EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 42254 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 15 maart 2013, 14:22:10


Ik wil gelijk gebruik maken om op internet te posten dat ik me bijzonder gestoord heb aan jeugdigen die met een iPhone een foto komen maken.

Schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn. Die telefoon of wat dan ook schijnt belangrijker te zijn dan te vragen of ze een handje moeten helpen, of beter door kunnen lopen.  :-X


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #61 Gepost op: 15 maart 2013, 14:22:59
Ik wil gelijk gebruik maken om op internet te posten dat ik me bijzonder gestoord heb aan jeugdigen die met een iPhone een foto komen maken. De reactie van oudere voorbijgangers die beseffen dat ze zelf niets kunnen doen en maar het hoofd afwenden is een normalere menselijke reactie.
Helaas snappen de jongeren tegenwoordig niet meer wat privacy van een slachtoffer is. Het zal mij niets verbazen dat de foto's die gemaakt zijn binnen 5 minuten al op facebook en twitter rond spookten.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #62 Gepost op: 15 maart 2013, 14:32:58
Ik wil gelijk gebruik maken om op internet te posten dat ik me bijzonder gestoord heb aan jeugdigen die met een iPhone een foto komen maken. De reactie van oudere voorbijgangers die beseffen dat ze zelf niets kunnen doen en maar het hoofd afwenden is een normalere menselijke reactie.

Ik ben zelf ook jong maar er is niks walchelijkers wanneer jij een slachtoffer aan het helpen bent en je vraagt om hulp hun alleen maar foto's maken en alles beter weten.

Om even naar de titel te verwijzen. Als je het over eerste hulp bij ongevallen- plus kan je hierboven toch mooi lezen dat de eerste hulp bij ehbo-ers en omstanders ligt en de "plus"toch echt bij artsen en ambu-vpk want zoals 024 schreef heeft ze toch handelingen uitgevoerd die alleen een arts kan uitvoeren.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #63 Gepost op: 15 maart 2013, 14:36:04
Als de samenwerking goed verloopt is het natuurlijk erg fijn en ik geloof ook zeker wel dat het niet vaak gebeurd, maar vroeg me af of er bepaalde afspraken zijn gemaakt (zoals CM aangeeft)


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #64 Gepost op: 15 maart 2013, 15:54:40
Wat dat betreft leeft er bij de jeugd een verkeerde mentaliteit van "kijk wat ik nu toch zie (click foto), zij is bijna dood man" en dan pas "ohja ze gaat bijna dood, laat ik eens een ambulance bellen"

Om terug te komen op het planken, gelukkig stelt wat dat betreft de KNMV dat er op de meeste crossen een arts aanwezig moet zijn.
Verder zoals mrpddnos al zegt word er bij ons geoefend met vaak een pleeg aan het hoofd (niet altijd).


Wat 024 verder zegt is waar, kom jij toevallig langs een ongeval op de snelweg heb je niets bij de hand behalve een simpel BLS tasje..
Op dat moment ben je blij dat je arts bent en geen EHBO'er en dus een stukje achtergrond kennis hebt wat er zoals bij hoog trauma letsels gebeurd.
Op dat moment dat als je EHBO'er hier bij langs rijdt (en stopt) is er niet veel meer dan je kan doen als 112 bellen en iemands nek stabiliseren.
Maar dit is natuurlijk een andere setting dan wanneer je op een evenement bent...


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #65 Gepost op: 15 maart 2013, 16:08:09
Om terug te komen op het planken, gelukkig stelt wat dat betreft de KNMV dat er op de meeste crossen een arts aanwezig moet zijn.
Verder zoals mrpddnos al zegt word er bij ons geoefend met vaak een pleeg aan het hoofd (niet altijd).

En die arts is altijd een ter zake kundig persoon?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 15 maart 2013, 16:17:55
En die arts is altijd een ter zake kundig persoon?

Citaat
De wedstrijdarts moet kennis hebben van het onderzoeken en behandelen
van trauma patiënten. Hij beheerst de techniek van reanimatie en stabilisatie van de vitale functie.
Hij of zij hanteert daarbij de werkwijze van PHTLS/ATLS. Wedstrijdartsen (CMO en deputy) bij EK- en
WK-wedstrijden dienen in het bezit te zijn van een FIM-licentie.

Als dit de juiste informatie is kan je stellen dat de aanwezige arts niet noodzakelijkerwijze ook ter zake kundig hoeft te zijn.

http://www.knmv.nl/Documents/PDF/2013/Sportdocumenten/Algemeen/KNMV%20Medisch%20Reglement%202013.pdf


helm

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2013, 18:45:54
Ik volg de discussie al enige tijd omtrent ervaren EHBO'ers, EHBO+ e.d..

Verhalen over een lesje planken en daaruit dan de conclusie dat je gelijk bekwaam bent en dat je als 'ervaren EHBO'er' best een bloedsuiker kan prikken en bloeddruk en saturatie meten, doen me erg denken aan het Dunning-Kruger effect.

De titel van het artikel waarin dit fenomeen beschreven is spreekt boekdelen:
Kruger J, Dunning D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 77(6), Dec 1999, 1121-1134.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect

Wat een leuk artikel. Heel herkenbaar inderdaad.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #68 Gepost op: 15 maart 2013, 19:15:07
Het aardige van het Dunning-Kruger effect is dat degenen die wel competent zijn, meer de neiging hebben hun kunnen te onderschatten. Er is dus ook een omgekeerd effect.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #69 Gepost op: 15 maart 2013, 19:26:43
Bij ons (rode kruis) hebben wij elk jaar een aantal motorcross evenementen.
(meestal) word voor elke motorcross en (deel) van de les gegeven door de ambulance medewerkers uit onze regio.
Zij leren ons dan het planken enzovoort.


Verder denk ik dat ik inhoudelijk, o.a. na mijn eerste forum wel een duidelijk beeld heb hoe de artsen en verpleegkundigen over de EHBO'ers denken. Soms misschien zelfs een beetje een té lage dunk.
Jullie hebben toch ook geleerd hoe je moet planken en stabiliseren? Waarom zou iemand anders dit niet kunnen leren?

Waar ik een heel groot bezwaar tegen heb is dat de reden om te planken door de EHBO zelf (al dan niet met dokter maar zonder ambulance) zuiver fincancieel is. De race kan niet iedere keer worden stilgelegd om op de ambu te wachten, dus planken we het so en ruimen de baan schoon.
Arts  www.alphalog.nl