Even een kijk vanaf een andere "EHBO plus" kant waar ik benieuwd naar ben. Wat vinden jullie van het gebruik van zuurstof door reddingsbrigade leden die daarin training hebben gehad? (lees: ongeveer gelijkwaardig aan de DAN opleiding) Het gros van de reddingsbrigade leden zijn ook "maar" EHBO'ers maar zuurstof toedienen kan in het geval van een drenkeling toch erg handig zijn om het feit dat de drenkeling vaak zuurstof te kort heeft gehad. Het aanleren van het gebruik van een saturatiemeter lijkt in ons veld ook erg handig. Dan moet dit echter natuurlijk wel door een bekwame instructeur aangeleerd worden. Hoeveel instructie krijgt een ambu pleeg voor het gebruik van een saturatiemeter eigenlijk?
Even los van de vraag of we als reddingsbrigade wel of geen zuurstof (zelfstandig) moeten toedienen, wil ik even inhaken op je verhaal over de saturatiemeting.
Bij de ambupleeg gaat het niet zozeer om hoeveel instructie hij/zij heeft gekregen in het
gebruik van de saturatiemeter, maar om zijn opleiding over de lichamelijke processen die er achter de saturatie zitten om zo ook daadwerkelijk wat met die waarden te kunnen doen.
Je kan als brigadelid prima instructie krijgen over hoe je een saturatiemeter op de juiste manier bij iemand moet plaatsen, waar je daarbij op moet letten en ik heb er ook nog wel vertrouwen in dat we zo ver kunnen komen dat de al eerder gemaakte verwisseling van hartslag en saturatie niet voor komt, maar wat doe je er dan mee? Welke actie onderneem je op een saturatie van
xx%?
Los daarvan, de Noordzee staat niet erg bekend om z'n lekker warme watertemperatuur. Een drenkeling die (net) uit zee is gehaald, zal niet direct een goede doorbloeding van de extremiteiten hebben: daar gaat je (betrouwbare) meting van de saturatie!
Nee, ik zie nog niet zoveel reden om dit als reddingsbrigade te gaan gebruiken.
Over het toedienen van zuurstof aan drenkelingen laat ik graag de Expert(s) (pas op, flauwe woordspeling!) aan het woord. Ik ben wel nieuwsgierig naar hun inschatting van de risico's tegenover de voordelen. Bij ons ligt de beoordeling bij de (aanrijdende) ambulance vpk.
Edit: Zie nu pas dat ik de volgende pagina gemist had, dus dat er inmiddels al wat extra reacties van de kenners waren...