Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 29548 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #130 Gepost op: 18 maart 2013, 22:48:22
Van mijn kant uit kan ik je voor onze tak van sport niet helpen.
Nog via het forum. Nog via PM. Dat snap je wel zeker.  0098

Misschien dat dit vanuit politie of justitie anders is.

Ik snap het heel goed.
Het heeft me tot nu toe alleen heel erg verbaasd dat er voor de sportschutters heel veel beschreven staat en, gezien de vele reacties hier, er geen eensluidend protocol is voor zowel inrichting als procedure.

Toch maar weer eens de rijksgebouwendienst bellen  >:D
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #131 Gepost op: 19 maart 2013, 01:46:20
De discussie over leeg, geladen of doorgeladen daargelaten, we mogen er toch wel met zijn alle over eens zijn dat we een wapen nooit gespannen gaan opbergen.(...)

Er is 1 veiligheidsvoorziening in het dagelijkse leven in het algemeen en bij de omgang met vuurwapens in het bijzonder die vele malen beter is.
De grootste veiligheid zit tussen je oren.(...)

Als je dus je wapen doorgeladen opbergt in je locker, dan kan het gevolg zijn dat het wapen bij brand af kan gaan.(...)
Veel dienders zijn 't er over eens, dat je je wapen dus beter wel doorgeladen (onaangeroerd) kan opbergen, want de zwakste schakel is de mens en zwakke schakels moet je vermijden in de keten.. De grootste veiligheid mag tussen je oren zitten, de grootste onveiligheid zit daar net zozeer..

Dat er bij brand vuurwapens af kunnen gaan, vind ik net zo'n interessant als het argument dat je niet bij een dierentuin moet gaan wonen; als de olifanten uitbreken, kunnen ze zomaar je huis vernielen.. Oftewel, wanneer is voor 't laatst een politiebureau afgebrand waarbij dat fenomeen zich heeft gemanifesteerd? Is 't überhaupt ooit in de Nederlandse geschiedenis voorgekomen?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #132 Gepost op: 19 maart 2013, 09:27:51
Het lijkt mij ook een afweging van risico's.... Hoe getraind je ook bent, we blijven mensen en die kunnen nou eenmaal fouten maken.

De kans dat het mis gaat bij een van de honderden collega's die dan meerdere keren per dag hun wapen moeten doorladen weegt kennelijk niet af tegen het minimale risico op brand in een politie pand. Daarnaast moet de brand dan ook nog eens de kleedkamers treffen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Steve the Kiwi

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #133 Gepost op: 19 maart 2013, 09:37:07
Een beetje offtopic.....

Hoeveel vuurwapen opleidingsuren zijn in de politie aspirant training? (Voordat ze kunnen gaan op de straat met VW) En dan elke jaar?


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #134 Gepost op: 19 maart 2013, 13:35:24
Veel dienders zijn 't er over eens, dat je je wapen dus beter wel doorgeladen (onaangeroerd) kan opbergen, want de zwakste schakel is de mens en zwakke schakels moet je vermijden in de keten.. De grootste veiligheid mag tussen je oren zitten, de grootste onveiligheid zit daar net zozeer..

Dat er bij brand vuurwapens af kunnen gaan, vind ik net zo'n interessant als het argument dat je niet bij een dierentuin moet gaan wonen; als de olifanten uitbreken, kunnen ze zomaar je huis vernielen.. Oftewel, wanneer is voor 't laatst een politiebureau afgebrand waarbij dat fenomeen zich heeft gemanifesteerd? Is 't überhaupt ooit in de Nederlandse geschiedenis voorgekomen?

Voorts vraag ik mij af wat ik geacht wordt te doen met de patroon(en) als ze niet meer in het wapen zitten ? Want als het warm wordt gaan de patronen in de houder ook "opwarmen". En dan ? de eerste blijft wellicht nog wel binnen de houder, maar voor die andere 7 durf ik mijn handen niet in het vuur te steken. Het zal dus altijd een lastige discussie blijven: brand en munitie. Ze gaan nu eenmaal erg slecht samen.

En voor wat betreft die brandweerman die het brandje moet gaan blussen: bij het aanrijden zal er al op geattendeerd worden dat er mogelijk wapens en munitie in het brandende object aanwezig zijn, en dus is voorzichtigheid geboden. De kans dat de "argeloze" brandweerman tijdens het blussen van een brand in een politiebureau geraakt wordt door een kogelpunt acht ik vele malen kleiner dan dat dat gebeurt in een woning waar vuurwapens/munitie aanwezig zijn. Dat staat namelijk niet in de systemen.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #135 Gepost op: 19 maart 2013, 16:01:33
Voorts vraag ik mij af wat ik geacht wordt te doen met de patroon(en) als ze niet meer in het wapen zitten ? Want als het warm wordt gaan de patronen in de houder ook "opwarmen". En dan ? de eerste blijft wellicht nog wel binnen de houder, maar voor die andere 7 durf ik mijn handen niet in het vuur te steken. Het zal dus altijd een lastige discussie blijven: brand en munitie. Ze gaan nu eenmaal erg slecht samen.

En voor wat betreft die brandweerman die het brandje moet gaan blussen: bij het aanrijden zal er al op geattendeerd worden dat er mogelijk wapens en munitie in het brandende object aanwezig zijn, en dus is voorzichtigheid geboden. De kans dat de "argeloze" brandweerman tijdens het blussen van een brand in een politiebureau geraakt wordt door een kogelpunt acht ik vele malen kleiner dan dat dat gebeurt in een woning waar vuurwapens/munitie aanwezig zijn. Dat staat namelijk niet in de systemen.

Een patroon los ploft als een soort rotje uit elkaar en levert daarbij relatief weinig gevaar op. Een patroon wat vast zit in de kamer ploft uit elkaar net alsof je de trekker over haalt. Een vol magazijn (of een hele doos munitie) in het vuur gooien levert dus veel minder gevaar op dan een vuurwapen met één patroon in de kamer.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #136 Gepost op: 19 maart 2013, 20:00:42


En voor wat betreft die brandweerman die het brandje moet gaan blussen: bij het aanrijden zal er al op geattendeerd worden dat er mogelijk wapens en munitie in het brandende object aanwezig zijn, en dus is voorzichtigheid geboden. De kans dat de "argeloze" brandweerman tijdens het blussen van een brand in een politiebureau geraakt wordt door een kogelpunt acht ik vele malen kleiner dan dat dat gebeurt in een woning waar vuurwapens/munitie aanwezig zijn. Dat staat namelijk niet in de systemen.
Klopt, en je stipt nu ook 1 van de grote risico's van een binnenbrand aan. Je weet nooit wat je op een zolder aantreft. Je vraagt of er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, daar wordt braaf ontkennend op gereageert door de bewonders. Vervolgens kom je een aantal campinggasflesjes en terpentine tegen. Dit kan ook gelden voor vuurwapens voor die persoon die op een schietvereniging zit. Die zal het dan wel melden. Ligt er een wapen illegaal op zolder met alle benodigdheden zul je het niet horen.


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #137 Gepost op: 14 april 2013, 14:49:10
Hallo;

Een Walther kun je desnoods doorgeladen door de kamer gooien zonder dat er iets gebeurd, je moet i.d.d. eerst de trekker overhalen om de gewenste actie te bewerkstelligen.
Ik heb in het verleden ongeveer 20 jaar lang met zo'n ding rondgelopen en in het begin tot 2x per dag geladen en ontladen [boven een laad/ontlaad voorziening].
Op een gegeven ogenblik bleek bij wapeninspectie door de intendance dat ik minimaal een half jaar lang met een gebroken slagpen-borgplaat moet hebben rondgelopen waardoor het wapen in de holster permanent de stand VUREN had, ik heb meer geluk dan verstand gehad dat er gedurende die periode niks is gebeurd.
Sedertdien heb ik het wapen [na reparatie] alleen nog op de schietbaan geladen en ontladen, het was dus áltijd geladen [uiteraard wel zo mogelijk in een wapenkluisje], ik heb er daarna geen problemen meer mee gehad [ook geen aanvoerstoring] wij schoten 12x per jaar.
Voor de mensen die bang zijn bij brand, ik denk dat bij brand de kogels tegelijk ontploffen en dat het wapen deze actie niet overleefd, bovendien berg je een wapen ook thuis met de loop in een veilige richting.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #138 Gepost op: 14 april 2013, 15:37:08
Voor de mensen die bang zijn bij brand, ik denk dat bij brand de kogels tegelijk ontploffen en dat het wapen deze actie niet overleefd, bovendien berg je een wapen ook thuis met de loop in een veilige richting.

Dan is het natuurlijk wel de vraag wat de veilige richting is, in een kluisje van broodtrommel-staal  ::) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #139 Gepost op: 14 april 2013, 16:50:03
De kogels zijn niet massa explosief, dus gaan ze 1 voor 1 af. Dat dit schade zal berokkenen aan het wapen is evident. Echter, die kogel in de loop blijft zitten waar die zit, totdat ook deze tot ontbranding komt.
En dan komt deze er maar op 1 manier uit. Snel en potentieel dodelijk.