Waarom vasoconstrictie door zuurstof?

Auteur Topic: Waarom vasoconstrictie door zuurstof?  (gelezen 8761 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 15 maart 2013, 20:05:29
In een ander topic over reanimeren in een RIB
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72120.msg1139404#msg1139404
werd mij de vraag gesteld hoe het komt dat zuurstof vasoconstrictie geeft.
Ik heb google er eens op los gelaten maar ik geloof niet dat mijn googlevaardigheid groot genoeg is om dit beantwoord te krijgen.

Ik weet dat met name in dit subforum artsen mee lezen dus vandaar hier even de vraag: Waardoor geeft zuurstof vasoconstrictie? Wat is het mechanisme hier achter?
Of zijn we daar nog niet uit? Weten we alleen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zuurstof vasoconstrictie geeft?


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2013, 20:22:42
In een ander topic over reanimeren in een RIB
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72120.msg1139404#msg1139404
werd mij de vraag gesteld hoe het komt dat zuurstof vasoconstrictie geeft.
Ik heb google er eens op los gelaten maar ik geloof niet dat mijn googlevaardigheid groot genoeg is om dit beantwoord te krijgen.

Ik weet dat met name in dit subforum artsen mee lezen dus vandaar hier even de vraag: Waardoor geeft zuurstof vasoconstrictie? Wat is het mechanisme hier achter?
Of zijn we daar nog niet uit? Weten we alleen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zuurstof vasoconstrictie geeft?

Ik zou ook de vraag over vasoconstrictie door zuurstof niet kunnen beantwoorden, wel over laag CO2 en vasoconstrictie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2013, 20:48:01
Bij een oplopende arterieel zuurstof concentratie (bij o.a. zuurstof toediening) zal dit onvermijdelijk leiden tot een gereduceerde arterieel koolzuur concentratie. Dat resulteert in een lager H+ ionen concentratie waardoor de H+ chemoreceptoren minder worden geprikkeld en dat leidt weer tot vasoconstrictie. M.a.w. (beredeneerd vanaf de andere kant) koolzuur is een afvalstof van onze metabolisme. Een natuurlijke respons om dit te verwerken is om vasculaire weerstand te verlagen waardoor vasodilatatie optreedt.

Nou, wie is slim genoeg om dat in Jip en Janneketaal te vertalen?

Oma, wil je alsjeblieft Jip en Janneke voorlezen???? ;D

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2013, 21:00:36
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haldane-effect

Hogere zuurstofconcentratie --> minder affiniteit van hemoglobine voor CO2-->stijging PCO2--> vasoconstrictie?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


DarkShadowfax

  • Eerste Hulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2013, 21:11:48
In de studie "Hyperoxic vasoconstriction in the brain is mediated by inactivation of nitric oxide by superoxide anions." door Zhilyaev et al wordt geformuleerd dat hyperoxia zorgt dat de neurotransmitter NO (nitric oxide) niet meer werkt. (Dit door inactivering van NO door O2)
Nitric oxide heeft een vasodilerend effect. Als NO niet werkt krijg je dus vasoconstrictie.
GNK 1 EHBO NRK  Live now, fight tomorrow.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2013, 21:14:39
Is er een klinisch relevant effect van deze vasoconstrictie?
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2013, 21:18:10
Is er een klinisch relevant effect van deze vasoconstrictie?

Welke bedoel je? Cerebrale vasoconstrictie in TBI is zeer zeker relevant! Het effect in infarcering is minder stellig maar men leunt wel naar deze theorie, daarom geven we geen 02 meer bij pijn op de borst. Tenzij het op basis van klinisch presentatie nodig is.

Of bedoel je dat niet?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2013, 21:27:48
In de studie "Hyperoxic vasoconstriction in the brain is mediated by inactivation of nitric oxide by superoxide anions." door Zhilyaev et al wordt geformuleerd dat hyperoxia zorgt dat de neurotransmitter NO (nitric oxide) niet meer werkt. (Dit door inactivering van NO door O2)
Nitric oxide heeft een vasodilerend effect. Als NO niet werkt krijg je dus vasoconstrictie.

Bedankt voor deze bijdrage. Ik heb denk ik al iets teveel wijn op om het helemaal te volgen. Misschien kun je zelf nog iets verder uitwijden over cerebrale vasoconstrictie


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2013, 21:30:35
Ik kom er even als medisch-leek tussendoor fietsen, kijken of mijn redenatie klopt: Als ik dat dan even vertaal naar een BLS(+) situatie is het dus ook niet aan te raden om bij een (vermoeden van) CVA zuurstof toe te dienen?

Even buiten het feit om of het gebruik van zuurstof nou wel/niet is toegestaan en of het gewaardeerd wordt... ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2013, 21:33:34
Bedankt voor deze bijdrage. Ik heb denk ik al iets teveel wijn op om het helemaal te volgen. Misschien kun je zelf nog iets verder uitwijden over cerebrale vasoconstrictie

Geniet lekker, het is je gegund!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon