Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 29560 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2013, 15:18:30
6 maanden lang je magazijnveer op spanning.
Dat is echt handig als dat apparaat je leven of dat van een ander moet redden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2013, 15:57:54
En toch gebeurd dat al tientallen jaren zonder problemen. De enige keren dat de houders leeg gaan is tijdens de schietlessen en tijdens het onderhoud. Mijn wapen ligt ook doorgeladen in het kluisje, maar ik haal hem wel regelmatig uit elkaar voor onderhoud cq doorsmeren (zeker na koude en/of natte dagen). Na de schietmomenten even goed schoonmaken en doorsmeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2013, 16:10:57
6 maanden lang je magazijnveer op spanning.
Dat is echt handig als dat apparaat je leven of dat van een ander moet redden.

Voor een Walther is dat idd niet heel erg goed, maar hij moet er wel tegen kunnen. Ik ontlaad mn wapen altijd als ik hem een aantal dagen (of langer) niet nodig heb, juist om deze reden.
Bij het nieuwe wapen is dit geen issue.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2013, 16:18:12
Welke (vul hier een omschrijving in van een uiterst dom en onkundig persoon!) bergt een wapen weg in een kluis, terwijl dit is doorgeladen?
Vrijwel elke agent dus.

Volgens mij moet je gebruik van het vuurwapen melden;

Nee, je moet het aanwenden van geweld melden. Het ter hand nemen van het vuurwapen wordt als geweld aangemerkt. Maar ik kan mij niet indenken dat ze deze handelingen daar ook onder laten vallen, dit gaat natuurlijk over situaties in het werk.

Citaat van: Ambtsinstructie Art. 1 lid 3
b. geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken;

c. aanwenden van geweld: het gebruiken van geweld en het dreigen met geweld, waaronder wordt begrepen het ter hand nemen van een vuurwapen;

Overigens verbaas ik me wel over het feit dat het overal anders geregeld is. Ik heb op een bureau gewerkt waar men een ''kluis''-wand had staan (vergelijkbaar met een bank). Ongeveer 100 kleine kluisjes met daarin de wapens.
Andere bureau's hebben kledingkasten met een geïntergreerde wapenlocker.

In het bureau waar ik werk is het een apart kamertje vol met wapenkluisjes en een ontlaadblok.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2013, 16:40:54
Vrijwel elke agent dus.

Nee, je moet het aanwenden van geweld melden. Het ter hand nemen van het vuurwapen wordt als geweld aangemerkt. Maar ik kan mij niet indenken dat ze deze handelingen daar ook onder laten vallen, dit gaat natuurlijk over situaties in het werk.
 
Daar zijn de meningen dan over verdeeld. Ter hand nemen van het vuurwapen wordt bij ons niet aangemerkt als geweldsgebruik. Meerdere keren al over gesproken tijdens IBT-lessen, IBT-instucteurs geven telkens weer aan dat het ter hand nemen van het vuurwapen geen geweldsgebruik is.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2013, 16:54:21
Daar zijn de meningen dan over verdeeld.
Niet bij de politie ;) Ik had het artikel uit de ambtsinstructie erbij gezet, het staat er letterlijk zo in.
Citaat van: Ambtsinstructie Art. 1 lid 3
b. geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken;

c. aanwenden van geweld: het gebruiken van geweld en het dreigen met geweld, waaronder wordt begrepen het ter hand nemen van een vuurwapen;


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2013, 16:56:17
Volgende week IBT, ik ga het aan de hand van dit artikel nog eens voorleggen aan de IBT-groep. Bedankt!
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2013, 16:59:10
Een ernstigere vorm van hoplophobie heb ik nog niet gezien.

Mesjogge.

Dus schoonmaken is het aanwenden van geweld? Of poetsen jullie buiten diensttijd (en dus onverzekerd)?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2013, 17:43:39
Dus schoonmaken is het aanwenden van geweld?
Nee, ik weet niet hoe r1200gs daarop komt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 8 maart 2013, 17:54:44
Daar zijn de meningen dan over verdeeld. Ter hand nemen van het vuurwapen wordt bij ons niet aangemerkt als geweldsgebruik. Meerdere keren al over gesproken tijdens IBT-lessen, IBT-instucteurs geven telkens weer aan dat het ter hand nemen van het vuurwapen geen geweldsgebruik is.

Ook een verdeling binnen de eigen gelederen dan. Want mijn instructeur(s), in m'n IBT (MBK / DBBO) tijd zeiden altijd: ook het ter hand nemen valt onder gebruik. (of bedoelde men hiermee geweldsgebruik? ls weer even geleden voor mij, sorry) Eigenlijk ook wel logisch. Immers: als je in een situatie al zover bent dat je je wapen trekt, zit je toch al behoorlijk ver in de spiraal, meende ik altijd. En dient derhalve ook ten alle tijden gerapporteerd te worden.