EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 42743 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 17 maart 2013, 12:15:11
Volgens mij is dat de kern van deze discussie.

Volgens mij zit de verbetering bij EHBO'ers niet in handelingen of uitbreiding van handelingen  maar veel meer in het "waarom" van hun handelen.

RemRoof
Daar zit het begin. EHBO+ wordt vaak direct geassocieerd met het uitvoeren van allerlei (spannende) handelingen. Maar dat is niet het punt waar primair winst valt te behalen. Eerst naar eens werken aan het verbeteren van kennis en de beheersing van de basale vaardigheden, bijvoorbeeld door introductie van ABCDE voordat we überhaupt praten aan uitbreiding van het pakket handelingen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 17 maart 2013, 12:18:22
Wederom even kijkend naar de organisatie waar ik voor werk: er is inderdaad een MMA binnen de organisatie. De verklaring die AVP's overleggen vanuit hun eigen RAV geeft alleen aan dat zij inderdaad in de praktijk als AVP werkzaam zijn en dus bevoegd / bekwaam zijn. Bij twijfel of als er geen verklaring overlegd kan worden wordt er intern getoetst om vakbekwaamheid te waarborgen.
Iedereen die als VP aktief is binnen de organisatie (ook als niet ALS-vp) dient een kopie van de BIG-registratie te overleggen.

Wat ik graag wil weten staat in mijn vorige post. Ik heb mijn best gedaan om het zo makkelijk te maken dat je per vraag met ja of nee kunt beantwoorden. Ik zou het waarderen als je minimaal wilt antwoorden wat "onze organisatie" is. Aangezien jij nu zegt dat er een MMA binnen jullie organisatie is kan het niet anders dat jullie organisatie een RAV is.

Een medisch manager ambulancezorg werkt volgens mij bij een RAV en nergens anders.

helm

• Gast
Reactie #122 Gepost op: 17 maart 2013, 12:23:03
Daar zit het begin. EHBO+ wordt vaak direct geassocieerd met het uitvoeren van allerlei (spannende) handelingen. Maar dat is niet het punt waar primair winst valt te behalen. Eerst naar eens werken aan het verbeteren van kennis en de beheersing van de basale vaardigheden, bijvoorbeeld door introductie van ABCDE voordat we überhaupt praten aan uitbreiding van het pakket handelingen.

Mee eens. Laat ze de SEHSO cursus volgen, daar zit het gewoon in.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #123 Gepost op: 17 maart 2013, 12:24:34

En dan vooral je beperking weten als EHBO'er.

Concreet voorbeeld: Bij een verkeersongeval was ik EHV'er als eerste ter plaatse. Snel het aantal slachtoffers gescand, omstanders an het werk gezet (kunnen ze geen foto's maken) en mij vervolgens bekommerd om het, in mijn ogen, meest instabiele slo. Ambulance kom ter plaatse. Vraag de situatie bij mij uit. Op basis van dat verhaal vroeg hij gelijk of ik een aantal zaken wilde regelen (chauffeur was met andere slachtoffers bezig) waaronder de monitor aansluiten. Ik heb gezegd dat ik dat niet kon maar dat ik wel de brancard en de wervelplank uit de ambulance wilde pakken :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 17 maart 2013, 12:28:23
Een medisch manager ambulancezorg werkt volgens mij bij een RAV en nergens anders.
Anders heet het een Medisch Manager. Geen idee wat daar de eisen en het functieprofiel voor zijn. Basisarts?

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #125 Gepost op: 17 maart 2013, 12:30:06
Ik heb alles een beetje zitten doorlezen en heb eigenlijk maar een vraag.

Waar op mijn EHBO diploma zou ik kunnen vinden dat ik EHBO+ heb...
Met alle respect maar ik kom op mijn "creditcard" niet verder dan EHBO met eventueel wat extra aanvullingen als EHAK, maakt dat mij tot een EHBO+ ??

Laat een EHBO-er gewoon lekker bij vooral de E blijven dus EERSTE waarmee we ons beperken tot
Ik kom aan, overzie en stelvast 1 , 2 of 3
1 ik kan het zelf af binnen de mij geleerde mogelijkheden (plakken en verbinden)
2 ik constateer iets wat verder gaat dan het geen mij is geleerd en kan het af met een bezoekje HA / SEH
3 ik kan het niet af, bezoeken HA is niet relevant dus ik bel een gele taxi en volg eventueel opdrachten van de ambu op (binnen mijn kunnen)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #126 Gepost op: 17 maart 2013, 12:30:41
Nou speel ik misschien de advocaat van de duivel hier maar ik denk dat het nog beter kan: de KNMV moet de eisen bijstellen en zeggen dat het een ambulanceverpleegkundige moet zijn. Wij zijn namelijk getraind in de eerste opvang, wij hebben kennis van de keten van aanvullende zorg en we weten waar onze verantwoordelijkheden liggen en waar we om hulp moeten vragen.

De dokter kan bij de EHBO post blijven en doen waar hij of zij goed in is: kleine traumatologie en (toegepaste) huisartsengeneeskunde. Laten wij de baan opgaan want dat is ons werk.

CM

Helemaal mee eens

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #127 Gepost op: 17 maart 2013, 12:32:49
Anders heet het een Medisch Manager. Geen idee wat daar de eisen en het functieprofiel voor zijn. Basisarts?

Vrij in te vullen door de organisatie waar hij/zij voor werkt... Er is ook een particuliere organisatie geweest en daar was de medisch manager een ambupleeg.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #128 Gepost op: 17 maart 2013, 12:44:38
Als EHBO'er kunnen we een arts natuurlijk niets verplichten. Het enige dat we kunnen doen is de klachten opnoemen en aangeven dat wij het niet slim vinden. Het is daarna aan de arts de keuze of hij zijn handeling door zet. Persoonlijk weet ik niet of ik hem daarbij zou assisteren. Waarschijnlijk niet.

de arts heeft het recht om te hulp vragen
ik heb het recht omdat te weigeren

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 17 maart 2013, 12:48:01
Ik heb alles een beetje zitten doorlezen en heb eigenlijk maar een vraag.

Waar op mijn EHBO diploma zou ik kunnen vinden dat ik EHBO+ heb...
Met alle respect maar ik kom op mijn "creditcard" niet verder dan EHBO met eventueel wat extra aanvullingen als EHAK, maakt dat mij tot een EHBO+ ??
Op je OK diploma ga je het niet terugvinden ;). En EHAK maakt je geen EHBO+'er.

Laat een EHBO-er gewoon lekker bij vooral de E blijven dus EERSTE waarmee we ons beperken tot
Ik kom aan, overzie en stelvast 1 , 2 of 3
1 ik kan het zelf af binnen de mij geleerde mogelijkheden (plakken en verbinden)
2 ik constateer iets wat verder gaat dan het geen mij is geleerd en kan het af met een bezoekje HA / SEH
3 ik kan het niet af, bezoeken HA is niet relevant dus ik bel een gele taxi en volg eventueel opdrachten van de ambu op (binnen mijn kunnen)
Toch is daar meer te leren, met name in de benaderingswijze en achtergrond. Dat hoeft niet op het niveau van de arts of verpleegkundige te zijn. Niet iedereen is voor EHBO+ weggelegd of er in geïnteresseerd, dat hoeft ook niet.