Ik kan me een onderzoek herinneren naar een aanrijding met een ambulance die onder politiebegeleiding reed.Uit onderzoek bleek dat de automobilist na passeren politievoertuig dacht dat het voorrangsvoertuig gepasseerd was terwijl er nog een ambu achter reed met patiënt.
Ik weet dat in bepaalde landen voorrangsvoertuigen met verschillende sirenes zijn uitegerust, bijvoorbeeld tweetoon en yelp. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze dan apart een toon selecteren zodat voor passanten duidelijk is dat er twee voertuigen rijden.
En bij het denken gaat het dus fout. In het verkeer moet je dingen zeker weten en niet denken dat.
Alles valt en staat bij goed kijken en luisteren gevolgd door zo correct mogelijk uitvoeren en niets anders dan dat.
Heb ook wel eens als ik ergens sta dat men zegt "Ja maar ik dacht" waarop mijn antwoord is "In het verkeer moet je dingen zeker weten om het goed te doen".
Wij verkeersregelaars en politie denken voor de verkeersdeelnemer(s) en niet anders om is mijn mening omdat wij op dat moment weten wat er wel en niet mogelijk is.