Waarom werkt een Reddingsbrigade niet met landelijke protocollen?

Auteur Topic: Waarom werkt een Reddingsbrigade niet met landelijke protocollen?  (gelezen 9665 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2013, 00:01:07
Als buitenstaander die deze discussie mee leest:

Wat is de (meer)waarde van RN?
Het  lijkt dat iedere lokale brigade maar wat aan rommelt als je dit forum leest ?  ::) :-\

Dat is wel heel kort door de bocht ;)

Reddingsbrigade Nederland heeft een visie op waterhulpverlening waarop de landelijke opleidingen zijn gebaseerd. Hier hebben alle brigades inspraak op via werkgroepen en de algemene vergadering. De theoretische basiskennis is voor iedereen hetzelfde, de praktische basisvaardigheden zijn grotendeels hetzelfde. Maar in die opleidingen is bewust heel veel ruimte gelaten voor lokale variatie. We gebruiken allemaal een klos, werpzakje, reddingsboot of rescueboard, maar in ander water met ander zand met andere afspraken over EHBO, taakverdeling etc. De afgelopen jaren zijn de brigades daarin wel naar elkaar toegegroeid: door samenwerking in de regio en door gezamenlijke landelijke oefeningen. Communicatieprocedures zijn bijvoorbeeld wel gestandaardiseerd. Dit is in het verleden zo ontstaan, maar bewust ook zo gelaten. Volgens mij is dit bij de KNRM andersom gegaan: daar is vanuit enkele stations de standaard neergezet voor alles wat daarna kwam. Bij RN gaan we nu van 180 werkwijzes naar enkele tientallen.

De slag die nu met de RVR wordt gemaakt, is dat er in ieder geval per regio hetzelfde gewerkt gaat worden. Maar het heeft geen zin om bepaalde onderdelen van elkaar over te nemen. Wij varen bijvoorbeeld op een rivier die de grens vormt van 2 veiligheidsregio's en moeten daarom van ons protocol altijd naar een bepaalde oever varen: daar staat de opvang van Brandweer/Ambulance van onze regio. Dat is zo specifiek, daar kan de rest niks mee.

En volgens mij is dat geen aanrommelen: bij de Brandweer zijn ze nu juist bezig om van de landelijke protocollen af te stappen, naar meer maatwerk per regio. Want in Limburg hebben ze niks aan protocollen voor duinbranden...

Ik merk nu wel dat we het misschien over verschillende niveaus hebben: RN heeft wel degelijk landelijke protocollen, maar dat is heel hoogover en kun je vinden in de lesboeken van de opleidingen. Voor meer gedetailleerde protocollen pleit ik voor maatwerk en geen landelijk compromis waar niemand iets aan heeft.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2013, 00:07:00
Dit is de beste en meest constructieve discussie die ik hier in tijden heb gezien! Vandaar dat ik ook maar weer eens de 'pen' pak. Kennisdelen en met elkaar samenwerken is de sleutel tot succes binnen onze verenigingen. We hebben zo veel expertise en kennis in onze organisaties (kijk bijvoorbeeld maar is naar de linkedin groep van RB en de professionele achtergrond van onze leden overal in het land) dat we door slim te delen en te werken heel veel kunnen. Niet door voor lange tijd in een commissie of stuurgroep te zitten, maar gericht ons netwerk te gebruiken en via moderne middelen onze krachten te bundelen.

Ik ben dan ook zeer geinteresseerd in de pleio oplossing en ga er vanuit dat Jasper voor onze regio de link met jullie legt en info in wint.

Dankjewel!

Voor de duidelijkheid: de ontwikkeling van een Reddingsbrigade Netwerk op Pleio is vooral het bieden van een platform voor uitwisseling van kennis, bestanden, ervaring, etc. Ik merkte dat er al wat nieuwsgierigen een login hebben aangevraag en dat mag natuurlijk, maar je zult er nog weinig vinden: je moet Pleio zien als een plein (het staat ook voor Plein Overheid) waar in principe iedereen op mag. Maar dat plein zelf is leeg, daar lopen hooguit wat andere geinteresseerden rond. Aan dat plein staan huisjes, dat zijn de groepen. En van sommige huisjes staat de deur open, daar mag iedereen meedoen. Van andere is de deur dicht, dit zijn besloten groepen waarin bepaalde mensen elkaar privé kunnen ontmoeten. Bijvoorbeeld de leden van een RVR, of van een rayon, of een werkgroep. Je mag ook zelf een huisje neerzetten (groep openen), zowel open als besloten.

Op dit moment is er maar 1 actieve groep: die van de RVR Brabant Noord. Daarin werkt de projectgroep daarvan heel hard aan de ontwikkeling, maar zij houden dit graag besloten. Daarnaast zijn er 2 brigades die als test een eigen groep hebben aangemaakt, maar die worden nog niet echt gebruikt.

Mijn voorstel voor hier was dus om een groep te openen 'inzetvoorstellen en protocollen' en te kijken wat we kunnen delen en bespreken? wie doet er mee?  O0

Als je zelf trouwens een groep wilt openen voor je brigade ofzo, dan mag dat ook!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2013, 00:42:08
Kennisdeling lijkt me heel nuttig helaas lukt het de bond maar niet om daar goed vorm aan te geven.
Wat de bond wel goed heeft gedaan is de vaststelling door het bondsbestuur van het Uniform Hulpverleningsverslag en het Uniform Dagjournaal. Diverse brigades hebben daarna de begrippen uit die documenten overgenomen. Helaas zijn de blokken, met een matige layout, niet doorontwikkeld naar een meer bruikbare versie. Toezeggingen over een digitaal systeem moesten steeds worden bijgesteld. De opvolging en uitwerking lieten te wensen over.
Met het nu op stapel staande digitale systeem krijgt het nu weer vaart en kan het allemaal in orde komen.

Om onze voorsprong als netwerkorganisatie te benutten is een landelijke kennisbank gewenst, goed dat daar nu een initiatief voor is.
Wij hebben inmiddels het een en ander online staan: vanuit Kennemerland staat een aantal relevante documenten op www.overlegSRK.nl De documenten op de SRK site staan, uiteraard met toestemming van de eigenaren, aan een ieder ter beschikking. Mogelijk zijn ze ook interessant voor een landelijke site.

Enige jaren terug is geprobeerd om voor alle brigades in Kennemerland een strandboek online te zetten, dat bleek echter wat te ambitieus. Verder stond geruime tijd het onderzoeksrapport Incident paal 61.5 op de site van de bond. Met daarin de door Jasper opgeschreven inzetvoorstellen. Echter dat rapport bevat in de lopende tekst vele malen de volledige namen van de betrokkenen. Dat is ongepast en ook sowieso ongebruikelijk. Gelukkig staat het rapport inmiddels niet meer online.

De basis voor inzetvoorstellen moet er ook wel zijn, dat is niet alleen draagvlak en in de praktijk gegroeide aanpak, maar ook een aantal bovenliggende afspraken.
Zoals waaruit bestaat de strandwachttaak, wat is het primaire werkgebied en wat zijn de afspraken met externe partners. In Kenemerland zijn die zaken inmiddels helder, al is er nog wel werk te doen.

Het streven is om te komen tot een bouwwerk van afspraken waarmee wij ons werk goed en verantwoord kunnen doen. Dat kan dan bestaan uit convenanten, (met de Veiligheidsregio en het RVR convenant van de bond), werkafspraken op basis van die convenanten, richtlijnen, inzetvoorstellen en daaronder werkinstructies. Gezien de stand van zaken is het een goede timing van Jasper om nu in te zetten op verder uitwerking van de inzetvoorstellen en tevens op het goed registreren van wat we doen.
Ik denk dat het initiatief van Joost ook op een goed moment komt.
Mogelijk nutttig om de intitiatieven via de Digitale Nieuwsbrief van de bond van een grotere bekendheid te voorzien.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2013, 22:07:56
Dat is heel praktisch gedacht, maar dan begin je aan 1 kant, terwijl er tientallen kanten aan zitten? Er zijn zoveel randvoorwaarden en factoren van belang, dat je volgens mij tegelijk vanuit meerdere perspectieven moet kijken. Geld, mensen, kennis, materiaal, wetgeving, zijn allemaal van belang. Dan moet je je volgens mij niet laten beperken tot de beschikbare karakters van je meldkamersysteem!?

Joost, inderdaad heel praktisch gedacht. Maar dat is ook de essentie. Op basis van een melding kan je, gerelateerd aan gebied/ gebied soort, een inzetbehoefte gaan vaststellen. Deze inzetbehoefte kan gespecialiseerd worden door karakters. Vervolgens krijg je een inzetvoorstel dat gestructureerd is.

Even een voorstel vanuit bijvoorbeeld een MKA:
* Via de 112 komt de melding binnen bij de MKA van een reanimatie. (IB  2 ambulances obv LMC)
* Vervolgens gaat het om een reanimatie op het strand (IB 2 RB 4x4 obv gebied).
* Bij verder uitvragen gaat het om een kind van 3 jaar (IB 1 MMT + 1 OvD-G obv karakter "kind")

Helaas ben ik het dus absoluut niet eens met het vastleggen van kaders aangaande een inzet. Niet elke regio heeft een eigen MMT, dus vraagt een centralist bijstand vanuit een andere regio. Zo ook voor een reddingsbrigade. Niet elke reddingsbrigade beschikt over een groot volume voertuig waarin een slachtoffer vervoert kan worden met een MMT-arts, ambulance verpleegkundige en een ambulance chauffeur. Dus . . . die extra inzet vraag je dan aan bij bijvoorbeeld een KNRM KHV of een buurreddingsbrigade die daar wel de beschikking over heeft. Dat kan je in een IB wel formaliseren en in een convenant opnemen. Het moet niet zo zijn dat we vanuit het beschikbare materiaal een IV gaan vaststellen. En dan via een IB gaan werken naar een melding. Naar mijn mening plaats je op die wijze het paard daadwerkelijk achter de wagen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2013, 23:48:01
Dat lijkt mij ook de juiste insteek. Op basis van die gedachte heb ik ook mijn inzetvoorstellen geschreven. Die zijn nu toe aan een update en ik zie dus een mooie kans om ze zo te schrijven dat ze landelijk gebruikt kunnen worden. Ze dienen dan voorlopig als ondersteuning en niet als maatvoerend. Er blijft ook voldoende ruimte over voor de lokale omstandigheden.

Ik ga er wel ff aan beginnen en publiceer dan een voorbeeld.


KNRM Lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM Lifeguards
Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2013, 08:57:05
Interessant onderwerp. Heeft mij er toe gezet om een account aan te maken om te kunnen reageren.

Wij hebben voor onze lifeguards standaard protocollen geschreven. Deze zijn afgeleid van de protocollen die door de RNLI in Engeland gehanteerd worden.
De protocollen zijn onderverdeeld in ''Standaard Operationele Procedures'' (SOP's) en ''Locale Operationele Procedures'' (LOP's)
In ons geval zijn de LOP's dus eiland specifiek en de SOP's zijn KNRM Lifeguard breed.

Stel dat er een ''projectgroep'' zou ontstaan om hier een landelijke standaard voor te ontwikkelen stel ik mij graag beschikbaar om hier een bijdrage aan te leveren.
Uniformiteit langs de gehele Nederlandse kust en de binnenwateren is een mooi streven voor de toekomst.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2013, 10:05:54
Ben ik ook weer even... Dit blijft een erg leuke, interessante en inhoudelijke discussie.

Persoonlijk zie ik op dit moment vooral erg veel kans in het uitwisselen van informatie. Een medium als "Pleio" zoals door joostvankempen geïntroduceerd zou daar een prachtig middel voor kunnen zijn, en zo kan iedere brigade die hier interesse in heeft informatie kunnen vinden, kunnen toepassen en eventueel kunnen aanvullen. Als je dit echt van de grond krijgt en goed opzet kun je een enorme kennisbank creëren waarmee elkaar verder kunnen helpen.

Daarnaast hebben we het over inzetvoorstellen/protocollen. Het nadeel hiervan is wel degelijk dat deze uitgaan van een standaard. In het voorbeeld van Rescue Ranger met de reanimatie, spreek je over 2 brigadevoertuigen, omdat het op het strand is. Maar wat is een RB 4x4 dan? Pick-up? Brandcardvervoer mogelijk? OGS? Trekker? Hoeveel man? Aanrijdtijd? Er bestaat in nederland nog geen standaard reddingsbrigadepost, voertuig, snelle boot, waterscooter of ... Dat betekend dat je niet weet wat je vraagt en of je er wat mee kunt.
Bij de brandweer wordt gewerkt met standaard inzetvoorstellen. Je hebt een standaardvoertuig (TS met 6 man), en kan daar een HV, redvoertuig of ... bij vragen. Standaard bepakt, je weet wat je krijgt. Je geeft aan de meldkamer door dat je zo'n ding wilt hebben, die krijgt in haar scherm een mooi lijstje met de dichtsbijzijnde eenheden. Druk op de knop, klaar. Met de komst van de nieuwe voertuigbezettingen, zie je al dat zij er ook moeite mee krijgen. Als je bij brand opschaalt, en daar zit opeens een TS4 tussen, krijg je al snel de reactie: Wat moet ik met dat ding? Men gaat uit van 6 man op zo'n apparaat en als dat er twee minder zijn kun je er met je standaard denkwijze niets meer mee.
Als ik altijd werk met een Rescue3, en ik krijg bij een alarmering automatisch een waterscooter mee van een andere brigade, kan ik dan bedenken hoe ik die goed in kan zetten? Of laat ik hem maar doelloos rondjes varen omdat ik eigenlijk niet weet wat ik ermee aan moet?

Daar komt dan nog bij: Hoe alarmeer ik mijn inzetvoorstel? Wie alarmeert dat? In NHN kent de meldkamer alleen de RB4WD's: Brigadevoertuigen met OGS, C2000 en geschikt voor (liggend) personentransport. Als zij denken een brigade wel te kunnen gebruiken, alarmeren ze dat voertuig en kunnen ze bijvoorbeeld een boot vragen zodra ze zich inmelden. Moet de meldkamer gevuld worden met alle eenheden van de brigades? Zodat ze ook boten e.d. kunnen alarmeren? Kunnen die systemen dit verwerken? Kan een centralist een goede afweging maken wat ingezet moet worden? Welke eenheden zijn daadwerkelijk inzetbaar (uitmelden bij onderhoud/schade)? Hoe snel? Ik denk dat we dan al naar een RB-centralist gaan..
Of doen de brigades dat zelf? Krijgen de brigades lijsten met alle eenheden, en hoe deze te alarmeren (telefoonlijst)? Dat zou weer een enorme puzzel gaan opleveren bij de (strand-) commandant van de eerste brigade. En hoe zit dat dan bij een melding via 1-1-2?


Natuurlijk moet je in basis uit gaan van je melding. Als je iets nodig hebt en er zelf niet over beschikt, moet je om assistentie vragen. Maar wat als die assistentie 30minuten verderop ligt? En nog van huis moet komen? Tuurlijk, als je een reanimatie op het strand hebt, en je hebt zelf 2 voertuigen staan, laat die maar standaard rijden. Maar als die tweede er pas na een half uur is, moet hij dan ook nog gealarmeerd worden?

De KNRM Lifeguards werken natuurlijk met een redelijke standaard-post en bezetting. Daar kun je dan inderdaad aardig wat protocollen op schrijven. De situaties op de Waddeneilanden zijn ook redelijk vergelijkbaar. Maar hoe zit het in die protocollen met opschaling? Ga je dan waterscooters van het andere eiland aanvragen? Of wordt het dan al standaard de "grote" boten van de KNRM?


Uniformiteit langs de Nederlandse kust en binnenwateren is natuurlijk een prachtig streven, maar vooralsnog volstrekt onhaalbaar. Je zit met zulke grote verschillen, dat los je niet even in een jaartje op. Daar zou de overheid een belangrijke rol in moeten gaan spelen. Niet alleen vanuit de wetgeving verplichtingen hiervoor stellen, maar ook financiële verantwoording gaan dragen. Zolang er brigades zijn die overal voor met de pet rond moeten, kun je ze lastig verplichten een "standaard post en bezetting" neer te zetten. Dan mag je blij zijn als ze met hun privéauto een tweedehands bootje in het water leggen en daar twee man in zeilkleding in weg kunnen sturen. En dat is niet de standaard R3 met Viking- overlevingspak die door een mooie oranje Discovery wordt gelanceerd zoals dit in het inzetvoorstel staat.
Ik denk dat dat een heel ander proces is, waar overigens naar mijn idee al wel beginstappen in worden gemaakt.. Maar dat is, nogmaals, een andere discussie...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2013, 16:50:28
Ben ik ook weer even... Dit blijft een erg leuke, interessante en inhoudelijke discussie.

Persoonlijk zie ik op dit moment vooral erg veel kans in het uitwisselen van informatie. Een medium als "Pleio" zoals door joostvankempen geïntroduceerd zou daar een prachtig middel voor kunnen zijn, en zo kan iedere brigade die hier interesse in heeft informatie kunnen vinden, kunnen toepassen en eventueel kunnen aanvullen. Als je dit echt van de grond krijgt en goed opzet kun je een enorme kennisbank creëren waarmee elkaar verder kunnen helpen.


Dankje! Ik hoop dat er vanuit de brigades zelf of vanuit brigadeleden meer vraag zal komen naar een dergelijk platform, want de koepelorganisatie staat er op dit moment erg terughoudend tegenover. Zij denken en werken nog heel erg vanuit (hierarchische) structuren en daar past een netwerkplatform niet in: 'hoe kan ik dan controleren wie er op mag?', 'Hoe weet ik of iemand wel verstand heeft van de dingen die hij zegt' en 'Dan moeten wij dat de hele dag gaan controleren' waren enkele uitspraken en vragen die ik terug. Het begrip 'netwerksamenleving' is daar duidelijk nog niet geland  :-X

Ik heb zelf besloten dat het platform binnenkort gewoon open wordt gesteld voor iedereen, of dat nu dankzij of ondanks Reddingsbrigade Nederland is. Ik vind het een onmisbare schakel en soms moet je een beetje ongehoorzaam zijn binnen een organisatie om vooruitgang te kunnen blijven boeken  8). Ik weet ook dat een goede start van groot belang is en ik nu niet de tijd heb om het echt te gaan lanceren en de eerste leden op weg te gaan helpen. Maar het komt eraan...  098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2013, 17:01:15
..... Het moet niet zo zijn dat we vanuit het beschikbare materiaal een IV gaan vaststellen. En dan via een IB gaan werken naar een melding. Naar mijn mening plaats je op die wijze het paard daadwerkelijk achter de wagen.

Dit is volgens mij de samenvatting van wat Rhonus hieronder in een heel groot verhaal probeert te vertellen: omdat alle 180 reddingsbrigades zelfstandige verenigingen, met een eigen bestuur, eigen geld en eigen spullen, is dit wel de realiteit: al die 180 clubs besluiten zelfstandig wat ze aanschaffen en dat is het beschikbare materiaal. punt.

Dit heeft er mee te maken dat het werk van de Reddingsbrigade geen juridische of financiele grondslag heeft in wetgeving zoals voor ambulancezorg of brandweerzorg. Een Reddingsbrigade wordt als het ware 'particulier' ingehuurd door (vaak) een gemeente. En iedere gemeente mag zelf beslissen hoeveel geld ze daar voor over hebben. Zo kan het voorkomen dat de ene brigade met een toffe gemeenteraad en een goede sponsor over heel materiaal kan beschikken, terwijl in een gemeente die bijna failliet is ze zelf maar met de pet moeten rondgaan in het dorp.

Dit heeft er zelfs al toe geleid dat een gemeente met maar een heel klein stukje strand dacht: de buurgemeenten hebben flink geinvesteerd in hun Reddingsbrigades, als wij gewoon de stekker eruit trekken, dan doen ze vast ons stukje ook wel.....

Zoals ik eerder al aangaf moet je volgens mij vanuit beide kanten gaan redeneren: vanuit de melding "wat heb ik nodig" en daar dan naast leggen wat Reddingsbrigades te bieden hebben. Formeel is waterhulpverlening een Brandweertaak, dus het gat zou de Brandweer dan moeten dichten. Of eigenlijk andersom: wat laat de Brandweer liggen, maar zou de Reddingsbrigade in kunnen ondersteunen. Dit wordt in onze regio de insteek. En zo gaat nu ook de alarmering: bij een waterongeval piept de Brandweer ons erbij als 1 eenheid 'Reddingsbrigade'. Na contact met de meldkamer beslissen wij dan zelf wat we voor materiaal meenemen en hoeveel. Dus welke boot het meest geschikt is voor die melding etc. In het overleg met de meldkamer bleek gewoon dat de centralisten daar echt de kennis niet voor hebben, maar dat voor die 5 meldingen per jaar wij daar ook niet iemand 24/7 neer gaan zetten...

Ik voorzie op korte termijn niet dat een Veiligheidsregio op basis van zo'n meldingenanalyse ineens boten gaat bijkopen voor de Reddingsbrigade....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2013, 06:02:47
Joost en Rhonus,

Mijn IB en IV komt niet vanuit de RB, maar vanuit het GMS van een OOV meldkamer. De voertuigen waarover ik "de beschikking heb" zijn RB voertuigen met OGS, brancard inrichting en C2000 van de RAV. Een trekkend voertuig wordt dus niet primair door de MKA gealarmeerd, maar kan goed werk doen als een RB centralist deze inzet als First Responder.

Joost, als jij de RAC belt naar aanleiding van een alarmering, ga je eigenlijk ook een IB maken en dan vervolgens een IV maken. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Ook jij krijgt dus een melding die begint met een LMC en gecompleteerd wordt met karakters. Die LMC met karakters gebruikt de RAC, waardoor een RB wordt gealarmeerd. Waarom neem je die dan niet één op één over? Vervolgens kan jij nog verder specificeren met eventueel eigen gebruiks karakter. Voordeel dan is als jij bijvoorbeeld te kort komt kan je een buurt reddingsbrigade ter assistentie vragen.
Elke hulpverlening start met communicatie.