Even een maffe side-step in dit topic, maar het is misschien wel een beetje tekenend hoe de wereld verschilt.
Mijn wapenbroeders en ik hebben elders op het wonderwijdeweb een discussie over hoe je een sportschutter herkent in het dagelijks leven:
Vinger langs het tankpistool vlak voor het tanken
Vinger langs de kitspuit voor het spuiten
Vinger langs de boormachine voor het boren
Vinger langs een luchtpistool etc, etc, etc.
Zijn wij sportschutters dan bezeten van veiligheid...?
Ik blijf mijn wenkbrauwen fronsen bij het opbergen van doorgeladen wapens. Voor mij is het net zoiets als je handen niet wassen na het plassen.
Als je het kanon niet nodig hebt voor onmiddelijk gebruik - en ja: in jullie geval is dat rekbaar - dan hoort hij in mijn ogen leeg te zijn.
Zeker als deze vervolgens in een locker of kluis verdwijnt. Als de agent het daar opbergt, heeft hij het niet meer nodig en verliest hij het zicht op het wapen (!).
De overweging dat er iets mis kan gaan bij laden of ontladen getuigt van óf een gebek aan de juiste fasciliteiten óf een gebrek aan opleiding en mindset.
De kans dat bij een brand een wapen afgaat is een opeenvolging van faktoren die die kans ontzettend klein maakt. Maar ik wil de korpschef niet zijn die dat mag gaan uitleggen aan een brandweercommandant die in vol tenue een huisbezoek heeft moeten afleggen i.v.m. een SO onder eigen personeel.
En het is in mij ogen ook niet nodig.
Niemand heeft mij nog een andere plausibele verklaring kunnen geven waarom het absoluut noodzakelijk is om de hardware hot weg te bergen anders dan dat het bij de diender dun door de broek loopt om het wapen normaal te bedienen en het gebrek aan een ontlaadblok.
Dit is chargerend om de discussie uit te lokken. Dus men mag nu vol reageren. Daar doe ik het ook om.