Waarom werkt een Reddingsbrigade niet met landelijke protocollen?

Auteur Topic: Waarom werkt een Reddingsbrigade niet met landelijke protocollen?  (gelezen 9672 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2013, 21:10:55
Ik had in mijn eerste post nog even niet de tijd om inhoudelijk te reageren, maar eigenlijk is alles al gezegd. Ik herken me volledig in jullie verhalen O0

Om even op "brigade-niveau" te spreken had ik al het voornemen om een voorstel te doen om bepaalde "inzetkaders" op te nemen in het operationeel handboek. Om hiermee in grote lijnen duidelijk op papier te krijgen wat iedereen eigenlijk al doet. Ik heb in het verleden ergens de inzetvoorstellen van Bloemendaal voorbij zien komen, maar kan ze niet meer in m'n archief vinden. Ik had iets dergelijks in m'n hoofd, waarbij ik alleen wat minder specifiek zou willen zijn. Een ander voorbeeld is dat collega bezig is met een noodprocedure voor eigen personeel.

Ik kom bij verschillende brigades over de vloer, en iedereen heeft zijn goede punten... Als we dat kunnen bundelen zetten we een veel sterkere organisatie neer. Dit is ook, zoals mijn naamgenoot al omschreef, wat ik volledig mis bij de landelijke organisatie. Als ik bepaalde werkwijzen bekijk snap ik ook wel dat er behoorlijk wat cynisme is tegenover "de bond".


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2013, 21:16:31
Die inzetvoorstellen heb ik bedacht en geschreven. Als auditor / inspecteur weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om zaken aantoonbaar te hebben. Als je die inzetvoorstellen wil hebben dan mail ik ze wel. Ik ben ze wel aan het moderniseren. Maar ben eerst een opleiding communicatie voor onze jeugd aan het schrijven. (Of heeft iemand die al op de plank liggen)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2013, 02:58:24
Dit is de beste en meest constructieve discussie die ik hier in tijden heb gezien! Vandaar dat ik ook maar weer eens de 'pen' pak. Kennisdelen en met elkaar samenwerken is de sleutel tot succes binnen onze verenigingen. We hebben zo veel expertise en kennis in onze organisaties (kijk bijvoorbeeld maar is naar de linkedin groep van RB en de professionele achtergrond van onze leden overal in het land) dat we door slim te delen en te werken heel veel kunnen. Niet door voor lange tijd in een commissie of stuurgroep te zitten, maar gericht ons netwerk te gebruiken en via moderne middelen onze krachten te bundelen.

Ik ben dan ook zeer geinteresseerd in de pleio oplossing en ga er vanuit dat Jasper voor onze regio de link met jullie legt en info in wint.
[img]/img]


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2013, 08:11:10
Joost ik heb een kant en klaar calamiteiten plan. Dat is te gebruiken voor iedere brigade. De opzet is eenvoudig en beknopt. Het gaat van het bepalen van de inzet. Tot en met communicatie met de media en nazorg aan leden. Dit is gemaakt na aanleiding van de ervaringen met ernstige incidenten bij ons langs de kust. Samen met Zandvoort hebben we een paar pittige inzetten gehad in een korte periode.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2013, 09:42:59
Als buitenstaander die deze discussie mee leest:

Wat is de (meer)waarde van RN?
Het  lijkt dat iedere lokale brigade maar wat aan rommelt als je dit forum leest ?  ::) :-\


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2013, 10:15:14
Nee dat vind ik wel wat gemakkelijk veroordelen van RN. Alle reddingsbrigades zijn zelfstandige verenigingen. Daar zitter er tussen die alleen zwemles geven en geen bewakingstaak hebben. Dan zijn er ook brigades die alles zelf doen en alles voor zich zelf houden. Als ik naar de reddingsbrigades in Kennemerland kijk dan is daar al jaren een zeer goede samenwerking en is er als eerste met een veiligheidsregio een convenant gesloten.

De bond is met name bezig met de opleidingskant en om landelijke bekendheid aan reddingsbrigades te geven in de media. Nu zie je langzaam aan ook andere zaken ontwikkelen. Landelijke coördinatie in de veiligheidsregios wordt nu ook opgezet. Maar landelijk werken en denken kan nooit alleen bij RN vandaan komen. Daar heb je wel de lokale reddingsbrigades voor nodig. Dus om nu te zeggen dat er geen meerwaarde zit in RN ben ik niet met je eens. Dat er nog heel veel kansen zijn, ja dat zeer zeker


Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2013, 12:51:48
Op het strand waar ik zomers werk ligt een compleet protocollenboek met voor elk "ongeval" een blokschema wat te doen, van kind zoek tot reanimatie.
Is gebasseerd op het Landelijk Protocol Ambulancezorg en is een leidraad voor de postcommandant en de bemanning tijdens een inzet.
Een verkleinde versie zit tevens in de EHBO-tas, met daarin een blokschema hoe te handelen bij elk EHBO-ongeval. Heel handig om op terug te vallen als je het even niet meer weet. Werkt in mijn ogen ideaal.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2013, 13:40:26
Heb je die zelf gemaakt? Of is dat door iemand anders gedaan?
De reden dat ik het vraag os dat ik niet alleen wil inventariseren maar ook stap twee wil zetten. Ik wil graag een landelijke bundel maken.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2013, 17:27:52
Jasper,

je kent mijn visie en dat begint met een standarisering van meldingen. En dan niet alleen voor reddingsbrigades, maar voor de hele hulpverlening. Gebruik de LMC (landelijke meldingsclassificaties) uit het GMS (gemeenschappelijk meldkamer systeem) samen met de beschikbare karakters. Ik denk dat je dan een constructieve en solide lijn krijgt het registreren van meldingen. Vanaf dat moment kan je gaan bouwen aan IB (inzetbehoefte) en IV (inzetvoorstellen).
Elke hulpverlening start met communicatie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2013, 23:49:15
Jasper,

je kent mijn visie en dat begint met een standarisering van meldingen. En dan niet alleen voor reddingsbrigades, maar voor de hele hulpverlening. Gebruik de LMC (landelijke meldingsclassificaties) uit het GMS (gemeenschappelijk meldkamer systeem) samen met de beschikbare karakters. Ik denk dat je dan een constructieve en solide lijn krijgt het registreren van meldingen. Vanaf dat moment kan je gaan bouwen aan IB (inzetbehoefte) en IV (inzetvoorstellen).

Dat is heel praktisch gedacht, maar dan begin je aan 1 kant, terwijl er tientallen kanten aan zitten? Er zijn zoveel randvoorwaarden en factoren van belang, dat je volgens mij tegelijk vanuit meerdere perspectieven moet kijken. Geld, mensen, kennis, materiaal, wetgeving, zijn allemaal van belang. Dan moet je je volgens mij niet laten beperken tot de beschikbare karakters van je meldkamersysteem!?

Volgens mij begint het met je doel: wat wil je uiteindelijk bereiken? hoeveel % van de (water)ongevallen wil je voorkomen, hoeveel doden wil je maximaal hebben, ik noem maar iets. En om dat doel te bereiken heb je een visie op hulpverlening nodig: op welke wijze, met welke uitgangspunten ga je dat realiseren. Met 24-uurs bewaking op het strand, of met 24-uurs oproepbare ploegen? En is een natte of droge redding het uitgangspunt.

Het proces neerzetten vanuit de melding gaat alleen werken als er consensus is over de kaders waar binnen we werken, en ik heb mijn twijfels of die er al zijn bij de Reddingsbrigades. Zoals eerder al gezegd: bij de Ambulancezorg lijken ze dat aardig op orde te hebben, maar zelfs de Brandweer werkt zo nog niet.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch