Laat ik voorop stellen dat ik er geen verstand van heb, dus daarom de vraag: heb je bij vernevelen nou niet het risico dat meer water verdampt door de hitte van het vuur, voordat het de grond bereikt (en daardoor dus minder effect heeft)?
Zeg maar het verschil of je een fik wil uitmaken met de plantenspuit of een emmer water. Met de plantenspuit kun je weliswaar een groter oppervlak bereiken, maar het biedt mogelijk onvoldoende soelaas om het vuur uit te krijgen. Met een emmer water ben ik er vrij zeker van dat dat betreffende stukje in ieder geval uit is (en blijft).
Verder leuk om weer een gezicht bij een forumnaam te hebben
Het water zal inderdaad warmer worden, maar of het werkelijk verdampt is de vraag.
Als je het vernevelt, dan krijg je meerdere kleine delen. Dit zorgt voor een groter rakend wateroppervlakte in de lucht, wat dus in een kortere tijd meer warmte kan opnemen.
Zo koel je de brand / de lucht boven de brand beter. Maar zo warmt het water ook sneller op. Ik ga ervan uit dat de ontwerpers van die zak rekening hebben gehouden dat ze het water niet te fijn vernevelen.
RaakoppervlakteDit groter raakoppervlakte kun je zien als de reden dat verschillende fijne poeders (melkpoeder, aardappelzetmeel) zeer "brandbaar" zijn bij verstuiving.
Het fijne poeder verspreidt zich door de lucht en heeft hierdoor dus een groter raakoppervlakte dan een hoop poeder. Hierdoor warmt het sneller op en krijg je sneller de ontbrandingstemperatuur.
Dan heb je de 3 dingen die vuur maken, de branddriehoek: Zuurstof (lucht), Brandstof (in dit geval poeder), Ontbrandingstemperatuur. Dit vormt een soort stofexplosie.
Als je één van deze 3 weghaalt, heb je geen vuur. Door een niet-brandbare stof te gebruiken (water) krijg je de koeling, het ontnemen van warmte.
Door te koelen gaat de temperatuur dus omlaag, en de brandstof wordt nat en zal dus (minder snel) ontbranden / verder branden.
De branddriehoek is eigenlijk een brandvijfhoek, maar mocht ik dat nog willen uitleggen dan werd het wel heel offtopic.
mvg, Rens.