Geen vervolging lid Arrestatieteam voor dodelijk ongeval Noord-Brabantlaan Eindhovenhttp://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161134/vervolging-lid/1 juli 2013 - Arrondissementsparket Oost-Brabant
De hoofdofficier van justitie van het arrondissementsparket Oost-Brabant heeft geoordeeld dat de politieambtenaar, die als lid van het Arrestatieteam (AT) op 15 maart 2013 betrokken was bij een dodelijk ongeval, niet wordt vervolgd.
Melding
Op 15 maart 2013 werd het Arrestatieteam ingezet naar aanleiding van een melding dat in Bergeijk een man dreigde personen dood te schieten.
Situatie
Naar aanleiding van deze melding reden vijf AT-voertuigen in een zogenaamd ‘treintje' over de busbaan van de Noord-Brabantlaan richting Bergeijk. Daarbij werden door elk voertuig optische- en geluidssignalen gevoerd. Leden van het AT kennen onder deze omstandigheden binnen de grenzen van proportionaliteit een ontheffing van de reguliere verkeersregels.
De werkwijze van het AT is dat op het moment dat zij een kruispunt naderen de vooroprijdende AT-er inschat of het nodig is een kruispunt te blokken door het voertuig op het kruispunt stil te zetten, dit met als doel de vaart van het AT te behouden.
De sectiecommandant van het AT besloot op het kruispunt van de Noord-Brabantlaan met de Welschapsedijk met zijn voertuig een blok te zetten. Hierbij werden nog steeds de optische- en geluidssignalen gevoerd.
Voor het stoplicht voor fietsers, om vanaf de Welschapsedijk de Noord-Brabantlaan over te steken (vier rijstroken, gescheiden door een dubbele busbaan), stonden twee bromfietsers te wachten voor rood licht en zij trokken bij groen licht op.
De sectiecommandant probeerde de bestuurders van de bromfietsen met handgebaren duidelijk te maken dat zij moesten blijven staan. Eén van de bromfietsers bleef vervolgens staan, maar de andere bromfietser (het latere slachtoffer) reed de busbaan op.
Op dat moment passeerde het vijfde AT-voertuig door een rood (bus-) verkeerslicht de kruising en kon een botsing niet meer voorkomen. De bestuurder van de bromfiets, een 18-jarige vrouw uit Eindhoven, kwam om het leven. Een groot drama voor de familie en vrienden, in het bijzonder voor de ouders van deze jonge vrouw.
Snelheid
De Unit Forensisch Technisch Onderzoek (voormalig (VOA) van de politie Zeeland-West-Brabant heeft technisch onderzoek verricht, waaronder ook een snelheidsberekening van het betrokken AT-voertuig.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid heeft het Openbaar Ministerie opdracht gegeven aan het Landelijk Verkeer Bijstands Team (LVBT) bij het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een zelfstandig en onafhankelijk onderzoek uit te voeren.
Op basis van deze onderzoeken is het Openbaar Ministerie bij de beoordeling uitgegaan van een snelheid tussen de 90 en de 100 km/u tijdens, dan wel vlak voor de botsing.
Beoordeling
Er was sprake van een spoedsituatie waardoor de manier van rijden van het AT gerechtvaardigd was. Het AT heeft gereden zoals het AT in spoedsituaties doorgaans rijdt, waarbij elk afzonderlijk AT-voertuig optische- en geluidssignalen voerde. De gehanteerde ‘trein-methodiek' is een standaard methodiek van het AT om zo snel en zo veilig mogelijk van A naar B te komen.
De sectiecommandant heeft op het kruispunt Noord-Brabantlaan en Welschapsedijk een blok gezet, nog altijd de optische- en geluidssignalen voerend. Ook heeft hij getracht met handgebaren de bestuurders van de bromfietsen te dwingen tot stilstand.
De bestuurder van het betrokken AT-voertuig heeft geen afwijkend rijgedrag vertoond ten opzichte van de andere AT-ers. Door het gezette blok mocht de betrokken AT-er erop vertrouwen dat er een mate van veiligheid was gecreëerd. Daarnaast heeft hij het kruispunt gescand op gevaarspunten. Hij heeft hierbij een bromfietser gezien die tot stilstand kwam, maar het slachtoffer heeft hij niet tijdig waargenomen.
Gelet op alle feiten en omstandigheden van het ongeval is het Openbaar Ministerie van mening dat aan de individuele AT-er geen strafrechtelijk verwijt te maken valt.
Alle betrokkenen zijn inmiddels op de hoogte gebracht.