Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 29553 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #90 Gepost op: 16 maart 2013, 01:12:06
Lol! De kamer heb ik nog nooit bevingerd, maar voor de rest 100 punten!  ;D

Wel koekeloeren waar dat kreng van een patroon neerkomt, (in mijn re-hand maar dat mocht officieel niet)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #91 Gepost op: 16 maart 2013, 02:17:56
Laten we vooral even niet vergeten dat er de laatste jaren binnen de Nederlandse politie een flinke ''trend''-wisseling is gekomen.
Waar vroeger collega's 20 jaar bij de baas waren en nog nooit op straat hun wapen hadden getrokken zie je dat tegenwoordig vaker en sneller gebeuren. De procedure's worden aangepast, collega's krijgen training om met getrokken vuurwapen door een pand te lopen en raken (veel) vertrouwder met het wapen als jaren geleden.
Toen was het wapen ''eng'' en vonden mensen het allemaal maar niets.

Helaas lopen er nog veel korpsen cq. regio's cq. bureau's achter de feiten aan. Er moet eerst een keer een kogel de muur invliegen voordat er een ontlaadput wordt gemaakt. Gelukkig zie je dat nu ook steeds meer komen.  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #92 Gepost op: 16 maart 2013, 05:29:18
Compleet als buitenstaander zonder enige wapenkennis behalve een jaartje militaire dienst met een Uzi, door mijn sergeant-majoor op de LIMOS de puddingbuks genoemd:
begrijp ik het goed dat er bij de Walther P5 het risico aanwezig is dat, bij het verwijderen van het magazijn en/of het ontladen van het wapen (verwijderen doorgeladen patroon door de slede achteruit te halen) het wapen TOCH kan afgaan?
Is dit een algemeen bekend iets, wapen-typische eigenschap of hoe zit dat? Puur uit nieuwsgierigheid.
Bij de Walther is de kans op een plots schot nagenoeg niet aanwezig. Je komt namelijk met je vinger niet aan de trekker en dat is de enige mogelijkheid om hem af te laten gaan. Enige keer dat je aan de trekker komt is als je schiet (en dat is gewild). Wat wel lastig is blijkt de Glock (maar dit is van horen zeggen, heb deze namelijk nooit ontladen). Daar schijn je als je ontladen bent de trekker een stukje te moeten indrukken. En als je dan eerst ontlaad om vervolgens de houder er uit te halen heb je een probleem.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #93 Gepost op: 16 maart 2013, 07:58:40
Groenemotormuis:

Als je in die volgorde een pistool ontlaadt, heb je dat probleem bij elk pistool - ongeacht merk of type.

Eerst het magazijn eruit, daarna pas ontladen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #94 Gepost op: 16 maart 2013, 15:43:01
Wat wel lastig is blijkt de Glock (maar dit is van horen zeggen, heb deze namelijk nooit ontladen). Daar schijn je als je ontladen bent de trekker een stukje te moeten indrukken. En als je dan eerst ontlaad om vervolgens de houder er uit te halen heb je een probleem.
Ik weet niet bij welke Glock dat van toepassing is .... maar laat me je uit de waan helpen. Dit is NIET de juiste manier om het te doen.
- Magazijn uitwerpen,
- Achterkant magazijn checken, (Daar zitten gaatjes in ter hoogte van de slaghoedjes zodat je ziet hoeveel proppen er in zitten)
- Slede in de achterste stand,
- Kamer controleren, (Dubbele controle want je weet hoeveel er nog in het magazijn zitten ... maar evengoed doen.)
- Slede gecontroleerd terug laten komen,
- Pas op dat moment kom je bij het gedeelte waarbij je de trekker mag aanraken om het wapen te ontspannen.

Ontladen zonder de houder er uit te halen noemen we normaal gesproken doorladen. 98uiye
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #95 Gepost op: 16 maart 2013, 15:58:05
DB en CMK, idd dat hoort ook te gebeuren. En CMK dat is ook de procedure die mij is uitgelegd zoals het zou moeten gaan bij een glock. Echter is mij ook verteld dat het wel eens gebeurt is dat men vergeten was de houder eruit te halen. En dan is de hele ontlaad procedure al gelijk bij het begin fout. Trouwens met mijn opmerking bedoel ik niet dat het dagelijks gebeurt, maar het is al wel enige keren gebeurt getuige de verhalen van betrokkenen en andere mensen die ervanaf weten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #96 Gepost op: 16 maart 2013, 17:17:26
Echter is mij ook verteld dat het wel eens gebeurt is dat men vergeten was de houder eruit te halen.
Tsja ... Ik ken ook verhalen van mensen die het gaspedaal hard intrappen in plaats van hard te remmen.
Als dat dan niet goed gaat ligt echt niet aan het type auto hoor. 0098

Zoals DB al zei:
Accidental discharges bestaan niet: bij geen enkel wapen.
Alleen maar negligent discharges.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #97 Gepost op: 16 maart 2013, 19:45:38
Met grote interesse lees ik dit topic.

Reden: ik ben op zoek naar de officiële bouw- en inrichtingseisen waarin beschreven staat waaraan een wapenkamer van een overheidsdienst moet voldoen.

Wie kan mij helpen aan de wet- en regelgeving en/of andere informatie?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #98 Gepost op: 16 maart 2013, 22:19:49
Met grote interesse lees ik dit topic.

Reden: ik ben op zoek naar de officiële bouw- en inrichtingseisen waarin beschreven staat waaraan een wapenkamer van een overheidsdienst moet voldoen.

Wie kan mij helpen aan de wet- en regelgeving en/of andere informatie?
Van mijn kant uit kan ik je voor onze tak van sport niet helpen.
Nog via het forum. Nog via PM. Dat snap je wel zeker.  0098

Misschien dat dit vanuit politie of justitie anders is.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #99 Gepost op: 16 maart 2013, 23:56:08
Dat zou je kunnen Wobben.

Maar ik weet niet of dat zin heeft. Vallen politiebureaus onder de rijksgebouwendienst of zijn ze eigendom van de veiligheidsregio?