EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 42746 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2013, 18:02:25
Even een vraagje hierover . Nu gebruikt zowel mijn vader als mijn moeder de spray voor onder de tong als ze POB klachten hebben mag je dan evengoed nog die aspirine geven?

Jazeker, als het slachtoffer nitro heeft op recept van een arts is het zowel nitro-spray gebruiken als aspirine kapot laten kauwen en doorslikken + uiteraard 112 bellen met melding hartinfarct.

Cave: Nooit nitroglycerine wat voorgeschreven is aan persoon X gaan gebruiken bij persoon Y.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2013, 18:10:53
Dank voor het advies altijd handig om in je achterhoofd te houden. O0

oma

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2013, 18:15:41
Dank voor het advies altijd handig om in je achterhoofd te houden. O0

Ik zal later vanavond wel een aantal wetenschappelijke publicaties posten. Ik denk dat Amerikaanse cardiologen het al als standaard eerste hulp bij hartinfarcten propageren. Ik weet zeker dat Amerikaanse hartchirurgen het wel propageren.

Mogelijk weet Van der Helm wel of de AHA er een journaaltje van heeft gemaakt, dat scheelt mij weer zoeken.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2013, 18:20:30
Ik als semi leek vraag me af wat hierin mis is.

Alles.

Wat moet jij als EHBO-er nou met die getallen? Je kan er niets mee en je kan mensen ook helemaal op het verkeerde been brengen. En zo simpel is het meten van de bloeddruk en saturatie ook niet.
En dan heb je nog de interpretatie van de getallen. Stel dat jij bij mij een saturatie van 92% zou meten, hoe zou jij dat interpreteren?
In mijn geval zou die 92% veel te laag zijn, want mijn saturatie ligt keurig netjes op de 99-100% (destijds gemeten op de ok). In het geval van een longpatiënt of roker zou dit juist een prima normaalwaarde kunnen zijn. Voor een EHBO-er is het gewoonweg een nietszeggend getalletje waar je vooral niet iets mee zou willen doen.
Voor de bloeddruk geldt dit idem dito.

Stress en bemoeiallen zijn het grootste probleem.

Als stress je grootste probleem is, waarom begin je dan aan evenementen EHBO?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2013, 18:22:22
Paracetamol begin ik over het algemeen ook niet aan.

A: in 99% van de gevallen komen mensen naar mij toe met de klacht dat men hoofdpijn heeft. Ik ga natuurlijk toch even doorvragen. Dan blijkt dat het overgrote deel van de mensen met hoofdpijn hele slechte eters en drinkers blijken te zijn. (Ik heb het hier niet over de ziekte van Heineken).
B: ik ben geen apotheek/drogisterij die het gratis weggeeft. Dan moet je het zelf maar meenemen.

Ik vind absoluut van niet. Ik zie al allerlei wildwest taferelen voor mij waar het slachtoffer absoluut niet bij gebaat is. Dit los van het feit dat medicatie geven en injecteren een voorbehouden handeling is.

Voordat ik zelfstandig injecties mag zetten moet ik eerst braaf naar de docent geluisterd hebben tijdens een hoorcollege over verpleegtechnische vaardigheden, dan mag ik naar het praktijklokaal om het onder begeleiding van een docent te doen waarna ik van haar een handtekening krijg op mijn handelingen aftekenkaart. En dan...............mag ik nog steeds niet zelfstandig een injectie zetten want ik moet vervolgens nog een handtekening 'scoren' in de praktijk. Dat is de volgende stap. Hierbij moet ik minimaal 3x in de praktijk onder begeleiding laten zien dat ik kan injecteren volgens het op dat moment geldende protocol op het werk. Dan heb ik eindelijk mijn fel begeerde tweede handtekening 'gescoord' en mag ik zelfstandig een injectie zetten.
En daarna houdt het nog niet op. Elke twee jaar moet ik bewijzen dat ik deze handeling nog steeds kan. Zo niet, dan ben ik niet meer bevoegd om een injectie te zetten.

Dit soort handelingen wil jij dus een gewone EHBO-er laten aanleren? Hier ben ik pertinent tegen. Hoe groot is de kans dat een EHBO-er ooit in zijn/haar EHBO-carrière een injectie moet zetten? Die kans is vrijwel nihil.
En hoe wil je de handelingsbekwaamheid controleren? Ik kan iedereen wel op mijn EHBO-aftekenkaart een krabbel laten zetten zonder dat er een haan naar kraait.

Een Epi pen wordt geproduceerd om mensen met een indicatie (zonder medische/ verpleegkundige kennis) een kans op overleven bij anaphylaxie te geven. Op zich vind ik informeren van je hulpverleners over werking en het bestaan ervan een mooie gulden middenweg, aangezien ze het wel tegen kunnen komen. Het actief aanleren lijkt mij ook geen goed plan. Voor Glucagon heb je nog meer vaardigheden nodig (mengen en optrekken, IM spuiten) en zou ik zeker niet aan ehbo-ers leren.

Heb overigens een vpk eens Glucagon S.C. zien geven, en dan vreemd vinden dat er geen effect optreedt :-X
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2013, 18:38:06
Jazeker, als het slachtoffer nitro heeft op recept van een arts is het zowel nitro-spray gebruiken als aspirine kapot laten kauwen en doorslikken + uiteraard 112 bellen met melding hartinfarct.

Cave: Nooit nitroglycerine wat voorgeschreven is aan persoon X gaan gebruiken bij persoon Y.
thanks
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2013, 18:48:17
Ehbo bestaat uit veel meer vormen. Neem nou de LPEV first responders, zij zijn wel degelijk getraind in het planken en stabiliseren van een slachtoffer.
(LPEV) First Responders zijn nog altijd leken. Hoe mooi je het ook brengt, het zijn EHBO'ers. Alle beperkingen die Delta noemt gelden ook voor hen.

Misschien moeten we maar eens een complicatieregistratie en tuchtrecht systeem voor EHBO'ers opzetten. Eens kijken of voorstanders dan nog steeds roepen dat ze al die handelingen willen uitvoeren.  ;)

helm

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2013, 19:19:48
Ehbo bestaat uit veel meer vormen. Neem nou de LPEV first responders, zij zijn wel degelijk getraind in het planken en stabiliseren van een slachtoffer.

Ik ben tegen het "planken" door ehbo'ers. Wat voor instructeurs (achtergrond) geven die trainingen bij hen?