Nu de Reddingsbrigades een officiële hulpdienst zijn wordt er steeds meer samengewerkt met de reeds bestaande hulpdiensten. Al deze diensten hangen aan elkaar van de protocollen en inzetcriteria.
Er zijn heel veel reddingsbrigades die werken volgens interne afspraken. Maar staan die ook op papier? Of laat staan zijn die als inzetvoorstel of protocol bekend gemaakt binnen de eigen reddingsbrigade?
Voor de Ambulancezorg is er bijvoorbeeld het Landelijk Protocol Ambulancezorg. Zoiets is er niet voor de reddingsbrigade.
Hoe ga je het één en ander verantwoorden als je te maken krijgt met een inzet waarbij slachtoffers vallen. Hoe ga je dan als reddingsbrigade jouw inzet verklaren?
Graag jullie reactie
Jasper, welkom op dit forum! Dit moet je niet verkeerd oppakken, maar vind het wel heel grappig dat je vraagt om een reactie, want volgens mij is een forum voor niks anders bedoeld en zul je dus zelfs reactie krijgen als je het niet wilt
Volgens mij is onze organisatie gewoon nog niet 'volwassen' genoeg op dat gebied. Op het vlak van de zwembadopleidingen zijn de Reddingsbrigades altijd redelijk goed georganiseerd geweest en ook in staat geweest om er uniforme protocollen en reglementen op na te houden. Lifesaver 1 in Groningen is gelijk aan Lifesaver 1 in Maastricht. De regionalisering in de vorm van rayons heeft hier altijd een sterke rol in gespeeld volgens mij. Maar daar hebben we dan ook sinds 1917 aan kunnen werken
Op het gebied van waterhulpverlening zijn we gewoon nog niet zover, volgens mij met 3 belangrijke oorzaken:
1) voor heel veel brigades is waterhulpverlening relatief 'nieuw'. Aan de kust natuurlijk niet, maar als ik kijk naar mijn eigen brigade: wij bestaan 105 jaar, geven daarvan al 100 jaar zwemles, maar doen 'pas' 25 jaar aan varend redden. Dat is toch 75 jaar achterstand
2) de rayons hebben nooit de rol kunnen/willen spelen voor waterhulpverlening die ze wel hebben voor opleidingen. Zeker in de rayons waar relatief weinig aan varend redden werd gedaan, stond dit gewoon niet of nauwelijks op de agenda. In ons rayonbestuur is een post voor waterhulpverlening, maar die is jarenlang niet bezet geweest.
3) 'de reddingsbrigade' bestaat gewoon uit 175 eigenwijze lokale clubjes, die als puntje bij paaltje komt alleen aan zichzelf denken. Het van bovenaf invoeren van 1 landelijk protocol gaat zonder lang overleg en goed lobbywerk nooit door de ALV komen. Dat is meteen ook het grote verschil met ambulancezorg of brandweer: daar vinden de medewerkers/vrijwilligers sommige protocollen ook onzin, maar het wordt gewoon landelijk opgelegd en dat kan ook gezien de wetgeving en bevoegdheden. Bij de Reddingsbrigade heeft RN uiteindelijk niks te vertellen, want het is een democratie!
Naar mijn idee worden hier nu stappen in gezet door het vormen van de RVR´s, vooral onder druk van alle ontwikkelingen om ons heen. Door op regionale schaal te starten met het maken van afspraken, kom je van onderaf met goede ideeen, die je landelijk van elkaar kunt overnemen. Ik heb ook goede hoop dat de landelijke coordinator RVR en het landelijk overleg coordinatoren RVR er samen op gaan sturen om die regionale afspraken steeds meer op elkaar te gaan laten lijken. Dan kun je snel meters maken.
Overigens vind ik wel dat we niet moeten overdrijven: als je het goed doet is een protocol niks anders dan een expliciete bevestiging van een werkwijze die impliciet vaak al wordt gehanteerd. Wat je bij de reddingsbrigades wel ziet is dat ze door het uitwisselen van leden, het gebruiken van dezelfde lesboeken, het samen oefenen en andere vormen van kennisuitwisseling wel degelijk impliciet grotendeels op dezelfde wijze werken. Het is alleen nergens expliciet vastgelegd. We verschillende minder van elkaar dan we denken, het is alleen (nog) niet bevestigd op papier.
Je kunt dit ook omdraaien: ik ken genoeg organisaties waar ze 1 landelijk protocol hebben, maar waar in iedere stad anders wordt gewerkt....
Dan moet je je afvragen wat het doel is en wat het middel. Voor mij telt uiteindelijk het doel, niet het middel. Dus als een landelijk protocol helpt om ons doel te bereiken, dan moeten we dat doen. Maar als we dat doel al bereiken zonder dat middel, of als we het nu niet bereiken, maar met een protocol ook niet, waarom daar dan tijd insteken? Wat mij betreft dus zeker iets om het over te gaan hebben, maar een protocol kan nooit een doel op zichzelf zijn.
Als laatste is het misschien ook nog wel goed om een oud stokpaardje boven te halen van een ex-forumlid: op het water is hulpverlening gewoon heel anders dan op het land. Je hebt veel meer 'lekenhulpverlening', de omstandigheden van wind, stroming, temperatuur, golven zijn altijd anders, dus het komt ook veel meer aan op ervaring, goed zeemanschap, het kennen van je gebied etc. Ook is het vervolgtraject na je redding lang niet overal hetzelfde: verzorg je zelf nog een deel van het transport op het land, of is er meteen een ambulance aan de waterlijn etc. De protocollen kunnen in mijn ogen dus alleen heel algemeen worden opgesteld, want de werkwijze hier bij ons op Maas of Waal, kun je volgens mij echt niet toepassen bij Bloemendaal aan Zee...