Lijst met extra handelingen
- Paracetamol/NSAID verstrekking - Paracetamol is relatief onschuldig mits het slachtoffer geen alcohol heeft genuttigd, NSAIDs zoals ibuprofen, naproxen etc. zijn een zeer grote bron van ellende die nooit in het zelfmedicatie schap hadden mogen komen. Iedere organisatie moet voor zichzelf uitmaken of zij PCM willen verstrekken of niet.
Paracetamol begin ik over het algemeen ook niet aan.
A: in 99% van de gevallen komen mensen naar mij toe met de klacht dat men hoofdpijn heeft. Ik ga natuurlijk toch even doorvragen. Dan blijkt dat het overgrote deel van de mensen met hoofdpijn hele slechte eters en drinkers blijken te zijn. (Ik heb het hier niet over de ziekte van Heineken).
B: ik ben geen apotheek/drogisterij die het gratis weggeeft. Dan moet je het zelf maar meenemen.
Ik heb nog wel een ander dilemma: Hoe om te gaan met een EPI pen van een slo die hem zelf niet (meer) kan gebruiken bij een "epipen situatie"? en een glucagon pen?
Ik denk persoonlijk dat ik de EPI pen zeker zal zetten als er niemand in de buurt is. Glucagon is al weer bewerkelijker met het oplossen van het poeder.
Zouden deze 2 dingen lesmateriaal moeten zijn?
Ik vind absoluut van niet. Ik zie al allerlei wildwest taferelen voor mij waar het slachtoffer absoluut niet bij gebaat is. Dit los van het feit dat medicatie geven en injecteren een voorbehouden handeling is.
Voordat ik zelfstandig injecties mag zetten moet ik eerst braaf naar de docent geluisterd hebben tijdens een hoorcollege over verpleegtechnische vaardigheden, dan mag ik naar het praktijklokaal om het onder begeleiding van een docent te doen waarna ik van haar een handtekening krijg op mijn handelingen aftekenkaart. En dan...............mag ik nog steeds niet zelfstandig een injectie zetten want ik moet vervolgens nog een handtekening 'scoren' in de praktijk. Dat is de volgende stap. Hierbij moet ik minimaal 3x in de praktijk onder begeleiding laten zien dat ik kan injecteren volgens het op dat moment geldende protocol op het werk. Dan heb ik eindelijk mijn fel begeerde tweede handtekening 'gescoord' en mag ik zelfstandig een injectie zetten.
En daarna houdt het nog niet op. Elke twee jaar moet ik bewijzen dat ik deze handeling nog steeds kan. Zo niet, dan ben ik niet meer bevoegd om een injectie te zetten.
Dit soort handelingen wil jij dus een gewone EHBO-er laten aanleren? Hier ben ik pertinent tegen. Hoe groot is de kans dat een EHBO-er ooit in zijn/haar EHBO-carrière een injectie moet zetten? Die kans is vrijwel nihil.
En hoe wil je de handelingsbekwaamheid controleren? Ik kan iedereen wel op mijn EHBO-aftekenkaart een krabbel laten zetten zonder dat er een haan naar kraait.