EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 42929 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2013, 19:34:30
Ik ben tegen het "planken" door ehbo'ers. Wat voor instructeurs (achtergrond) geven die trainingen bij hen?

Ik ook. Eerste hulpverlenen is wat mij betreft bij het slachtoffer knielen en het hoofd fixeren met je handen. Waarbij je het niet meer los laat tot de ambulanceverpleegkundige het zegt.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2013, 21:32:57
(LPEV) First Responders zijn nog altijd leken. Hoe mooi je het ook brengt, het zijn EHBO'ers. Alle beperkingen die Delta noemt gelden ook voor hen.

Misschien moeten we maar eens een complicatieregistratie en tuchtrecht systeem voor EHBO'ers opzetten. Eens kijken of voorstanders dan nog steeds roepen dat ze al die handelingen willen uitvoeren.  ;)

Lijkt mij een leuk idee ;D en vervolgens ook de cowboy-organisaties eruit, waar overigens niet alleen EHBO'ers voor werken. Wellicht kunnen de EHBO-organisaties kijken naar het complicatieregister binnen de ambulancezorg 0098

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2013, 23:00:08
Je bericht leest wat moeilijk. Ik knip hem even in stukjes en plaats mijn vragen en opmerkingen tussendoor.

ALs evenementen EHBO er is het Zaak om zo snel mogelijk een view omtrent een slachtoffer/patiënt te krijgen.
De ambu 112 telefoon is hierin de beste oplossing.

Ik hoop dat je eerst weet wat voor slachtoffer je voor je hebt, voordat je 112 belt met de mededeling "ik heb een slachtoffer".

Maar voordat de ambu voor de deur staat is de bewaking nummer 1.
Om een goed beeld van de persoon te krijgen is een vingertip-oximeter een handig gebruiksmiddel.
Men ziet de hartslag, de opgenomen zuurstof in het bloed en de regelmaat van de opname.
Ik als semi leek vraag me af wat hierin mis is.

Welke consequenties voor jouw handelen heeft het als je de hartslag, de saturatie en de regelmaat (ik denk dat je het beloop over de tijd bedoelt) weet? Wat doe je anders dan als je ze niet had?

Ik geloof dat 95% van de diagnose wel of geen adem, hartslag of bewustzijn fout gaan.
Stress en bemoeiallen zijn het grootste probleem.
Wil je hiermee zeggen dat een EHBO'er vrijwel nooit aan een slachtoffer kan zien of hij ademt, een hartslag heeft en überhaupt bij bewustzijn is? Als je al deze dingen mist door de stress en afleiding, dan is er sprake van blinde paniek bij de EHBO'er en kun je op dat moment beter de hulpverlening aan een ander overlaten.

Als je niet met je tijd meegaat, kun je je boekhouding ook nog op een sigarenkistje maken.
Maak gebruik van de moderne middelen en train EHBO ers ook hierin dan is de kans van slagen 100% groter dan een aapje leren hoe je een kruisverbanden en een drukverbandje leggen moet.

Informatie over de vitale functies kun je ook zonder monitor krijgen (zie bijvoorbeeld het Oranje Kruis Boekje). Als je hiervoor "modernere middelen" nodig hebt, dan ga je voorbij aan de essentie van hulpverlenen. Ook een arts kan meer en betere diagnoses stellen door een goede anamnese en algemeen lichamelijk onderzoek dan met een total body scan. Het heeft niets te maken met het met de tijd meegaan. Als je je basis overslaat, is de kans van slagen 100% kleiner.
In de EHBO is het verrekte handig als je weet hoe je een verbandje aan moet leggen. Dat heb je vaker nodig dan de getalletjes op een pulse-oxymeter.

Als je het jasje EHBO aandoet wordt er ook van je verwacht dat je het kunt en naar de buitenwereld iets doen is altijd beter dan zeggen "dat mag ik niet doen" dit wekt agressie en je staat er zelf dom bij.
Het is altijd een indicatie, geen diagnose.
Bij ons wordt een rapportage op een incidenten formulier gemaakt, met de gemeten waarden en de visuele waarnemingen. (Door een tweede EHBO er) als de ambu komt wordt deze voor de eerste overzicht overhandigd.
Wat zij ermee doen is hun zaak maar voor de familie en omstanders is er direct wat met de persoon gedaan (psychisch beter)

Er wordt verwacht dat je de vitale functies kunt bewaken; daar heb je in de EHBO geen monitor voor nodig. En er wordt van je verwacht dat je verbandjes kunt aanleggen. Daarbij is het erg handig als je communicatief zo vaardig bent dat je uitlegt wat je doet en waarom je het wel doet. Ook kun je uitleggen waarom je iets als EHBO'er niet mag. Vaak is dat omdat het geen meerwaarde heeft om iets te mogen en zelfs risico's inhoudt. Dus leg je uit dat je dat aan de professionele hulpverleners overlaat en intussen ervoor zorgt dat het slachtoffer blijft ademen, niet afkoelt, zo min mogelijk pijn heeft etc.
Moet je dan eens opletten hoe weinig agressie je terugkrijgt.
Wat de ambulance doet met jouw papier? Die leggen het gauw ergens neer zodat ze hun handen weer vrij hebben voor het slachtoffer en doen alle metingen opnieuw.

gsdegoede

• Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2013, 09:06:35
Ik ben tegen het "planken" door ehbo'ers. Wat voor instructeurs (achtergrond) geven die trainingen bij hen?

Bij ons (rode kruis) hebben wij elk jaar een aantal motorcross evenementen.
(meestal) word voor elke motorcross en (deel) van de les gegeven door de ambulance medewerkers uit onze regio.
Zij leren ons dan het planken enzovoort.

Verder denk ik dat ik inhoudelijk, o.a. na mijn eerste forum wel een duidelijk beeld heb hoe de artsen en verpleegkundigen over de EHBO'ers denken. Soms misschien zelfs een beetje een té lage dunk.
Jullie hebben toch ook geleerd hoe je moet planken en stabiliseren? Waarom zou iemand anders dit niet kunnen leren?

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2013, 09:20:51
Jullie hebben toch ook geleerd hoe je moet planken en stabiliseren? Waarom zou iemand anders dit niet kunnen leren?

De reden dat de artsen en verpleegkundigen op dit forum niet staan te springen om (zelfstandig) plankende EHBO'ers is niet omdat ze denken dat ze het niet kunnen (leren). Het is omdat ... nou ja, kijk maar naar de quote hieronder met een paar highlights door mij; dat wilde ik eigenlijk zeggen.

• Planken, nekkraag - Lastige: De vaardigheid is an sich wel aan te leren, maar als je echt denkt dat je (bijvoorbeeld motorcross-) slachtoffer wervelletsel heeft moet je er als team van welwillende EHBO-ers niet aan beginnen. Prima om te trainen om de ambu te kunnen assisteren, maar wacht dan ook echt tot de ambu er is: Zij moeten er mee rijden, en je moet ze de kans geven het slachtoffer te onderzoeken voor het de plank op gaat. Bovendien wil je echt, maar dan ook echt niet meemaken dat je letsel verergert of veroorzaak. Mijn ervaring: Op het crossterrein gingen met name de mensen waarvan we dachten dat er niets aan de hand was op de plank, de rest bleef liggen tot de ambu er was.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2013, 09:26:03
Bij ons (rode kruis) hebben wij elk jaar een aantal motorcross evenementen.
(meestal) word voor elke motorcross en (deel) van de les gegeven door de ambulance medewerkers uit onze regio.
Zij leren ons dan het planken enzovoort.
Leer je dan zelfstandig planken of met ambulance verpleegkundige aan het hoofd?

Verder denk ik dat ik inhoudelijk, o.a. na mijn eerste forum wel een duidelijk beeld heb hoe de artsen en verpleegkundigen over de EHBO'ers denken. Soms misschien zelfs een beetje een té lage dunk.
Er zijn twee aspecten aan dergelijke handelingen. Neem het planken. De logroll en het iemand op de plank spinnen is best aan te leren. Je moet je echter afvragen of een lesavond genoeg is en of je het voldoende in de praktijk doet om er echt vaardig en bekwaam in te worden. Zie ook de post van Delta en Kanarie.

Het tweede aspect is verantwoordelijkheid en inzicht. Een ambulanceverpleegkundige heeft een specifieke medische opleiding gehad en heeft ervaring met het uitvoeren van de handeling. Hij kan zelf afwegen of hij de handeling toepast of juist niet toepast. Hij weet de uitgangssituatie van het slachtoffer voordat hij op de plank vaat. Vervolgens weet hij na het uitvoeren van de handeling wat er gedaan is, kan hij bijvoorbeeld tijdens het planken de rug nog even onderzoeken en weet hij dat de handeling juist is uitgevoerd.
Als het slachtoffer wordt overgenomen door de ambulance, dan wordt de ambupleeg verantwoordelijk voor het slachtoffer. Hij zal het slachtoffer niet zondermeer overnemen zonder een gedegen eigen onderzoek. Hij wil weten of het slachtoffer juist geplankt is om hem veilig te kunnen vervoeren. Hij is eindverantwoordelijk.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2013, 09:31:20
Ik denk dat de meeste artsen en verpleegkundigen veel respect hebben voor EHBO'ers. Dat de medisch professionals voorzichtig zijn lijkt me begrijpelijk. Zij kennen de risico's van al die handelingen als geen ander en zij moeten uiteindelijk de complicaties van verkeerd uitgevoerde handelingen oplossen. Het slachtoffer (of de patiënt) is er uiteindelijk de dupe van. Hoe goed bedoeld ook, bij sommige EHBO'ers ontbreekt het verantwoordelijkheidsbesef. En daar mag best kritisch naar gekeken worden.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2013, 11:01:06

Ik heb ook geleerd dat planken voor vervelende complicaties zorgt. Er zijn cases beschreven waarbij er ernstige doorligplekken ontstaan op nare plekken waarna weefselsterfte is opgetreden. Hoe korter op de plank hoe beter.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2013, 11:36:05
Ik volg de discussie al enige tijd omtrent ervaren EHBO'ers, EHBO+ e.d..

Verhalen over een lesje planken en daaruit dan de conclusie dat je gelijk bekwaam bent en dat je als 'ervaren EHBO'er' best een bloedsuiker kan prikken en bloeddruk en saturatie meten, doen me erg denken aan het Dunning-Kruger effect.

De titel van het artikel waarin dit fenomeen beschreven is spreekt boekdelen:
Kruger J, Dunning D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 77(6), Dec 1999, 1121-1134.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2013, 11:40:04
Even een kijk vanaf een andere "EHBO plus" kant waar ik benieuwd naar ben. Wat vinden jullie van het gebruik van zuurstof door reddingsbrigade leden die daarin training hebben gehad? (lees: ongeveer gelijkwaardig aan de DAN opleiding) Het gros van de reddingsbrigade leden zijn ook "maar" EHBO'ers maar zuurstof toedienen kan in het geval van een drenkeling toch erg handig zijn om het feit dat de drenkeling vaak zuurstof te kort heeft gehad. Het aanleren van het gebruik van een saturatiemeter lijkt in ons veld ook erg handig. Dan moet dit echter natuurlijk wel door een bekwame instructeur aangeleerd worden. Hoeveel instructie krijgt een ambu pleeg voor het gebruik van een saturatiemeter eigenlijk?

Om ook even door te borduren op planken; Ik zou zelf ook niet willen planken zonder de leiding van een ambu pleeg. Wij hebben ooit een paraglider die in de duinen is neergestort en daar was de handeling ook gewoon hoofd stabiliseren (lees: vasthouden in handgreep van zach) en wachten tot de ambu pleeg ter plaatse was. Die heeft immers veel meer training hierin en kan het slachtoffer veel beter beoordelen dan wij dat kunnen.