Je bericht leest wat moeilijk. Ik knip hem even in stukjes en plaats mijn vragen en opmerkingen tussendoor.
ALs evenementen EHBO er is het Zaak om zo snel mogelijk een view omtrent een slachtoffer/patiënt te krijgen.
De ambu 112 telefoon is hierin de beste oplossing.
Ik hoop dat je eerst weet wat voor slachtoffer je voor je hebt, voordat je 112 belt met de mededeling "ik heb een slachtoffer".
Maar voordat de ambu voor de deur staat is de bewaking nummer 1.
Om een goed beeld van de persoon te krijgen is een vingertip-oximeter een handig gebruiksmiddel.
Men ziet de hartslag, de opgenomen zuurstof in het bloed en de regelmaat van de opname.
Ik als semi leek vraag me af wat hierin mis is.
Welke consequenties voor jouw handelen heeft het als je de hartslag, de saturatie en de regelmaat (ik denk dat je het beloop over de tijd bedoelt) weet? Wat doe je anders dan als je ze niet had?
Ik geloof dat 95% van de diagnose wel of geen adem, hartslag of bewustzijn fout gaan.
Stress en bemoeiallen zijn het grootste probleem.
Wil je hiermee zeggen dat een EHBO'er vrijwel nooit aan een slachtoffer kan zien of hij ademt, een hartslag heeft en überhaupt bij bewustzijn is? Als je al deze dingen mist door de stress en afleiding, dan is er sprake van blinde paniek bij de EHBO'er en kun je op dat moment beter de hulpverlening aan een ander overlaten.
Als je niet met je tijd meegaat, kun je je boekhouding ook nog op een sigarenkistje maken.
Maak gebruik van de moderne middelen en train EHBO ers ook hierin dan is de kans van slagen 100% groter dan een aapje leren hoe je een kruisverbanden en een drukverbandje leggen moet.
Informatie over de vitale functies kun je ook zonder monitor krijgen (zie bijvoorbeeld het Oranje Kruis Boekje). Als je hiervoor "modernere middelen" nodig hebt, dan ga je voorbij aan de essentie van hulpverlenen. Ook een arts kan meer en betere diagnoses stellen door een goede anamnese en algemeen lichamelijk onderzoek dan met een total body scan. Het heeft niets te maken met het met de tijd meegaan. Als je je basis overslaat, is
de kans van slagen 100% kleiner.
In de EHBO is het verrekte handig als je weet hoe je een verbandje aan moet leggen. Dat heb je vaker nodig dan de getalletjes op een pulse-oxymeter.
Als je het jasje EHBO aandoet wordt er ook van je verwacht dat je het kunt en naar de buitenwereld iets doen is altijd beter dan zeggen "dat mag ik niet doen" dit wekt agressie en je staat er zelf dom bij.
Het is altijd een indicatie, geen diagnose.
Bij ons wordt een rapportage op een incidenten formulier gemaakt, met de gemeten waarden en de visuele waarnemingen. (Door een tweede EHBO er) als de ambu komt wordt deze voor de eerste overzicht overhandigd.
Wat zij ermee doen is hun zaak maar voor de familie en omstanders is er direct wat met de persoon gedaan (psychisch beter)
Er wordt verwacht dat je de vitale functies kunt bewaken; daar heb je in de EHBO geen monitor voor nodig. En er wordt van je verwacht dat je verbandjes kunt aanleggen. Daarbij is het erg handig als je communicatief zo vaardig bent dat je uitlegt wat je doet en waarom je het wel doet. Ook kun je uitleggen waarom je iets als EHBO'er niet mag. Vaak is dat omdat het geen meerwaarde heeft om iets te mogen en zelfs risico's inhoudt. Dus leg je uit dat je dat aan de professionele hulpverleners overlaat en intussen ervoor zorgt dat het slachtoffer blijft ademen, niet afkoelt, zo min mogelijk pijn heeft etc.
Moet je dan eens opletten hoe weinig agressie je terugkrijgt.
Wat de ambulance doet met jouw papier? Die leggen het gauw ergens neer zodat ze hun handen weer vrij hebben voor het slachtoffer en doen alle metingen opnieuw.