Waarom vasoconstrictie door zuurstof?

Auteur Topic: Waarom vasoconstrictie door zuurstof?  (gelezen 8763 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2013, 21:36:23
Ik kom er even als medisch-leek tussendoor fietsen, kijken of mijn redenatie klopt: Als ik dat dan even vertaal naar een BLS(+) situatie is het dus ook niet aan te raden om bij een (vermoeden van) CVA zuurstof toe te dienen?

Even buiten het feit om of het gebruik van zuurstof nou wel/niet is toegestaan en of het gewaardeerd wordt... ;)

Ik zou inderdaad terughoudend zijn met het toedienen van zuurstof. Daarom roepen wij dat men niet zomaar handelingen moet uitvoeren. Soms is de kennis van een EHBO+ of BLS+ net te beperkt om een weloverwogen besluit te nemen. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2013, 21:38:06
Welke bedoel je? Cerebrale vasoconstrictie in TBI is zeer zeker relevant! Het effect in infarcering is minder stellig maar men leunt wel naar deze theorie, daarom geven we geen 02 meer bij pijn op de borst. Tenzij het op basis van klinisch presentatie nodig is.

Of bedoel je dat niet?

CM
Er worden nu heel veel systemen door elkaar genoemd, die allemaal een effect hebben. Maar is er aangetoond dat dit echt een klinisch significant effect heeft of is dit aangetoond in een laboratorium?

Zuurstof is behoorlijk giftig/reactief, daar niet van, maar het lichaam zit zo complex in elkaar dat een gemeten effect in een ratje of reageerbuis niet per se betekent dat dit ook een meetbaar effect heeft in een mens.
Hyperventilatie heeft absoluut een meetbaar effect. Zie je dat effect ook bij een hyperoxaemie? Bereik je dat met een non rebreather masker?
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2013, 21:39:53
Ik kom er even als medisch-leek tussendoor fietsen, kijken of mijn redenatie klopt: Als ik dat dan even vertaal naar een BLS(+) situatie is het dus ook niet aan te raden om bij een (vermoeden van) CVA zuurstof toe te dienen?

Even buiten het feit om of het gebruik van zuurstof nou wel/niet is toegestaan en of het gewaardeerd wordt... ;)

Je krijgt die extra zuurstof in ieder geval niet in het afgesloten deel van het brein, dat deel is namelijk afgesloten.  :)
Zuurstof therapie is ingewikkelder dan een kapje op iemands snoet plaatsen...
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2013, 22:00:44
Er worden nu heel veel systemen door elkaar genoemd, die allemaal een effect hebben. Maar is er aangetoond dat dit echt een klinisch significant effect heeft of is dit aangetoond in een laboratorium?

Zuurstof is behoorlijk giftig/reactief, daar niet van, maar het lichaam zit zo complex in elkaar dat een gemeten effect in een ratje of reageerbuis niet per se betekent dat dit ook een meetbaar effect heeft in een mens.
Hyperventilatie heeft absoluut een meetbaar effect. Zie je dat effect ook bij een hyperoxaemie? Bereik je dat met een non rebreather masker?

Ik ben me ervan bewust dat er geen sluitend bewijs is. Sterker nog, zelfs bij de door het VUMC gepubliceerde meta-analyse was er geen sluitend bewijs. Jammer genoeg heeft de media wel compleet verkeerd opgepakt:

http://nos.nl/op3/artikel/329924-zuurstof-in-ambulance-slechte-gewoonte.html

Waar het wel om gaat is dat we blijven nadenken over wat we wel of niet doen bij een patient. Om het voorbeeld van hypercapnie bij TBI aan te halen, wij streven juist naar normocapnie pre-hospitaal omdat wij niet in staat zijn om de cerebrale druk te meten. Hyperventileren begint beslist niet bij ons.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2013, 22:06:31
Ik ben me ervan bewust dat er geen sluitend bewijs is. Sterker nog, zelfs bij de door het VUMC gepubliceerde meta-analyse was er geen sluitend bewijs. Jammer genoeg heeft de media wel compleet verkeerd opgepakt:

http://nos.nl/op3/artikel/329924-zuurstof-in-ambulance-slechte-gewoonte.html

Waar het wel om gaat is dat we blijven nadenken over wat we wel of niet doen bij een patient. Om het voorbeeld van hypercapnie bij TBI aan te halen, wij streven juist naar normocapnie pre-hospitaal omdat wij niet in staat zijn om de cerebrale druk te meten. Hyperventileren begint beslist niet bij ons.

CM

Komt omdat iedereen tegenwoordig journalist is. Ze lezen een paar rapportjes, onderzoeken of desnoods een proefschrift van een biochemicus en vatten het even keurig samen. Het is helemaal geen zegen dat tegenwoordig alles maar transparant en openbaar moet, over 10 jaar is iedereen gewoon dom want kennis zoek je op via google.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2013, 22:12:50
Komt omdat iedereen tegenwoordig journalist is. Ze lezen een paar rapportjes, onderzoeken of desnoods een proefschrift van een biochemicus en vatten het even keurig samen. Het is helemaal geen zegen dat tegenwoordig alles maar transparant en openbaar moet, over 10 jaar is iedereen gewoon dom want kennis zoek je op via google.

Oei, wat zeg je me nou? Is mijn graad uitgegeven door Wikipedia niets waard? ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2013, 10:01:15
Wikipedihahahaha

Daar heb ik al zulke fantastische dingen gelezen... En fantastisch bedoel ik dan als fantasie zeg maar.....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.