Ik vind het nu echt heel lastig worden om te volgen, ik merk dat ik te weinig kennis heb van de meldkamer-materie en dan vooral de afkortingen...
Daarom vertel ik even hoe ik het nu beleef voor onze brigade, in mijn woorden, dan kan iemand dat misschien linken aan de reacties tot nu toe?! Hoe wij het nu geregeld hebben is als volgt:
We hebben gesprekken gevoerd met de Veiligheidsregio over wat wij hebben aan materiaal en mensen en wat we daarmee voor taken zouden kunnen uitvoeren. Op basis daarvan hebben zij een aantal 'standaardsituaties' benoemd, waarbij de centralist ons mee kan alarmeren. Ik heb het dus nooit gezien bij de meldkamer, maar wat ik me zo voorstel is dat zij op het moment dat ze klikken op 'waterongeval' in hun lijstje met eenheden ook 'Reddingsbrigade' staat.
Op mijn pieper krijg ik vervolgens de melding 'Prio 1 - waterongeval - en dan een adres'.
Wij gaan dan naar onze loods, waar de voer- en vaartuigen staan en de schipper zoekt contact met de meldkamer via C2000 voor nadere info. Wij hebben geen meldkamer, geen meldsysteem, of wat dan ook. Dus ik beschik over niet meer informatie dan in de P2000-melding staat. Daarom heb ik eerst spraakcontact nodig om uit te vinden wat we precies aan materiaal moeten meenemen. Er is dan ook geen centralist oid aan onze kant: de meldkamer heeft direct contact met de schipper, die als bijrijder in de auto zit.
We hebben ooit met de meldkamer gekeken of ze de melding beter kunnen specificeren voor ons, dus of het bijvoorbeeld een sloot, zwemplas of de Waal betreft. Dat scheelt nogal in het type boot dat je wilt gebruiken. Maar dat bleek teveel buiten hun standaardprocedure te vallen, plus bij veel centralisten was blijkbaar de lokale kennis niet goed genoeg dat ze op basis van het adres konden aangeven wat voor water het is. Ze hebben blijkbaar wel veel gebouwen- en bedrijfsinformatie in het systeem zitten, maar geen water-kennis-systeem.
Op basis van het adres hebben wij vaak wel een idee wat voor water is, we oefenen daarom bewust ook altijd op ander water, zodat we het inzetgebied goed kennen. Plus wat we nu soms doen is dat een 'thuisblijver' ff snel op Google Maps en streetview kijkt wat het voor een water is.
Het zou ook onze voorkeur hebben dat de meldingtypen bij de meldkamer verder uitgesplitst worden op basis van kenmerken als stromend/niet-stromend etc., maar dat schijnt heel lastig te zijn. Wat ik begreep willen ze niet overal een aparte categorie voor maken, omdat het er dan weer zoveel worden dat het niet te behappen is voor de centralist.
Als iemand dit kan vertalen naar de IB, IV, LMC etc., dan graag