Bij ons (rode kruis) hebben wij elk jaar een aantal motorcross evenementen.
(meestal) word voor elke motorcross en (deel) van de les gegeven door de ambulance medewerkers uit onze regio.
Zij leren ons dan het planken enzovoort.
Ze leren ons het assisteren bij het planken aan! Ik zou binnen de afdeling niet zelfstandig gaan planken als ik jou was. Ongeacht de afloop denk ik niet of je dan nog lang verbonden bent aan onze afdeling.
(Ik ben dus bij de zelfde afdeling als gsdegoede)
Ik ben niet z'n voorstander van het hele EHBO+ verhaal. In evenementensituaties kunnen wij niets met bloeddrukmeetingen of saturatie. Planken moeten we al helemaal niet aan beginnen, net als infuus aanleggen, medicijnen toedienen (EPO of Glucagon). We zijn eerstehulpverleners, geen VPK's of iets dergelijks. Toegegeven, als je exact de voorgeschiedenis kent van je slo kunnen sommige zaken wel handig zijn.
Een voorbeeld: Gisteren is mijn moeder voor de tweede keer in korte tijd opgenomen in het ziekenhuis met zuurstoftekort door COPD (COPD excess had de HA het over?). Ze was woensdag net thuisgekomen van het ziekenhuis. Wetende wat haar normale sat, BP en hartfrequentie is heb ik deze gemeten en doorgegeven aan de huisartspost toen ik belde. Aangezien het patroon van achteruitgang overeen kwam met de vorige keer is de HA toen met spoed gekomen.
In een evenementensituatie zie ik niet in wat ik met deze gegevens zou kunnen. Ik weet namelijk niet wat de normale sat, BP of HF van mijn slo is. Ik kan dan alleen afgaan op wat de standaard is, maar iedereen is anders. Iemand die veel sport zal waarschijnljik een sat van 99 a 100 hebben. Iemand met COPD moet je niet raar opkijken dat de normale sat op 90 of lager zit. Op evenement weet ik niet wat de normale sat is, dus waarom zou ik deze gaan meten? Ik heb er niets aan, de AVPK meet dit toch zelf.