Ben ik ook weer even... Dit blijft een erg leuke, interessante en inhoudelijke discussie.
Persoonlijk zie ik op dit moment vooral erg veel kans in het uitwisselen van informatie. Een medium als "Pleio" zoals door joostvankempen geïntroduceerd zou daar een prachtig middel voor kunnen zijn, en zo kan iedere brigade die hier interesse in heeft informatie kunnen vinden, kunnen toepassen en eventueel kunnen aanvullen. Als je dit echt van de grond krijgt en goed opzet kun je een enorme kennisbank creëren waarmee elkaar verder kunnen helpen.
Daarnaast hebben we het over inzetvoorstellen/protocollen. Het nadeel hiervan is wel degelijk dat deze uitgaan van een standaard. In het voorbeeld van Rescue Ranger met de reanimatie, spreek je over 2 brigadevoertuigen, omdat het op het strand is. Maar wat is een RB 4x4 dan? Pick-up? Brandcardvervoer mogelijk? OGS? Trekker? Hoeveel man? Aanrijdtijd? Er bestaat in nederland nog geen standaard reddingsbrigadepost, voertuig, snelle boot, waterscooter of ... Dat betekend dat je niet weet wat je vraagt en of je er wat mee kunt.
Bij de brandweer wordt gewerkt met standaard inzetvoorstellen. Je hebt een standaardvoertuig (TS met 6 man), en kan daar een HV, redvoertuig of ... bij vragen. Standaard bepakt, je weet wat je krijgt. Je geeft aan de meldkamer door dat je zo'n ding wilt hebben, die krijgt in haar scherm een mooi lijstje met de dichtsbijzijnde eenheden. Druk op de knop, klaar. Met de komst van de nieuwe voertuigbezettingen, zie je al dat zij er ook moeite mee krijgen. Als je bij brand opschaalt, en daar zit opeens een TS4 tussen, krijg je al snel de reactie: Wat moet ik met dat ding? Men gaat uit van 6 man op zo'n apparaat en als dat er twee minder zijn kun je er met je standaard denkwijze niets meer mee.
Als ik altijd werk met een Rescue3, en ik krijg bij een alarmering automatisch een waterscooter mee van een andere brigade, kan ik dan bedenken hoe ik die goed in kan zetten? Of laat ik hem maar doelloos rondjes varen omdat ik eigenlijk niet weet wat ik ermee aan moet?
Daar komt dan nog bij: Hoe alarmeer ik mijn inzetvoorstel? Wie alarmeert dat? In NHN kent de meldkamer alleen de RB4WD's: Brigadevoertuigen met OGS, C2000 en geschikt voor (liggend) personentransport. Als zij denken een brigade wel te kunnen gebruiken, alarmeren ze dat voertuig en kunnen ze bijvoorbeeld een boot vragen zodra ze zich inmelden. Moet de meldkamer gevuld worden met alle eenheden van de brigades? Zodat ze ook boten e.d. kunnen alarmeren? Kunnen die systemen dit verwerken? Kan een centralist een goede afweging maken wat ingezet moet worden? Welke eenheden zijn daadwerkelijk inzetbaar (uitmelden bij onderhoud/schade)? Hoe snel? Ik denk dat we dan al naar een RB-centralist gaan..
Of doen de brigades dat zelf? Krijgen de brigades lijsten met alle eenheden, en hoe deze te alarmeren (telefoonlijst)? Dat zou weer een enorme puzzel gaan opleveren bij de (strand-) commandant van de eerste brigade. En hoe zit dat dan bij een melding via 1-1-2?
Natuurlijk moet je in basis uit gaan van je melding. Als je iets nodig hebt en er zelf niet over beschikt, moet je om assistentie vragen. Maar wat als die assistentie 30minuten verderop ligt? En nog van huis moet komen? Tuurlijk, als je een reanimatie op het strand hebt, en je hebt zelf 2 voertuigen staan, laat die maar standaard rijden. Maar als die tweede er pas na een half uur is, moet hij dan ook nog gealarmeerd worden?
De KNRM Lifeguards werken natuurlijk met een redelijke standaard-post en bezetting. Daar kun je dan inderdaad aardig wat protocollen op schrijven. De situaties op de Waddeneilanden zijn ook redelijk vergelijkbaar. Maar hoe zit het in die protocollen met opschaling? Ga je dan waterscooters van het andere eiland aanvragen? Of wordt het dan al standaard de "grote" boten van de KNRM?
Uniformiteit langs de Nederlandse kust en binnenwateren is natuurlijk een prachtig streven, maar vooralsnog volstrekt onhaalbaar. Je zit met zulke grote verschillen, dat los je niet even in een jaartje op. Daar zou de overheid een belangrijke rol in moeten gaan spelen. Niet alleen vanuit de wetgeving verplichtingen hiervoor stellen, maar ook financiële verantwoording gaan dragen. Zolang er brigades zijn die overal voor met de pet rond moeten, kun je ze lastig verplichten een "standaard post en bezetting" neer te zetten. Dan mag je blij zijn als ze met hun privéauto een tweedehands bootje in het water leggen en daar twee man in zeilkleding in weg kunnen sturen. En dat is niet de standaard R3 met Viking- overlevingspak die door een mooie oranje Discovery wordt gelanceerd zoals dit in het inzetvoorstel staat.
Ik denk dat dat een heel ander proces is, waar overigens naar mijn idee al wel beginstappen in worden gemaakt.. Maar dat is, nogmaals, een andere discussie...