Wederom een mooi topic wat ik met interesse lees. Soms begin ik al te balen dat ik niet meer tijd heb
Inhoudelijk.
Het verschil in denkwijze tussen EHBO-ers en de professionele witte kolom is denk ik het feit dat EHBO-ers niet gehinderd worden door enige vorm van
extra kennis. Niet lullig bedoeld, maar als je begint als verpleegkundige denk je ook over bv planken: dat leer ik wel ff tussendoor. Totdat je de achtergrondkennis tot je neemt, dan ga je er toch wel wat anders over denken.
Ik denk daarnaast dat je dit ook zou moet houden (het niet gehinderd worden door enige kennis buitenom de basis EHBO)
Hoe meer achtergrondinformatie je hebt die niet op een goed fundament rust hoe groter de kans dat je te makkelijk gaat denken dat je het als EHBO-er zelf wel af kunt. En dat is niet het laagdunken van EHBO-ers. Absoluut niet. Ik denk zelfs te kunnen stellen dat EHBO-ers b.v. in verbandleer etc beter zijn dan menig verpleegkundige!
De kracht van een EHBO-er op een evenement vind ik het kunnen organiseren van de hulpverlening RONDOM een slachtoffer. En dan rondom in een ruime zin. Want die EHBO-er weet toegangsroutes, risico's op het evenement zelf
etc etc. Dus denk ik dat je als evenement EHBO-er niet inhoudelijk veel meer moet weten maar wel organisatorisch.
Hoe pak je het aan als je een ernstig slachtoffer hebt te midden van bv een hossende menigte, met enorm veel herrie. Daar ligt de kracht van de evenement EHBO-er.
Dan even over de casus die 024 heeft meegemaakt:
Inderdaad zal er een OVDG aanwezig zijn geweest. Hij is er voor de overkoepelende organisatie van de hulpverlening, niet voor de inhoudelijke hulpverlening. (hij is zeker niet altijd ambulanceverpleegkundige of arts, ook chauffeurs kunnen deze functie bekleden)
Goed om te horen dat de samenwerking goed liep. Dat is inderdaad gewoon hoe het gaat als een arts en verpleegkundige elkaar ontmoeten bij een hulpverlening.
Heel formeel over de verantwoordelijkheid:(en dat wil ik alleen maar schrijven om daar hier wel wat duidelijkheid over te geven, in de praktijk heb je deze kennis vrijwel nooit nodig!)
-Diegene die als eerste in professionele zin wordt ingezet (en ter plaatse komt) om hulp te verlenen is de hoofdbehandelaar.
Dat is dus bv een huisarts die bij zijn patiënt komt, of de ambulanceverpleegkundige die ter plaatse komt.
-Vervolgens wordt die verantwoordelijkheid pas overgedragen als dit formeel zo benoemd wordt en bevestigd wordt. Ik draag bij deze aan jou de patiënt over... Ik accepteer de overdracht van deze patiënt.
Gebeurd dit niet formeel dan blijft de eerste gewoon hoofdbehandelaar.
-En dat kan nooit aan een toevallig passerende pleeg, MMT-arts, huisarts, thoraxchirurg of wie dan ook zijn.
Maar dat is formeel. Informeel denk ik dat ik heel blij geweest zou zijn met 024 en zou ik haar zeker bedanken voor het vrijwillig mee gaan met een patiënt. En dan ga je gewoon gezamenlijk aan het werk, voor hetzelfde doel.
Want dat is het: je werkt met z'n allen voor hetzelfde doel. Wie welke pet ook op heeft!