Even een maffe side-step in dit topic, maar het is misschien wel een beetje tekenend hoe de wereld verschilt.
Mijn wapenbroeders en ik hebben elders op het wonderwijdeweb een discussie over hoe je een sportschutter herkent in het dagelijks leven:
Vinger langs het tankpistool vlak voor het tanken
Vinger langs de kitspuit voor het spuiten
Vinger langs de boormachine voor het boren
Vinger langs een luchtpistool etc, etc, etc.
Zijn wij sportschutters dan bezeten van veiligheid...?
Ik blijf mijn wenkbrauwen fronsen bij het opbergen van doorgeladen wapens. Voor mij is het net zoiets als je handen niet wassen na het plassen.
Als je het kanon niet nodig hebt voor onmiddelijk gebruik - en ja: in jullie geval is dat rekbaar - dan hoort hij in mijn ogen leeg te zijn.
Zeker als deze vervolgens in een locker of kluis verdwijnt. Als de agent het daar opbergt, heeft hij het niet meer nodig en verliest hij het zicht op het wapen (!).
Hoe zit het dan met mij, want bovengeschreven doe ik ook. Kwam er laatst namelijk achter toen iemand mij erop aansprak. Ik doe het dus onbewust, mijn vinger langs de boormachine, tankpistool, etc voor ik het ga gebruiken. Komt het door de opleiding, denk het wel.
Dus ik ben heel veilig bezig in jou ogen.
Maar ik berg mijn vwp wel altijd geladen op, waarom? Omdat ik op mijn werkplek meldingen kan krijgen dat ik met spoed weg moet. Alleen dragen wij niet de hele dag onze vwp. Dus die hebben we in onze locker geladen klaar liggen met alle spullen compact bij elkaar en bij een melding is het spullen pakken en wegwezen. Om voor mezelf een extra veiligheid in te bouwen heb ik hem zelfs in mijn holster zitten. Dus ik kom niet eens in de buurt van de trekker.
Het stukje van brand vind ik persoonlijk vergezocht. Als je kijkt hoeveel personeel er kasten heeft op een bureau en daar liggen allemaal wapens en munitie in. Dan is het sowieso een hoog risico voor de brandweer.