weten wat de gevolgen zijn van een handeling. Dat bedoel ik met mindset. Als je dus je wapen doorgeladen opbergt in je locker, dan kan het gevolg zijn dat het wapen bij brand af kan gaan.
Als jullie daar allemaal vrede mee hebben omdat dat de regel is en men als dooddoener (damn,... over slechte woordkeus gesproken...) roept: Gaat toch al jaren goed zo? - prima. Maar aanvaard dan ook de gevolgen - zoals Peter71 het al zo treffend heeft verwoord - het dus bij brand met een paar monitoren volhozen van een politiebureau. En dat is dan nog in het geval dat het daarbij blijft.