Volgens mij loopt deze discussie zo lang door omdat hier een aantal zaken tegelijkertijd en door elkaar behandeld worden.
Voor een aantal EHBO-ers is het frustrerend dat het niveau van de EHBO-opleiding soms niet hoog genoeg is. Voor veel EHBO-ers volstaat het om een protocol te kunnen draaien. Deze mensen kunnen uitstekend werk doen. Maar in heel veel gevallen moet een EHBO-er improviseren. Hiervoor is het noodzakelijk dat hij de achtergronden van zijn handelen kent. Ook het scala aan technieken dat hij kent, verbreed zijn mogelijkheden. Hij moet zich wel bewust zijn van zijn plaats op de reeds genoemde schaal. Dat een arts iets kan of mag, betekent niet automatisch dat anderen dat kunnen of mogen.
Bij evenementen-EHBO is volgens mij sprake van een bedrijfshulpverleningssituatie. Zoals een chemisch bedrijf over een bedrijfsbrandweer beschikt, dient een stadion of evenementenorganisatie op basis van een risico-inventarisatie een aantal bedrijfshulpverleners met een geneeskundige achtergrond in te zetten. Dat kan dus varieren. Iedere EHBO-er die bij een evenement is, zou in mijn ogen de RIE (risico-inventarisatie) moeten lezen. Want je bent niet vrijblijvend BHV-er, je kunt erop aangesproken worden dat je als team niet voorbereid bent.
Dus stellen de motorcross, het dancefeest of de zondagschool elk andere eisen aan vaardigheden en uitrusting van de EHBO-er. En als je voorbehouden handelingen kunt voorzien in je risico-inventaristie, zul je dus personeel aan moeten trekken dat die handelingen kan en mag uitvoeren. Er is een groot verschil met gewone EHBO op straat: je had je inzet namelijk kunnen zien aankomen (op basis van de RIE namelijk). Dan moet je ook zorgen bekwaam en bevoegd te zijn.