Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 30218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 8 maart 2013, 20:24:36
Een ernstigere vorm van hoplophobie heb ik nog niet gezien.

Mesjogge.

Dus schoonmaken is het aanwenden van geweld? Of poetsen jullie buiten diensttijd (en dus onverzekerd)?

DB, kom op, uiteraard niet ten tijde van wapenonderhoud. Er is dan immers geen sprake van een (dreigende) geweldssituatie.

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #31 Gepost op: 8 maart 2013, 20:39:58
Voor wat betreft de politie-ambtsinstructie ga ik volledig met jullie mee. Het ter hand nemen staat concreet omschreven als geweldsgebruik, even als het dreigen met geweld.

Dat is niet wat er staat.

Artikel 3, lid van de Ambtsinstructie spreekt over aanwenden geweld.
Aanwenden geweld bestaat uit twee vormen: gebruik geweld en dreigen met geweld.

Het ter hand nemen van een vuurwapen is een vorm van dreigen van geweld. Het kan nooit als "gebruik geweld" worden aangemerkt, omdat het ter hand nemen van een vuurwapen alleen maar kan leiden tot eventueel "gebruik vuurwapen" indien de situatie dat rechtvaardigt.

Grtz,
Marcel

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 8 maart 2013, 20:41:42
Negatief overrr*

Geldt niet voor de mensen belast met de te beveiligen objecten en eigendommen.
Weet ik, daarom zeg ik ook "in principe". Want in dit geval gaat het om de mensen die op dat moment fysiek in dienst zijn en daarbij bepaalde taken hebben zowel binnen als buiten de eigen muren. Iemand die "op bezoek" komt, iemand die op een gegeven moment geen taakstelling heeft, of iemand die na einde dienst terug op het wachtlokaal komt, hoort zijn wapen te ontladen bij het ontlaadpunt. En voorzover mijn informatie strekt gebeurt dat ook. ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 8 maart 2013, 20:59:53
En voorzover mijn informatie strekt gebeurt dat ook. ;)

Per PM voorzien van verse info.  ;)

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 8 maart 2013, 21:27:42

Het ter hand nemen van een vuurwapen is een vorm van dreigen van geweld. Het kan nooit als "gebruik geweld" worden aangemerkt, omdat het ter hand nemen van een vuurwapen alleen maar kan leiden tot eventueel "gebruik vuurwapen" indien de situatie dat rechtvaardigt.

Grtz,
Marcel

En daarin zit het verschil tussen politie en defensie: Zie in mij eerdere post dit :
2. Onder het gebruiken van geweld wordt mede verstaan:

a. het dreigen met geweld;

Als ter hand nemen een vorm van dreigen met geweld is, is dit in mijn geval gebruik geweld  ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #35 Gepost op: 8 maart 2013, 21:51:35
En daarin zit het verschil tussen politie en defensie: Zie in mij eerdere post dit :
2. Onder het gebruiken van geweld wordt mede verstaan:

a. het dreigen met geweld;

Als ter hand nemen een vorm van dreigen met geweld is, is dit in mijn geval gebruik geweld  ;)

Ok, duidelijk verhaal.

Overigens heeft Justitie weer een andere definitie:

Artikel 1, lid h Geweldsinstructie Penitentiaire Instellingen:
- het gebruik van een vuurwapen:
  het trekken, het uit voorzorg ter hand nemen, het richten, het gericht houden en het daadwerkelijk gebruik van
  een vuurwapen.

Grtz,
Marcel

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 9 maart 2013, 04:52:36
Nou ook hier legt elke collega zijn wapen doorgeladen weg. De meesten ook in het holster. De koppel past hier ook geheel in het wapenkluisje. (is zo'n brede, die net zo breed is als de locker)
Ik heb maandenlang geen beschikking gehad over een wapenkluisje. het ding ging dus gewoon aan de koppel in de locker...  :-X

Overigens, dat over het uitzichzelf schieten van een Walther bij brand --> is dit onderbouwd?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #37 Gepost op: 9 maart 2013, 07:45:27
Een patroon die heet genoeg wordt gaat af. Zeker bij brand.

Zit die patroon in een kamer van een vuurwapen dan gaat die kogel op dezelfde manier af als wanneer je de trekker over haalt en verlaat de kogel de loop ook met snelheid als wanneer je de trekker overhaalt.

Tip voor de brandweer: bij brand in een politiebureau de zooi vanaf een veilige afstand gecontroleerd laten uitbranden.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 9 maart 2013, 13:41:59

Grtz,
Marcel

En dan wordt de verwarring gesticht doordat het melden en gebruik wat anders omschreven is...

Ter hand nemen van het vuurwapen hoef je niet te melden (tot je gaat richten, gericht gaat houden of daadwerkelijk gaat gebruiken)
Ter hand nemen van het vuurwapen valt wél onder het aanwenden van geweld  998765

Kort samen gevat, natuurlijk mag je je wapen vanuit je holster in een kluis leggen, natuurlijk hoef je dat niet te melden en natuurlijk gebruik je dan geen geweld  :-X

Overigens zijn er de laatste jaren op diverse bureau's in Nederland ontlaad/laadbuckets geplaatst. Wapen er in plaatsen, veilig ontladen/laden. Als er toch perongeluk een schot af gaat zit ie in de kogelvanger en niet in de kledingkast van de buurman  998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 9 maart 2013, 17:06:03
Overigens, dat over het uitzichzelf schieten van een Walther bij brand --> is dit onderbouwd?

Heeft niets met Walther te maken, zoals iemand al zegt gaat het om de temperatuur. Bij een goeie brand zullen in principe de patronen afgaan bij hoge temperatuur, ongeacht het wapen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.